رسانه نباید سلیقه‌ای عمل کند

تهران - ایرنا - صاحب امتیاز پایگاه خبری «دیار میرزا» با تاکید بر اینکه قطعا سلیقه‌ها در رسانه متفاوت است، گفت: با این وجود اما رسانه نباید سلیقه‌ای عمل کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر محمدپور در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران در نشست «نقش رسانه‌های خرد در توسعه جوامع محلی» افزود: اینکه سلیقه ها متفاوت است به این معنا نیست که نتوانیم باهم کار کنیم اگر سیاست گذاری و چشم انداز داشته باشیم می توانیم شبکه‌ ای عمل کنیم اما اگر غیر از این باشد یعنی مشکل داریم.

وی اظهار داشت: در مرحله اول ما به عنوان خبرنگار باید از حق و حقوق خود که در قانون اساسی آمده آگاه باشیم تا بتوانیم از حقوق دیگران دفاع کنیم.

وی ادامه داد: اولین نقش رسانه‌های محلی این است که فعالیت آنها باید موجب رشد و تعالی جامعه هدف شود باید به عنوان هدایتگران جامعه عمل کنیم.

وی ادامه داد: یکی از ایرادات ما در رسانه نداشتن سیاست و چشم انداز است اگر این نباشد به ویژه رسانه های محلی نمی توانند در توسعه استان خود نقش چندانی داشته باشند. باید مطالبه گر باشند و در این راستا باید مطالبه گری در رسانه های بومی و محلی تقویت شود.

محمد پور با تاکید بر اینکه خبرنگاری یک شغل عاشقانه است و منفعتی در آن نیست افزود: باید اهداف و چشم انداز مجموعه مشخص شود که متاسفانه رسانه‌های محلی در این زمینه ضعف دارند.

وی گفت: امروزه در استان گیلان با بحران جمعیتی مواجه هستیم، همچنین در حوزه آب نیز با توجه به روند مهاجرت معکوس قطعا در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد و جزو بحران های استان می شود باید موضوعات را احصا کنیم تا در آینده حاد نشود. اما متاسفانه امروز به روزمرگی افتادیم و باید با برنامه‌ریزی از آن عبور کنیم.

رسانه نباید سلیقه‌ای عمل کند

به گفته وی رسانه های محلی باید ظرفیت ها و فعالیت های استان خود را شناسایی کنند و ضعف منطقه را بشناسند.

متاسفانه رسانه‌ها فرد محور شده‌اند در حالیکه باید یک تیم در رسانه کار کند، ما به عنوان رسانه وظیفه داریم از سیاست های کلان نظام حمایت کنیم، انتقاد باید باشد اما باید در راستای سیاستهای کلان نظام و حمایت از آن باشدصاحب امتیاز پایگاه «دیار میرزا» ادامه داد: متاسفانه به رسانه‌های محلی آنطور که باید اعتماد نداریم در حالیکه برخی رسانه‌های محلی با رسانه های ملی همتراز هستند.

وی تاکید کرد: متاسفانه رسانه‌ها فرد محور شده‌اند در حالیکه باید یک تیم در رسانه کار کند، ما به عنوان رسانه وظیفه داریم از سیاست های کلان نظام حمایت کنیم، انتقاد باید باشد اما باید در راستای سیاستهای کلان نظام و حمایت از آن باشد.

وی گفت: عدم ارتباط گیری با رسانه‌های ملی و کشوری ضعف دیگر رسانه‌های محلی است باید این ارتباط تقویت شود، رسانه‌های محلی می توانند منبع رسانه های ملی شوند چون در منطقه خود به اطلاع بیشتری دسترسی دارند.

محمدپور افزود: مسأله بعدی جذابیت خبری است که بسیار به آن بی توجه هستیم، تیتر و لید ویترین خبر است بنابراین باید جذاب باشد وظیفه داریم در تیتر به زبان فارسی توجه کنیم و از نظر دستوری درست عمل کنیم. امروز با وجود هوش مصنوعی دیگر خیلی از اشتباهات توجیه ندارد.

وی تاکید کرد: عدم مطالعه معضل دیگری است که امروزه با آن مواجه هستیم باید درباره موضوعات مختلف مطالعه کنیم و با کتاب بیگانه نباشیم.

وی گفت: امروزه با وجود هزاران صفحه مجازی روزانه با بمباران خبری مواجه می شویم که باید تمام آنها را احصا و درست را از غلط تشخیص دهیم که ابن نیاز به مطالعه دارد.

صاحب امتیاز پایگاه «دیار میرزا» افزود: نباید از نسل کودک و نوجوان غافل شویم در این زمینه خیلی ضعیف عمل کردیم در حالیکه کودکان امروز نسل آلفا هستند پس از زمان عقب نمانیم.

وی ادامه داد: اگر قرار است انتقاد کنیم باید مستدل و مستند باشد، رسانه در جایگاه اجتماعی بسیار اثرگذار است بنابراین انتقاد باید منصفانه و متقن باشد.

محمدپور تاکید کرد: باید بازوی کارشناسی و مشاوره ای داشته باشیم به جای اینکه رسانه ابزار روابط عمومی ها شود آنها باید ابزار رسانه باشند، نباید تریبون مسوول و مدیری باشیم شأن رسانه بسیار بالاتر از این است، به عنوان رسانه مطالب آنها را منتشر می کنیم اما تریبون آنها نمی شویم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha