نظارت بر استانداردهای فنی و تخصصی، از شهربازی تا آسانسورها + فیلم

سمنان - ایرنا - سرپرست اداره کل استاندارد استان سمنان گفت: شهربازی‌ها و آسانسورها تجهیزات خدماتی محسوب می‌شوند که مورد استفاده روزمره مردم هستند و به همین دلیل، استاندارد نظارت ویژه و تخصصی در این موارد در دستور کار دارد.

مجید حیدریان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استانداردهای زیادی حوزه خدمات توسط سازمان ملی استاندارد تدوین شده است که بازرسان استاندارد می‌توانند فقط بر خدماتی که استاندارد اجباری دارند، نظارت داشته باشند، اما دستگاه‌های دیگر می‌توانند این استانداردها را به کار بگیرند و اجرا کنند.

وی ادامه داد: استانداردهای اجباری در بخش خدمات با توجه به حساسیت موضوع در بخش خدمات تجهیزات شهربازی و تفریحی که اغلب کودکان از آن استفاده می‌کنند، مورد توجه ویژه استاندارد است.

وی اظهار کرد: گاهی کودکان در زمین‌های بازی و شهربازی صدمه‌هایی می‌بینند که علتش از شرایط استاندارد خارج شدن تجهیزات است که بر این پایه، تجهیزات شهربازی و تفریحی جزو استانداردهای اجباری است.

این مسوول افزود: آسانسور با توجه به ایمنی بالایی که باید داشته باشد، مشمول استاندارد اجباری است و مدت اعتبار تایید استاندارد آسانسور یکساله است و ضرورت دارد پس از انقضای تاییدیه استاندارد آسانسور، مالکان نسبت به اخذ دوباره تاییدیه اقدام کنند.

وی بیان کرد: تجهیزات آسانسور حرکتی و مصرفی هستند، ممکن است پس از مدتی تجهیزات از حالت استاندارد خارج و موجب بروز حوادث جبران‌ناپذیر شوند، بر این اساس، انتظار می‌رود آحاد جامعه بر اخذ تاییدیه استاندارد آسانسور اهتمام داشته باشند.

حیدریان تصریح کرد: طبق مصوبه شورای عالی استاندارد، همه آسانسورهای کششیِ نصب شده در کشور مشمول مقررات استانداردهای اجباری است و این موضوع به شهرداری های استان سمنان نیز برای رعایت در صدور پروانه پایان کار ابلاغ شده و صدور پروانه پایان کار ساختمان منوط به اخذ تاییدیه استاندارد آسانسور است و به این روند در استان سمنان توجه ویژه ای می شود.

وی ابراز کرد: طبق هماهنگی‌ها با برخی شرکت‌های بیمه‌ای، آسانسوری که تاییدیه استاندارد نداشته باشد، بیمه‌گذار از بیمه کردن آن آسانسور خودداری می‌کند.

وی افزود: اگر آسانسوری بیمه شده باشد، اما مهلت تاییدیه استاندارد آسانسور پایان یافته باشد، شرکت بیمه طبق قانون هیچ گونه خسارت مربوط به حوادث آن آسانسور پرداخت نمی‌کند.

به گزارش ایرنا، شهروندان برای اطمینان از استانداردبودن آسانسور و آگاهی از آخرین وضعیت تاییدیه آسانسور می توانند شناسه ملی ۱۰ رقمی آسانسور که در کابین آسانسور نصب شده است را به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنند و تمام اطلاعات در رابطه با تاییدیه آسانسور در جواب پیامک اطلاع رسانی می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha