فعالان تجاری: اقتصاد قوی در گرو مجلس قوی است/ قهر با صندوق، قهر با وطن و سرنوشت است

کرمان- ایرنا- مشارکت در انتخابات معیارهای متعددی دارد که برخی از آنها به مسائل اقتصادی جامعه بر می‌گردد و فعالان اقتصادی استان کرمان در میزگرد ایرنا با تاکید بر ضرورت مشارکت حداکثری اعلام کردند که اقتصاد قوی با مجلس قوی محقق می‌شود و باوجود نامزدهای تخصصی از هر قشر، بهانه ای برای مشارکت نکردن وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، انتخابات میدان هم‌آوردی آرا و برنامه های سلایق مختلف در جامعه است تا بهترین برنامه و نظر در قالب انتخاب اصلح به عرصه اصلی ترین نهاد قانون گذاری کشور یعنی مجلس ورود پیدا کند و این مهم در سایه مشارکت و حضور حداکثری معنا پیدا می یابد.

مجلس شورای اسلامی به عنوان خانه ملت، محل تصویب قوانین و چشم نظارتی بر تمام شئون است، به همین دلیل انتخاب آگاهانه و حساب شده، این نهاد را همانطور که امام راحل نیز بر آن تاکید داشتند در راس امور قرار می دهد و خروجی مجلس قوی خود را در همه حوزه ها و زمینه ها می توان مشاهده کرد.

در شرایط فعلی که دغدغه های اقتصادی جزو اولویت های اصلی جامعه و مردم قرار گرفته، اغلب رای دهندگان نگاه و توجه ویژه ای به برنامه ها و شعارهای نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفندماه دارند و به طور قطع نامزدها نیز در تبلیغات خود این اولویت جامعه را در نظر خواهند داشت.

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان کرمان، با توجه به اهمیت موضوع انتخابات در ابعاد مشارکت و مسائل اقتصادی، با ۲ نفر از فعالان اقتصادی که جوان نیز هستند در همین زمینه به گفت و گو نشسته تا مهمترین نظرات و راهکارهای پیشنهادی را بیان کنند و ماحصل این مصاحبه از نظر مخاطبان می گذرد:

فعالان تجاری: اقتصاد قوی در گرو مجلس قوی است/ قهر با صندوق، قهر با وطن و سرنوشت است

س:حضور مردم و افزایش مشارکت در انتخابات اسفند ماه به چه دلیل در مقطع فعلی برای کشور اهمیت زیادی دارد؟

علی شریفی نژاد فعال اقتصادی استان کرمان در پاسخ به این پرسش گفت: هر جا حضور و مشارکت مردم وجود داشته به نفع خود مردم بوده است؛ انتخابات مانند حفاظی است که در زمان قدیم دور شهرها حفر می شده تا از دسترس دشمنان در امان باشند و افزایش مشارکت چشم طمع تهدید دشمن به کشور و تهدید های امنیتی را کاهش می دهد.

انتخابات مانند حفاظی است که در زمان قدیم دور شهرها حفر می شده تا از دسترس دشمنان در امان باشند و افزایش مشارکت چشم طمع تهدید دشمن به کشور و تهدید های امنیتی را کاهش می دهد.

هر چه مشارکت در پای صندوق رای بیشتر باشد، امکان حضور افراد اصلح، با تجربه و کارآمدتر برای ورود به نظام سیاسی و قانون گذاری کشور بهتر فراهم می شود.

به عنوان جوان دهه هفتادی که از اوایل دهه ۹۰ وارد فعالیت های اقتصادی شده ام، به واسطه تحریم ها و بعضی از آیین نامه ها و بخشنامه ها چالش های متعددی را مشاهده کرده ام.

مدیران ناکارآمد ماحصل کاهش مشارکت مردم است

کاهش مشارکت را در سال های گذشته دیدیم و برخی مدیران ناکارآمد ماحصل همین کم شدن مشارکت مردم بوده اند؛ همچنین از ظرفیت تمامی جریان ها و افکار نیز به‌خوبی استفاده نشده است.

به نظر من انتخابات مجلس از دیگر انتخابات هم مهمتر است، زیرا مجلس قانون گذاری و نظارت را برعهده دارد و اگر در داخل مجلس از تمامی جناح های سیاسی حضور داشته باشند و مجلس یکدستی نداشته باشیم، به طور قطع مجلس قوی تر و بهتری شکل می گیرد و در غیر این صورت مجلس از کارآمدی، چابکی و بعد نظارتی خود دور می شود.

گفته می شود بخشی از مردم با صندوق رای قهر کرده اند، اما باید بگوییم این قهر با وطن و سرنوشت است. بخشی از مسائل و مشکلات اقتصادی امروز کشور مربوط به داخل است، اما بخش بزرگ آن به واسطه تحریم ها و محدودیت های صادراتی و مالی به وجود آمده لذا دشمنان نمی خواهند ما وارد چرخه اقتصادی شویم.

س: باتوجه به وضع موجود نامزدهای انتخاباتی در دوران تبلیغات باید برای افزایش مشارکت و جذب رای دهندگان چه شعارها و برنامه هایی را در دستور کار خود قرار دهند؟

این فعال اقتصاد استان کرمان در این زمینه اظهار داشت: اینکه بر انتخاب افراد شایسته تاکید می شود، از همین منظر مهم است زیرا واقعیت اینکه تجربه گذشته نشان می دهد اغلب شعارهای نامزدهای انتخابات در حد همان شعار می ماند و به برنامه عملی نمی رسد، برخی شعارها مسائل کلان و ملی است که به چند وزارتخانه و دستگاه مربوط می شود که نیاز به اصلاح قوانین و بخشنامه ها دارد که باید نماینده پیگیری کند.

برخی نامزدها در تبلیغات خود وعده و شعار ساختن مدرسه، احداث جاده و غیره را می دهند، در صورتی که نامزدهایی که قصد ورود به مجلس دارند نباید وعده ها و شعارهایی در حوزه اجرایی بدهند چون این حوزه اصلا مربوط به نماینده مجلس نیست.

برخی نامزدها در تبلیغات خود وعده و شعار ساختن مدرسه، احداث جاده و غیره را می دهند، در صورتی که نامزدهایی که قصد ورود به مجلس دارند نباید وعده ها و شعارهایی در حوزه اجرایی بدهند چون این حوزه اصلا مربوط به نماینده مجلس نیست.

نامزدها باید در حوزه قوانین و قانون گذاری وارد شوند، در کشور ما آمار بالای قوانین داریم که بعضی از آنها در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی و غیره دست و پاگیر هستند و نامزدها باید اصلاح این قوانین را در دستور کار قرار دهند.

نامزدها باید ابتدا در مورد اختیارات و وعده های خود شفاف سازی کنند، وعده اعطای وام یا ساختن ورزشگاه در حوزه اختیارات یک نماینده مجلس نیست و شعارهای خارج از اختیار و غیرعملی نیز باعث دلسردی جامعه می شود.

برنامه نامزدها براساس قانون اساسی باشد

برنامه های نامزدهای مجلس شورای اسلامی باید براساس قوانین بالادستی کشور مانند قانون اساسی باشد و برنامه ها را با توجه به قوانین ارائه کنند؛ نماینده ای که با فکر اجرایی، وعده ها و شعارهای غیر عملی، برنامه های خود را ارائه می کند، قوانینی را به تصویب می رساند که به ضرر مردم است.

مردم باید آگاه باشند و از میان نامزدهای انتخابات مجلس کسی را انتخاب کنند که بر قوانین کشور اشراف داشته باشند و روی اصلاح و ثبات قوانین تمرکز کنند.

یکی از دلایل ناکارآمدی برخی از مدیران، دخالت بی جای بعضی از نمایندگان مجلس در انتصاب ها و عزل و نصب ها است و نتیجه این دخالت ها نارضایتی جامعه می تواند باشد.

کشور ما در حوزه قانون گذاری جزیره ای عمل می کند و هر دستگاه و سازمانی برای خود بخشنامه، آیین نامه و قوانین اختصاصی خود را دارد، کشاورزان و تولید کنندگان از قوانین فردای خود نیز آگاه نیستند، مجلس کارآمد از بخشنامه ها و قوانین مضر و منفی برای کشور جلوگیری می کند.

س:عملکرد نماینده هایی که به مجلس راه پیدا می کنند باید برای تشکیل مجلسی قوی چگونه باشد؟

شریفی نژاد در واکنش به این پرسش نیز بیان کرد: همانطور که نماینده های مجلس با مکانیزم مردم سالاری انتخاب می شوند، باید رویکرد و عمل آنان هم مردمی و با استفاده از نظارت مردم باشد و تنها حضور مردم را برای انتخابات نخواهند؛ همچنین در چهار سال حضورشان در مجلس نیز از مردم استفاده کنند.

همانطور که نماینده های مجلس با مکانیزم مردم سالاری انتخاب می شوند، باید رویکرد و عمل آنان هم مردمی و با استفاده از نظارت مردم باشد و تنها حضور مردم را برای انتخابات نخواهند؛ همچنین در چهار سال حضورشان در مجلس نیز از مردم استفاده کنند.

نامزدهای فعلی و نمایندگان آینده مجلس، با تشکیل کارگروه و کمیته با حضور طیف وسیعی از مردم، مسائل جامعه را رصد و از مشاوران توانمند برای اصلاح قوانین استفاده کنند؛ اگر این رویکرد به وجود بیاید، به موفقیت نماینده و حل مشکلات مردم کمک می شود.

هر جا حوزه اختیارات بیشتر از مسئولیت باشد در آن حوزه فساد ایجاد می شود، نماینده ها برخی اوقات اختیاری فراتر از حوزه مسئولیت خود دارند که همین مساله گاهی وقت نماینده را صرفا در مسائل جزئی و طایفه ای درگیر می کند که به ضرر خود نماینده است.

کسی که به نمایندگی مجلس انتخاب می شود، به جز حوزه نمایندگی خودش نماینده بیش از ۸۰ میلیون نفر از مردم است که با توجه به پیشرفت دنیا در حوزه هایی مانند دیجیتال و هوش مصنوعی، افکار و عمل نمایندگان باید توسعه پیدا کند و در بخش های کلان و راهبردی کشور قوانین تصویب کنند.

ضرورت حل مسائل کلان آحاد مردم

برخی اوقات می بینیم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون ها مشکلات جزئی و اختصاص به فرد یا افراد محدودی حل می شود، در صورتی که مسائل کلان مربوط به آحاد مردم مانند مشکل اشتغال باید حل شود.

مشکل اشتغال زمانی حل می شود که امنیت اقتصادی حاکم باشد و این مهم در گروه تصویب قانون مناسب و به وسیله نهادی مانند مجلس قوی و توانمند است و مجلس قوی، اقتصاد قوی را برای کشور ایجاد می کند.

س: نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایام تبلیغات انتخاباتی باید چه الزاماتی را رعایت کنند؟

این فعال اقتصادی استان کرمان ابراز داشت: تغییر سهمیه برای مناطق مرز نشین، تغییر زمان پرداخت یارانه و بحث های مالیاتی طلا فروشان نیز از جمله مواردی است که در روزهای اخیر و در آستانه انتخابات انجام شده که تاثیرات خود را در ماهیت جامعه می گذارد.

برخی پول ها وجود دارد تا یک سری قوانین مخرب آسیب به کشور وارد کند، نماینده نباید در زمان انتخابات باید دقت کند تا در ایام تبلیغات از هر پول و امکاناتی استفاده نکند.

کسی که می خواهد قانون گذار باشد باید خودش قانونی عمل کند و فردی که هزینه های خارج از عرف داشته باشد و اخلاقی عمل نکند، به طور قطع صلاحیت نمایندگی مجلس را ندارد.

کسی که می خواهد قانون گذار باشد باید خودش قانونی عمل کند و فردی که هزینه های خارج از عرف داشته باشد و اخلاقی عمل نکند، به طور قطع صلاحیت نمایندگی مجلس را ندارد.

شاهد هستیم که برخی نمایندگان مجلس درگیر مسائل جزئی می شوند و به بحث های کلان ملی کمتر توجه می کنند، در صورتی که باید نماینده به وظایف خود به درستی عمل کند.

زیر سوال بردن رقیب به اعتماد جامعه آسیب وارد می کند

ما در ایام تبلیغات انتخاباتی گاهی شاهد هستیم که تریبون نامزدها، تخریب کاندیداهای دیگر می شود در حالی که زیر سوال بردن رقیب درست نیست و به اعتماد جامعه آسیب می زند و باید برنامه ها نقد شود و اینکه مسئله شخصی و خانوادگی نامزدها پیش کشیده شود درست نیست.

نامزدهای انتخابات در شعارها و وعده های خود همه اقشار مختلف را ببینند و از ظرفیت تمام جامعه در پیشبرد برنامه های خود استفاده کنند.

** کارشناس دیگر اقتصادی که در این میزگرد شرکت کرده است مظفر محمدی که مسئولیت کمیسیون واردات و تجارت داخلی اتاق بازرگانی کرمان را نیز برعهده دارد است به پرسش ها پاسخ می دهد.

س: مشارکت در انتخابات چه تاثیری بر مسائل کلان اقتصادی استان کرمان و کشور دارد؟

وی نیز در پاسخ به این پرسش گفت: بحث انتخابات مربوط به شخص نیست بلکه انتخابات یک وظیفه همگانی است که باید به نحو احسن برای جامعه انجام شود تا منافع ملی ما تامین شود.

انتخابات رکن اصلی مردم سالاری و مظهر تاثیرگذاری مردم بر سرنوشت خود است و این حرکت سیاسی به شکلی تجلی اراده مردم در نظارت بر حاکمیت تلقی می شود و زمانی در یک انتخابات شرکت می کنید، در انتخابات بعدی نیز می توانید انتخاب متفاوت‌تری داشته باشید.

کارنامه مردم سالاری جمهوری اسلامی در دنیا نظیر ندارد

جمهوری اسلامی با برگزاری ۳۹ انتخابات در کشور کارنامه درخشانی در مردم سالاری، دمکراسی و مشارکت مردم برجای گذاشته و در این حوزه دنیا نظیر ندارد.

جمهوری اسلامی با برگزاری ۳۹ انتخابات در کشور کارنامه درخشانی در مردم سالاری، دمکراسی و مشارکت مردم برجای گذاشته و در این حوزه دنیا نظیر ندارد.

سیره امامین انقلاب نیز بر مشارکت در انتخابات بوده زیرا انتخابات جمهوریت و اسلامیت نظام را به تصویر کشیده است.اگر مشارکت در انتخابات بالا باشد توان رایزنی در مسایل اقتصادی با کشورهای دنیا خیلی بیشتر خواهد شد و این حوزه بر حفظ منافع ملی بسیار اثرگذار خواهد بود.

تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر این است که از تمامی جریان های سیاسی کاندید داشته باشیم و معتقدم که برخلاف نظر برخی از دوستان، خوشبختانه شورای نگهبان بر بسیاری از مسائل چشم پوشی هم کرد لذا عده ای تایید شدند تا مشارکت و حضور همه احزاب در انتخابات پررنگ‌تر شود.

سران جریانات سیاسی اذعان دارند که ما در استان کرمان و همه شهرستان ها رقبای خوبی داریم و زمینه مشارکت در کشور و استان کامل وجود دارد.

اکنون در این انتخابات کاندیداهایی در هر حوزه تخصصی از جمله اقتصادی، سیاسی اجتماعی و فرهنگی وجود دارد لذا کسی نمی تواند برای شرکت نکردن در انتخابات بهانه ای داشته باشد.

س: اولویت های نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی چه باشد؟

محمدی در این خصوص ابراز داشت: مسائل اقتصادی مهمترین موضوع در جامعه قلمداد می شود و نمایندگان با توجه به تورم بالا و گرانی ها باید فکری برای بیکاری و اشتغال کنند زیرا بسیاری از مسائل جامعه ما ریشه در بیکاری دارد.

در مجموع نماینده مجلس ۲ وظیفه وضع و نظارت بر قوانین را دارد که در این زمینه تصمیمات به صورت ملی اخذ می شود، نماینده ما باید بر مسائل کلان مملکت اشراف داشته باشد و ضمن هوشمندی، زکاوت و درایت سیاسی، قوه تشخیص، قدرت تجزیه و تحلیل مسائل را باید داشته باشد.

در مجموع نماینده مجلس ۲ وظیفه وضع و نظارت بر قوانین را دارد که در این زمینه تصمیمات به صورت ملی اخذ می شود، نماینده ما باید بر مسائل کلان مملکت اشراف داشته باشد و ضمن هوشمندی، زکاوت و درایت سیاسی، قوه تشخیص، قدرت تجزیه و تحلیل مسائل را باید داشته باشد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی اختیار اجرایی ندارند و نباید یکسری فعالیت ها ازجمله دخالت در مسائل اجرایی کشور را انجام دهند و اگر دخالتی صورت گیرد و هرکسی بخواهد نظر خود را اعمال کند، باعث مشکلات بزرگی به ویژه در حوزه تفکیک قوا و مسائل هر منطقه ای می شود.

نماینده واسط بین دستگاه های اجرایی و مردم نیست

همچنین شعارهایی از نمایندگان مجلس دریافت می کنیم که به جامعه تلقین می کنند واسط بین مردم و دستگاه های اجرایی هستند در حالی که نباید اینگونه باشد زیرا این موضوع وظیفه یک نماینده مجلس نیست.

نمایندگان مجلس شورای اسلام نباید در عزل و نصب ها دخالت کنند، برخی حوزه ها ۲ تا سه نماینده داریم اما متاسفانه گاهی مشاهده می شود که هرکدام از این نمایندگان می خواهند یک نظر ارائه کنند که این موضوع وقت نمایندگان را خواهد گرفت.

نماینده مجلس شورای اسلامی نباید سفارش کننده کسی باشد، ضمن آنکه باید در حوزه تخصصی خود موضوعات کشور و منطقه را در سطح کلان دنبال کند.

س: مجلس آینده چه نقشی در اقتصاد کشور ایفا می کند؟

وی در پاسخ به این پرسش نیز عنوان کرد: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی اقتصاد ما به سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم بندی می شود لذا باید در مورد این بخش ها و همچنین مسائل اقتصادی قوانینی را وضع کنیم.

متاسفانه یکی از بزرگترین ضعف ها و مشکلات ما تعداد زیاد قوانین در سال های مختلف بوده است که فعالان اقتصادی را سردرگم می کند، ما باید یکسری قوانین را وضع کنیم که وضعیت فضای کسب و کار کشور بهبود دهد.

متاسفانه یکی از بزرگترین ضعف ها و مشکلات ما تعداد زیاد قوانین در سال های مختلف بوده است که فعالان اقتصادی را سردرگم می کند، ما باید یکسری قوانین را وضع کنیم که وضعیت فضای کسب و کار کشور بهبود دهد.

در حوزه اقتصادی یکسری نیازهای اقتصادی همچون خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت و درمان در کشور داریم لذا مجلس شورای اسلامی باید با تصویب قوانین و تمرکز توان خود زمینه رفع مسائل اصلی کشور را برای مردم فراهم کند.

قوانین از تنش زایی کشورها جلوگیری کند

قوانینی باید در کشور وضع شود که از تنش زایی با سایر کشورها جلوگیری کند و اگر ما تنشی با دیگر کشورها داشته باشیم مسائل اقتصادی کشور به مشکلاتی برخورد می کند و یکی از موضوعات مهم حال حاضر کشور تنش های منطقه ای است و در این زمینه ممکن است با یک مصاحبه و رفتار یک نماینده مجلس یکسری موضوعات به وجود بیاورد که متاسفانه به ضرر فعالان اقتصادی است.

تراز تجاری کشور طی ۱۰ ماه گذشته ۱۴ میلیارد دلار منفی شده و عامل آن نیز موضوعاتی است که مربوط به تنش های منطقه بوده که بر صادرات نیز اثرگذار بوده است.

نمایندگان یکسری قوانینی برای تعهدات ارزی وضع کردند و همین مجلس قانونی برای برگشت ارز تصویب کرده اما بایستی پرسید که در وضعیت شدیدترین تحریم ها به چه صورت می توانیم این ارز را به کشور برگردانیم؟ متاسفانه فعالان اقتصادی در این بخش به مشکلات زیادی برخورد کرده اند.

بهانه ای برای مشارکت نکردن نمانده است

رییس کمیسیون واردات و تجارت داخلی اتاق بازرگانی استان کرمان در ادامه گفت: همه باید به این شعار امام خمینی(ره) که «مجلس در راس امور است» عمل کنیم و انتخاب نمایندگان در هر حوزه ای با وضع قوانین می تواند بر تمام مسائل کشور به ویژه حوزه اقتصاد به صورت مستقیم اثر گذار باشد.

نمی شود که مردم امنیت، رفع مشکلات و مسائل اقتصادی را بخواهند اما بگویند که ما در انتخابات شرکت نمی کنیم و باید در نظر بگیریم که شاید هیچ انتخاباتی با توجه به فعل و انفعالات اخیر و توجهات دنیا برای ما به مهمی این انتخابات نبوده و خوشبختانه در این انتخابات نمایندگان تمامی گروه های سیاسی در تمامی زمینه ها حضور دارند لذا بهانه ای برای مشارکت نکردن نمی ماند.

نمی شود که مردم امنیت، رفع مشکلات و مسائل اقتصادی را بخواهند اما بگویند که ما در انتخابات شرکت نمی کنیم و باید در نظر بگیریم که شاید هیچ انتخاباتی با توجه به فعل و انفعالات اخیر و توجهات دنیا برای ما به مهمی این انتخابات نبوده و خوشبختانه در این انتخابات نمایندگان تمامی گروه های سیاسی در تمامی زمینه ها حضور دارند لذا بهانه ای برای مشارکت نکردن نمی ماند.

مردم باید در انتخابات ۱۱ اسفندماه شرکت کنند؛ با وجود اینکه گرانی ها، تبعیض و برخی مسائل را در جامعه می بینیم اما اگر در واقع بخواهید وضعیت اقتصاد کشور رو به بهبود باشد، باید در این انتخابات شرکت کنیم.

دنیا نیز پس از اتفاقات اخیر کشور می خواهد ببیند که مردم در انتخابات چکار می کنند لذا رهبر معظم انقلاب در تمامی سخنرانی های خود بر مشارکت مردم تاکید داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha