رویترز: تجارت ترکیه و روسیه با تهدید تحریم‌های جدید آمریکا مواجه شد

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع آگاه، نوشت: بازرگانی ترکیه و روسیه به دلیل تهدید تحریم شرکت‌های مالی که با مسکو تجارت می‌کنند، مختل شده است.

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا به نقل از رویترز، کاخ سفید پیش‌تر اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا فرمان جدیدی را امضا کرده است که بر اساس این فرمان، تحریم‌های شدیدی علیه موسسه‌های مالی که به تامین منابع مالی ماشین جنگی روسیه کمک می‌کنند، اعمال خواهد شد.

یک منبع آگاه به رویترز گفت که این فرمان اجرایی، بخش انرژی روسیه را به طور مستقیم هدف قرار نداده است زیرا بیم آن می‌رفت که در صورت اعلام صریح این موضوع، قیمت بنزین در ایالات متحده دستخوش تغییرات افزایشی شود اما با این‌حال، این فرمان بخشی از پرداخت‌های آنکارا به مسکو در زمینه نفت خام روسیه را با مشکل مواجه کرده است.

روسیه بزرگترین صادرکننده نفت خام و گازوئیل به ترکیه است و در یازده ماه منتهی به نوامبر ۲۰۲۳ (آبان ۱۴۰۲) حدود ۹ میلیون تن نفت خام و نزدیک به ۱۰ میلیون تن گازوئیل به ترکیه فروخته است.

در گزارش رویترز به نقل از یک منبع آگاه دیگر آمده است که ترکیه در ۲ تا سه هفته گذشته هیچ پولی برای صادرکنندگان نفت روسیه ارسال نکرده است.

در همین پیوند در حالیکه یک منبع صنعت نفت ترکیه اذعان کرد که سازوکار پرداخت‌ها از ماه گذشته با مشکل مواجه شده است، یکی از بانک‌داران ترکیه نیز گفت که بانک‌ها رویه‌های بسیار دقیقی را در مورد تحریم‌های روسیه به اجرا گذاشته‌اند تا بخش ناظر بر رعایت تحریم‌ها در بانک‌ها، تمام تراکنش‌ها را بررسی کند.

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا هم به رویترز گفت که مؤسسات مالی خارجی مسئول هستند که از معاملاتی که به نفع ارتش روسیه است یا امکان دور زدن تحریم‌ها را برای مسکو فراهم می‌کند، خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha