به گزارش ایرنا، سومین نشست پژوهشی سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر با موضوع «نگاه راهبردی به حوزه موسیقی» با حضور مهدی امینفروغی کارشناس مجری و ساعد آذری مدرس و پژوهشگر موسیقی به صورت زنده از «رادیو گفتوگو» پخش شد.
ساعد آذری در این نشست اظهار داشت: کلمه راهبرد در موسیقی اهمیت زیادی دارد که هدف یا اهداف ما را پررنگ میکند و البته سمت و سوی این هدفگذاری هم مهم است. ما در این حوزه نهادهای مختلفی داریم که هر کدام مسیر خود را دارند. اینجا طراحی برای رسیدن به هدف مطرح میشود که بسیار اهمیت دارد. نگاه تاریخی همیشه به گذشته است اما نگاه راهبردی کمی متفاوت است.
تنوع موسیقی برای سنین مختلف در ایران کافی نیست
آذری به عنوان مثال رابطه موسیقی و زبان فارسی را بررسی کرد و توضیح داد: موسیقی و زبان فارسی از هم جدا نیستند؛ زیرا بیشتر وقتها موسیقی و حوزه آواز در هم تنیده میشوند. هنر موسیقی از انتزاعیترین هنرها است و باید به این موضوع توجه زیادی داشت.
وی در بخش دیگری از سخنانش به نقش پررنگ موسیقی در زندگی اشاره و اضافه کرد: یک جوان از لحظهای که از خواب بیدار میشود، درگیر موسیقی است و این هنر تقریبا در تمام لحظات زندگی ما جریان دارد.
آذری با اشاره به اینکه تنوع محتوای موسیقی برای سنین مختلف در ایران کافی نیست، اظهار داشت: بر عکس تفکر ما که موسیقی را صرفا برای نوجوان و جوان میبینیم؛ غرب برای هر سن و سال و هر فردی با علایق مختلف برنامه خودش را دارد. ما در این مسیر، برنامه و تعریفی نداشتیم و محتواها باید به صورت راهبردی به مخاطب عرضه شوند.
این مدرس با اشاره به فضای موسیقی ایران در سال ۱۳۹۲ و شرایط مخاطب و موسیقی در آن برهه زمانی گفت: باید برنامههای راهبردی موسیقی در یک بازه ۱۰ ساله مثلا از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۲ مورد برنامهریزی و بررسی قرار گیرد.
سیونهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی ۲۳ تا ۲۸ بهمن ماه، امسال با حضور ۲۱۰۹ هنرمند در بخشهای رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی همزمان در تهران و ۱۴ استان دیگر در حال برگزاری است و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشستهای پژوهشی برنامههای دیگر این دوره است.
نظر شما