تازه‌واردها با «شمشیر چوبی» در آوردگاه غول‌های رسانه‌ای

تهران- ایرنا- مجال حضور رسانه‌های کشور در نمایشگاهی با این عنوان بعد از سال‌ها وقفه، فضایی گرم و صمیمی فراهم آورده است. همه آمده‌اند تا بگویند در این سال‌ها چه کرده‌اند و چه در دستور کار دارند برای انجام مسئولیت خطیر خود به منظور آگاهی‌رسانی به مردم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فضای حاکم بر بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در ساعات نخست افتتاح، حال و روز رسانه‌های کشور را تصویر می‌کند. اینجا همه در تکاپو هستند؛ برخی همچنان در کار مهیاسازی غرفه‌اند و برخی کاملا آماده‌اند.

هنوز بر برخی مانیتورها جمله اتصال برقرار نیست حک شده و چرخ‌های حمل بار در رفت و آمدند. برخی دیگر از رسانه‌ها اما فکر گل و تزیینات درون غرفه را هم کرده‌اند و میزبان مهمانانی خوانده و ناخوانده اند.

اغلب رسانه‌های سازمانی و دولتی تدارک بهتری دیده‌اند، طراحی مناسبی دارند و برای نشست و مصاحبه صورت‌بندی و فضای مشخصی دارند، غرفه رسانه‌های خصوصی و غیراقتصادی اما ساده‌ترند و مشخصا بضاعت کمتری دارند.

در میان خبرگزاری‌های نامدار یکی مانند «فارس» پررونق و شلوغ ظاهر شده و «ایسنا» هم صورت‌بندی نسبتا مناسبی دارد مانند «مهر»، «ایلنا» اما از میان باسابقه‌ها از همه مهجورتر است.

روزنامه‌هایی مانند «اطلاعات»، «جوان»، «جام جم»، «شرق»، «کیهان» و ... هم هر کدام با بضاعت خود در نمایشگاه حاضر شده‌اند. از میان برخط‌ها جای خالی «تسنیم»، «انتخاب» و ... هم مشهود است.

اینجا اگر میان راهروهای نمایشگاه چرخی بزنید، احتمالا نیمچه سفری هم به دنیای گذشته مطبوعات می‌کنید؛ از نسخه‌های دهه چهل و پنجاه روزنامه اطلاعات که در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد تا دستگاه‌های چاپ و صحافی روزنامه «همشهری» که هنوز توضیحاتی برایش گذاشته نشده ولی متصدی غرفه تا آماده شدن برگه توضیحات معرفی دستگاه، در موردش توضیح می‌دهد.

آمدن تازه‌واردها با «شمشیر چوبی» به آوردگاه غول‌های رسانه‌

«این یکی کمد گارسه است که حروف برجسته سربی را به صورت تفکیکی در آن نگهداری می کردند. برای اینکه کار حروف چینی دستی راحت باشد کشوها خانه بندی شده بود و حروف با نظم خاصی در آن چیده می شد. دستگاه بعدی گراور است که از قدیمی ترین دستگاه های چاپ است که فقط به صورت تک رنگ چاپ انجام می داده. دستگاه مفتول زن پایی هم اینجا قرار داده ایم.»

آمدن تازه‌واردها با «شمشیر چوبی» به آوردگاه غول‌های رسانه‌

در میان راهروها، عدم تجانس نام برخی غرفه‌ها با فضای خاص آنها توجه نکته‌سنجان را جلب می‌کند؛ از این سنخ است غرفه «نسل فردا» و «گفتمان پیشرفت» و «بازار کار».

آمدن تازه‌واردها با «شمشیر چوبی» به آوردگاه غول‌های رسانه‌

برخی رسانه‌های محلی با طراحی بومی و ویژه مناطق در این میان جلوه‌گری می کنند؛ رسانه‌هایی چون «هاناخبر» که به قول مسئولش با شمشیر چوبی به هماوردی غول های رسانه‌ای آمده‌اند تا حرف خودشان را بزنند، بشناسند، خود را بشناسانند و از فضای نمایشگاه برای ظرفیت‌سازی رسانه خود استفاده کنند.

آمدن تازه‌واردها با «شمشیر چوبی» به آوردگاه غول‌های رسانه‌

ایرنا در این میان از مهیاترین و پرجنب و جوش‌ترین غرفه‌ها است؛ از ساعات ابتدایی آغاز به کار نمایشگاه میزبان مهمانان مختلف داخلی و خارجی بوده است؛ مهمانانی که آمده‌اند تا هم بشنوند و هم بگویند از پیشکسوتان مطبوعات تا مسئولان فرهنگی دولت.

نمایشگاهی که تا همین چند سال پیش نام مطبوعات را یدک می‌کشید، امسال با تغییر نام به نمایشگاه رسانه‌های ایران دایره پوشش خود را چنان گسترده کرده که حضور اپلیکیشن هایی چون روبیکا را هم در نمایشگاه رسانه فراهم کرده است.

نمایشگاهی که بعد از ۶ سال آن هم با تغییر نام برپا شده، بزرگ‌ترین گردهمایی اصحاب رسانه با نوآوری‌ها و حضور انسان‌رسانه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و با زیرساخت‌های جدید است. دنیای رسانه امروز با ورود فناوری و هوش مصنوعی چنان گسترده شده که بعید نیست در سال‌های آتی نمایشگاه‌های اینچنینی با کیفیتی متفاوت‌تر و گسترده‌تر برگزار شود.

در این دوره، حضور پلتفرم‌های داده‌کاوی و غرفه‌های فناوری‌های دیجیتال مخصوصا در حوزه هوش مصنوعی نیز نسبتا چشمگیر بود که نمودی از تحولات تازه عرصه رسانه است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha