شمسایی: رسانه‌ها می‌توانند به انتخابات رونق ببخشند+ فیلم

تهران - ایرنا - معاون محتوایی بیست‌ وچهارمین نمایشگاه رسانه‌ها، این رویداد را فرصتی برای به اشتراک گذاشتن مسائل صنفی دانست و بر نقش رسانه‌ها در برگزاری پرشور انتخابات تاکید کرد.

ایمان شمسایی روز یکشنبه و در آستانه گشایش بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: باید به بچه‌های رسانه تبریک گفت که همت کردند و در این رویداد حضور دارند. این نمایشگاه متعلق به خود رسانه‌ها و فرصتی است تا همدیگر را ببینند و نقطه نظرات و مسائل خودشان را به اشتراک بگذارند.

جدای از گرایش‌های سیاسی و تخصصی که رسانه‌ها دارند ما خود یک صنف هستیم و از نظر صنفی اشترک‌هایی داریم

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی اضافه کرد: جدای از گرایش‌های سیاسی و تخصصی که رسانه‌ها دارند ما خود یک صنف هستیم و از نظر صنفی اشترک‌هایی داریم.

وی گفت: رسانه به دلیل اظهار مواضع فرهنگی و سیاسی هستند اما در مسائل صنفی دارای اشتراک نظر هستند و نمایشگاه فرصتی است برای این که صله رحمی انجام شود، هم یکدیگر را ببینیم و هم این که مسائل صنفی خود را به اشتراک بگذاریم و مردم که از طریق صفحات وب، روزنامه و صفحات کاغذی با ما در ارتباط بودند می‌توانند اعضای تحریریه رسانه‌ها را ببینند و مسوولان می‌توانند به نمایشگاه بیایند؛ این کارکردهایی است که هر دوره این نمایشگاه داشته اما پس از ۶ سال که نمایشگاه به لحاظ مسائل کرونا، تغییر دولت و دیگر مسائل تعطیل بود، دوباره از سر گرفته شده و همین که کار دوباره احیا می‌شود خود یک اتفاق است.

رشد دو برابری رسانه‌های کشور

شمسایی با بیان این‌که ما با رشد فزاینده‌ای از نظر تعداد رسانه‌های دارای مجوز مواجه بودیم خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۶، حدود ۷۰۰۰ رسانه دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات داشتیم که اکنون به ۱۳۵۰۰ رسانه رسیده و تقریبا دو برابر شده است.

اکنون ۲۸ خبرگزاری، ۳۳۰ روزنامه، ۵۴۰۰ پایگاه خبری تحلیلی و هشت هزار نشریه داریم که حضورشان در نمایشگاه چند اتفاق را رقم زده است

وی گفت: اکنون ۲۸ خبرگزاری و ۳۳۰ روزنامه داریم که ۱۷۰ روزنامه سراسری و مابقی محلی و منطقه‌ای هستند. حدود ۵۴۰۰ پایگاه خبری تحلیلی و هشت هزار نشریه داریم که حضورشان در نمایشگاه چند اتفاق را رقم زده است.

شمسایی خاطرنشان کرد: تعداد روزهای برگزاری نمایشگاه ۴ روز و دلیل آن این است که فضای مصلی برای نماز جمعه اختصاص پیدا کند. این فرصت در اختیار رسانه‌ها گذاشته شده است. چهار روز مفید را داریم که زمان مناسبی است.

وی ادامه داد: از اتفاقات امسال، بحث انسان رسانه‌هاست. ما تاییدکننده رسانه‌های غیررسمی نیستیم و معتقدیم رسانه طبق قانون باید از هیات نظارت بر مطبوعات مجوز بگیرد اما عناصر رسانه‌ای و خبرنگاران، افرادی که با صفحات شخصی خودشان کار می‌کنند، این عناصر و فعالان رسانه‌ای، بازخوردهای بیرونی رسانه‌ای از خود در صفحات شخصی نشان می دهد، انسان رسانه هستند و غرفه ای برای آنها تدارک دیده شده است.

این مقام مسوول یادآوری کرد: رویدادهای نمایشگاه امسال خیلی زیاد است؛ رویدادها و نشست‌های علمی داریم. رونمایی کتاب، تجلیل از استادان، برگزاری همایش‌های تخصصی در حوزه سواد رسانه‌ای و رویدادهای سیاسی نیز برگزار می شود که همه ساله در دوره‌های برگزاری، نمایشگاه مطبوعات یکی از پاتوق‌های سیاسی و چهره‌های سیاسی و بحث‌های سیاسی بود.

شمسایی ادامه داد: در آستانه انتخابات هستیم که رویداد بزرگ سیاسی و اجتماعی است؛ یکی از تفاوت‌ها این است که هر سال استان‌ها به شکل خود استان شرکت می‌کرد اما امسال تعدادی از رسانه‌های استانی در کنار رسانه‌های سراسری از مخاطبان میزبانی می‌کنند.

وی گفت: با استان‌ها هماهنگ شده که ۱۷۰۰ نفر از همکاران رسانه‌ای حضور دارند و از پیشکسوتان رسانه‌ای استان ها نیز تجلیل خواهد شد.

شمسایی همچنین در ارزیابی عملکرد رسانه‌ها در چند سال اخیر اظهار داشت: عملکرد رسانه‌ها در مفهوم کلان را عالی ارزیابی می کنم. چون در حوادثی که سال گذشته داشتیم، بعضا رسانه ها منتقد بودند اما کسی رسانه‌ها را تعطیل نکرد.

اصناف فرهنگی و هنری و سینمایی نیامدند اما رسانه‌ها ایستادند و به چارچوب‌های نظام پایبند بودند

وی افزود: اصناف فرهنگی و هنری و سینمایی نیامدند اما رسانه‌ها ایستادند و به چارچوب‌های نظام پایبند بودند؛ اگر چه نکاتی هم بود و طبق قانون برخوردهایی شد اما حیات رسانه‌ای ادامه داشت و مردم سبد محتوایی و محصول سبد رسانه داخلی را در کنار خود حس می کردند.

شمسایی اضافه کرد: مسائل اقتصادی سنگینی به رسانه‌ها تحمیل می‌شود و هزینه‌ها اعم از نیروی انسانی و هزینه‌های دیگر از جمله رسانه‌های مکتوب بالا رفته اما ایستادگی کردند و کار می‌کنند.

وی تاکید کرد: همه گرایش های سیاسی در انتخابات حضور دارند و رسانه‌ها می‌توانند به رونق هر چه بیشتر انتخابات کمک کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha