نیازمند محصول‌سازی در حوزه‌های مختلف ‌گردشگری هستیم

تهران- ایرنا- معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صنعت گردشگری را ابزاری موثر برای انتقال مفاهیم دانست و تاکید کرد: عللاوه بر اینکه گردشگری و معنویت در کشور باید بیش از بیش تقویت شود، برای دیگر حوزه‌های این صنعت هم محصول‌سازی شود.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایرنا، علی‌اصغر شالبافیان روز سه‌شنبه -اول اسفند ١۴٠٢- در چهارمین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت در دانشگاه علم و فرهنگ گفت: باید به موضوعاتی مانند گردشگری و معنویت در کشور ما بیش از بیش تقویت شود. وقتی صحبت از گردشگری و معنویت می‌شود یک نگاه تقلیل‌گرایانه وجود دارد، اساساً موضوع معنویت در گردشگری تقلیل پیدا می‌کند، اما نگاه دیگری هم وجود دارد و آن پیوند بین گردشگری و معنویت است.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گفت: گردشگری ابزاری موثر برای انتقال مفاهیم است و کلاس درسی است که فرد را در لایه‌های عمیق‌تر می‌برد. وقتی آیات قرآن را بررسی می‌کنیم می‌یابیم که یک ستون اصلی در این حوزه وجود دارد و آن حرکت انسان با نگاه توحیدی که عالم حساب و کتاب دارد.

شالبافیان تصریح کرد: کاری که ما در حوزه گردشگری و رویدادها انجام داده‌ایم این است که بتوانیم رویدادهایی را مبتنی بر همین نگاه طراحی کنیم. در حوزه گردشگری و معنویت نباید به نگاه تقلیل‌گرایانه بسنده کرد و باید به سمت توسعه محصول حرکت کرد، یعنی اگر نگاه گردشگری و معنویت فقط به گردشگری مذهبی نباشد باید بتوانیم در حوزه‌های مختلفی محصول‌سازی کنیم که طبیعتاً در اینجا باید پوسته و ظرف گردشگری مورد توجه قرار گیرد.

شالبافیان گفت: یکی از محورهایی که در کنفرانس بعدی می‌تواند مورد توجه قرارگیرد، نگاه توسعه محصول به موضوع گردشگری و معنویت است.

ایجاد شبکه جهانی محققان معنویت و گردشگری

محمدحسین ایمانی خوشخو دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت در این مراسم گفت: با تحقیق و جست‌وجویی در شبکه جهانی اینترنت درباره موضوع گردشگری و معنویت به بحث گردشگری مذهبی می‌رسید درحالی‌که در گردشگری معنوی، معنویت را به‌عنوان یک رویکرد می داتیم که در تمامی گونه‌های گردشگری نیز این رویکرد وجود دارد.

وی درباره نتایج حاصل از برگزاری چند دوره کنفرانس، افزود: کنفرانس گردشگری و معنویت باعث شکل‌گیری ادبیاتی مشترک در این حوزه شد تاجایی که در دانشگاه‌ها و پایان‌نامه‌ها نیز این رویکرد خود را نشان داد و نگاهی که گردشگری معنوی مترادف گردشگری مذهبی است، با وجود این نظریه تغییر پیدا کرد؛ بنابراین هر قدر این بحث بیشتر مورد توجه قرار گیرد، ابعاد تازه‌ای از آن کشف می‌شود.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: امروز می‌توانیم بگوییم، فلسفه گردشگری یعنی ارتقاء روح که البته با ملزومات مادی همراه است. همچنین از دیگر دستاوردهای این کنفرانس می‌توان به ایجاد اتصال بین‌رشته‌ای نیز اشاره کرد که این اتصال باعث شد جایگاه گردشگری در مسائل اجتماعی و علمی بیشتر مطرح شود.

ایمانی خوشخو با اشاره به اینکه دانشگاه علم و فرهنگ، قطب گردشگری علمی ایران است گفت: بخش گردشگری و معنویت نیز فعال‌تر شده و به دنبال ایجاد شبکه جهانی محققان معنویت و گردشگری هستیم که در سال آینده این شبکه ایجاد خواهد شد و از افتخارات دانشگاه علم و فرهنگ خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به ارتباط بین سلامت معنوی و گردشگری گفت: فلسفه اصلی سفر رفع خستگی روحی است و روح مقوله‌ای غیرمادی و فلسفه سفر غیرمادی است، بنابراین ماهیت معنوی همراه انسان در سفراست و گردشگران در دنیای امروز به دنبال برآوردن نیازهای والاتری هستند.

دبیر علمی چهارمین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت خاطرنشان کرد: سلامت روان، سلامت اجتماعی، سلامت جسمی و سلامت معنوی هریک در گردشگری قابل‌توجه است و با توجه به مولفه‌های سلامت معنوی در سفر می‌توان به‌تمامی این موارد نیز اشاره کرد. زیرا گردشگری می‌تواند عاملی مهم در ایجاد سلامت معنوی باشد و دنیا به دنبال تجربه سلامت معنوی است.در گردشگری با رویکرد معنوی می‌توان آرامشی که بشر به دنبال آن است را بیابیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha