۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۳۷
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85393071
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سوئد ۶۸۲ میلیون دلار کمک نظامی جدید به اوکراین ارائه می‌کند

تهران- ایرنا- وزارت دفاع سوئد امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که این کشور شمال اروپا، کمک‌های نظامی به ارزش هفت میلیارد و یکصد کرون سوئد معادل ۶۸۲ میلیون دلار از جمله تجهیزات و بودجه مالی برای تهیه تسلیحات به اوکراین ارائه خواهد کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، پال جانسون وزیر دفاع سوئد در نشستی مطبوعاتی گفت: به حمایت از اوکراین تا هر زمانی که طول بکشد، ادامه خواهیم داد.

بر اساس این گزارش، کمک‌های جدید استکهلم به کی‌یف، شامل تجهیزات نظامی و بودجه برای خرید آن خواهد بود.

سوئد اعلام کرد که این بسته شامل حدود ۲ میلیارد کرون مهمات توپخانه و همچنین توپخانه ضد هوایی و «توپ بدون لگد» است.

این بسته همچنین کشتی‌های تهاجمی دریایی و سایر کشتی‌ها و سلاح‌های زیر آب مانند مین‌ها و پهپادهای زیردریایی را شامل می‌شود.

این پانزدهمین دور کمک‌های سوئد به اوکراین و بزرگترین بسته کمکی این کشور نوردیک تا به امروز خواهد بود که مجموع کمک‌های استکهلم به کی‌یف را از زمان آغاز حمله روسیه در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۰)، به حدود ۳۰ میلیارد کرون افزایش می‌دهد.

دولت سوئد پیش از این نیز موضع خود برای حمایت از اوکراین در مقابل روسیه را تکرار کرده بود. توبیاس بیلستروم وزیر امور خارجه سوئد پیشتر گفته بود: وظیفه اصلی سیاست خارجی ما در سال‌های آینده حمایت از اوکراین خواهد بود.

پس از حمله روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درخواست دادند. فنلاند در آوریل (فروردین/اردیبهشت) گذشته به عضویت این پیمان نظامی درآمد.

مجارستان تنها کشور عضو ناتو است که هنوز درخواست سوئد را تایید نکرده است؛ روندی که نیاز به حمایت همه اعضای این ائتلاف دارد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha