۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۰:۰۳
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 85387696
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۱۰ غلط مشهور درباره اسرائیل از زبان یک یهودی

۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۰:۰۳
کد خبر: 85387696
۱۰ غلط مشهور درباره اسرائیل از زبان یک یهودی

تهران- ایرنا- کتاب «۱۰ غلط مشهور درباره اسرائیل» تلاش دیگری برای توازن قدرت برای فلسطینی‌های استعمار شده، تحت اشغال قرار گرفته و زیر ظلم و ستم در سرزمین اسرائیل و فلسطین است.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب «۱۰ غلط مشهور درباره اسرائیل» در درجه نخست برای تمام کسانی است که خود را وسط بحث‌های همیشه جاری درباره سوالات پیرامون اسرائیل و فلسطین می‌بینند. این کتاب متوازن نیست که بخواهد هر دو طرف را مساوی ببیند، بلکه تنها تلاش دیگری برای توازن قدرت برای فلسطینی‌های استعمار شده، تحت اشغال قرار گرفته و زیر ظلم و ستم در سرزمین اسرائیل و فلسطین است.

یک دستاورد واقعی خواهد بود اگر مدافعان صهیونیسم یا حامیان وفادار اسرائیل هم حاضر شوند به استدلال‌هایی که در این کتاب آمده پاسخ دهند. از همه اینها گذشته این کتاب را یک یهودیِ اسرائیلی نوشته که همانقدر که به جامعه فلسطینی‌ها اهمیت می‌دهند برای جامعه خودش هم اهمیت قائل است.

رد کردن افسانه‌هایی که بی‌عدالتی را بر پا نگه می‌دارند، به نفع تمام کسانی خواهد بود که در این کشور زندگی می‌کنند یا می‌خواهند در آن زندگی کنند. این، بنیانی را شکل می‌دهد که بر اساس آن، تمام ساکنان این کشور بتوانند از دستاوردهای عظیمی که امروز فقط یک گروه خاص از آن بهره‌مند هستند، استفاده کنند.

این کتاب با عنوان Ten Myths About Israel در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و می‌تواند ابزار مفیدی باشد برای فعالانی که تصدیق می‌کنند داشتن دانش درباره فلسطین، به اندازه تعهد به آرمان فلسطین ارزشمند است.

۱۰ غلط مشهور درباره اسرائیل از زبان یک یهودی
جلد اصلی کتاب

درباره نویسنده

ایلان پاپه (Ilan Pappé) متولد ۷ نوامبر ۱۹۵۴ تاریخ‌نگار و دانشمند سیاسی اسرائیلی است که در خارج از اسرائیل فعالیت می‌کند. او در حیفا، اسرائیل متولد شد. بسیاری از کتاب‌ها و مقالات او به موضوعات مرتبط با تاریخ اسرائیل و فلسطین می‌پردازند و اغلب دیدگاه نقادانه و بدون تعصبی را در مورد سیاست‌های اسرائیل در قبال فلسطین ارائه می‌دهند.

او پیش از رفتن به بریتانیا از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۷ استاد ارشد علوم سیاسی در دانشگاه حیفا و از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ رئیس موسسه مطالعات فلسطینی و اسرائیلی امیل توما در حیفا بود.

پاپه استاد دانشکده علوم اجتماعی و مطالعات بین الملل در دانشگاه اگزتر بریتانیا است و رئیس مرکز اروپایی مطالعات فلسطین همان دانشگاه و نیز رئیس سابق مرکز مطالعات قومی-سیاسی اگزتر است.

او مولف کتاب های پاکسازی قومی فلسطین (۲۰۰۶)، خاورمیانه جدید (۲۰۰۵)، تاریخ فلسطین جدید: یک سرزمین، دو قوم (۲۰۰۳)، و بریتانیا و نزاع عرب–اسرائیلی (۱۹۸۸) است. او از اعضای برجسته جبهه دموکراتیک صلح و مساوات بود و در سال های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۹ در فهرست انتخاباتی همین حزب برای انتخابات کنست قرار داشت.

پاپه از جمله مورخان جدید اسرائیلی است که پس از انتشار اسناد مربوطه، توسط دول بریتانیا و اسرائیل در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی به بازنویسی تاریخ شکل گیری اسرائیل در سال ۱۹۴۸ و اخراج یا فرار ۷۰۰ هزار فلسطینی در همان سال پرداخته اند. به عقیده ایلان پاپه، اخراج این افراد اقدامی ارتجالی نبوده بلکه موجب پاکسازی قومی در فلسطین شده است. او تشکیل اسرائیل را مقصر فقدان صلح در خاورمیانه دانسته و خواستار تحریم بین المللی دانشگاهیان اسرائیلی شده است. پاپه طرفدار چاره یک کشوری است که کشوری دوملتی را برای فلسطینیان و اسرائیلیان مجسم می کند.

۱۰ غلط مشهور درباره اسرائیل از زبان یک یهودی
ایلان پاپه مورخ اسرائیلی

قسمتی از متن کتاب

«باریکۀ» غزه در آخرین روزهای جنگ ۱۹۴۸ درست شد. اینجا منطقه‌ای بود که نیروهای اسرائیلی صدها هزار فلسطینی را از شهر یافا و مناطق جنوبی‌اش به سمت پایین و به سمت شهر کوچک بئرشبع راندند (و طبیعتا پس از پایان جنگ، این افراد همگی وارد «باریکۀ» غزه شده و در آنجا مستقر شدند.) بقیۀ (ساکنین غزه) هم آن اواخر و در سال ۱۹۵۰ در آخرین فاز پاکسازی نژادی، از منطقه‌ای دیگر که شامل شهرهایی نظیر مجدل می‌شد اخراج و به آنجا رانده شدند.

به این ترتیب بود که این بخش حاشیه‌ای و رعیت‌نشین فلسطین تبدیل به بزرگترین اردوگاه آوارگان در کرۀ زمین شد. امروز هم وضعیت غزه همچنان شبیه همان روز است. بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۷ (مرزهای) این اَبَر اردوگاه آوارگان، توسط سیاست‌های اسرائیل و مصر در خصوص آنجا تعیین می‌شد و در این مدت، به شدت محصور شده بود. هر دو کشور، هیچ‌گونه اجازۀ خروج از باریکۀ غزه را نمی‌دادند و در نتیجه، شرایط زندگی در آنجا با دوبرابر شدن ساکنین، از این هم رنج‌آورتر شد.

در آستانۀ اشغال این منطقه توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷، ماهیت فاجعه‌بار این انتقال جمعیتیِ اجباری آشکار شده بود. ظرف دو دهه، این بخش حاشیه‌ای و ساحلیِ جنوب فلسطین تبدیل به یکی از پرتراکم‌ترین مناطق جهان از حیث جمعیتی شده بود، بدون داشتن زیرساخت‌های اقتصادی یا شغلی‌ای که بتواند نیازهای آنجا را برآورده کند. (صفحه ۲۲۴)

کتاب ۱۰ غلط مشهور درباره اسرائیل نوشته ایلان پاپه و ترجمه وحید خضاب، با شمارگان ۵۰۰ نسخه، در قطع رقعی و با ۲۹۲ صفحه، در سال ۱۴۰۲ به چاپ ششم رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha