اعتبار وستمینستر در بوته آزمایش/آیا قانون‌گذاران انگلیسی از آتش‌بس در غزه حمایت می‌کنند؟

لندن – ایرنا – هم زمان با افزایش فشارهای داخلی در انگلیس علیه مواضع حمایتی دولت لندن از رژیم کودک‌کش صهیونیستی، نمایندگان مجلس بار دیگر درباره طرح پیشنهادی یکی از احزاب سیاسی پیرامون برقراری آتش‌بس فوری در غزه رای‌گیری خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، حزب ملی اسکاتلند با ابراز نگرانی درباره تداوم کشتار مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین در نوار غزه، طرح جدیدی را در حمایت از آتش‌بس فوری در این باریکه به پارلمان انگلیس ارائه کرده است. استفن فلین نماینده این حزب اسکاتلندی در پارلمان انگلیس طی نامه‌ای خطاب به کی‌یر استارمر رهبر حزب مخالف دولت لندن (کارگر) نوشت که از این طرح حمایت کند.

در نامه وی آمده است: «بیش از چهار ماه است که بریتانیا استراتژی مبهم ریشی سوناک دنبال کرده است. اما ویرانی‌های غزه نشان داده که این راهبرد کار نکرده و زمان ابهام به پایان رسیده است.»

در همین حال انس سرور نماینده حزب کارگر در اسکاتلند و از مخالفان موضع آقای استارمر در قبال تحولات فلسطین، خواستار توقف جنگ در غزه شده است. وی گفت: «درگیری‌ها در غزه باید متوقف و آتش‌بس برقرار شود. این به معنای آزادی فوری اسرا، دسترسی فلسطینی‌ها به کمک‌های بشردوستانه و مهم‌تر از همه تلاش‌ در جهت برقراری صلح پایدار و راه‌حل دو دولتی است».

حزب کارگر امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که از طرح آتش‌بس فوری در غزه حمایت می‌کند اما اصلاحیه‌ای را پیشنهاد کرده است که دست رژیم صهیونیستی را برای تداوم جنگ باز می‌گذارد. در این اصلاحیه ادعا شده است که در صورت ادامه مبارزات حماس «نمی‌توان از اسرائیل انتظار داشت جنگ را متوقف کند»

حزب کارگر در عین حال از رژیم صهیونیستی خواسته که به شهر مرزی رفح حمله نکند، مانع انتقال کمک‌های امدادی به داخل غزه نشود، به خشونت شهرک نشینان افراطی اسرائیلی در کرانه باختری پایان دهد و در راستای تحقق راه‌حل دولتی تلاش کند.

دیوید لمی وزیر امور خارجه دولت در سایه در این باره گفت: «این یک حرکت جامع است و امیدوارم که کل مجلس بتواند از آن حمایت کند.» وی افزود: ما اکنون به آتش‌بس بشردوستانه فوری نیاز داریم. ما می شنویم که خانواده های اسرائیلی هم می خواهند آتش بس برقرار شود... بنابراین ما اکنون به راه حل سیاسی دیپلماتیک نیاز داریم.

نمایندگان مجلس انگلیس آبان‌ماه گذشته از طرح حزب ملی اسکاتلند درباره برقراری آتش‌بس فوری در غزه حمایت نکردند. در این رای گیری ۱۲۵ نفر از قانون‌گذاران به این طرح رای موافق و ۲۹۳ نماینده رای مخالف دادند.

استارمر آن زمان به نمایندگان حزب کارگر دستور داده بود که از طرح اسکاتلندی‌ها حمایت نکنند. اما موضع جنجالی او سبب شد تا ۸ از اعضای دولت در سایه به اصطلاح شورش کرده و از مقام خود استعفا کنند تا به طرح آتش‌بس رای موافق بدهند. چند روز بعد هم ده‌ها تن از نمایندگان ارشد حزب کارگر در شوراهای شهرهای مختلف انگلیس از مقام‌های خود کناره‌گیری کرده و ضربه سنگینی را به اعتبار این حزب وارد کردند.

نمایندگان حزب کارگر در روزهای اخیر هشدار دادند که در صورت مخالفت رهبر حزب با آتش‌بس فوری در غزه، شکاف بیشتری در داخل حزب شکل خواهد گرفت. از این منظر، طرح کی‌یر استارمر را می‌توان تلاشی برای مهار اختلافات داخلی حزب دانست، اما باید منتظر ماند و دید که آیا متن پیشنهادی او به رای گذاشته خواهد شد؟

حمزه یوسف رهبر حزب ملی اسکاتلند با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ما به درستی خواستار مجازات دسته جمعی مردم غزه هستیم. بنابراین اگر کی‌یر استارمر به طرح ما برای آتش‌بس فوری رای منفی دهد، بخشیده نخواهد شد.

در همین حال استفن فلین با حسام زملط سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در لندن دیدار کرد و دو طرف درباره رای‌گیری پارلمان انگلیس تبادل نظر کردند. فلین سپس در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای تاکید کرد که اگر طرح پیشنهادی حزب کارگر در پارلمان رای نیاورد، استارمر دلیلی نخواهد داشت که از طرح حزب ملی اسکاتلند حمایت نکند.

به هر روی رای‌گیری روز چهارشنبه، رویدادی مهم در کارنامه فعالیت پارلمان انگلیس بشمار می‌رود. حامیان فلسطین که هر هفته در خیابان‌های لندن تظاهرات می‌کنند هشدار داده‌اند که به نمایندگان مخالف برقراری آتش‌بس در غزه، در انتخابات سراسری پیش‌رو رای نخواهند داد. آن‌ها همچنین قصد دارند تا فردا شب، تظاهرات دیگری را در اعتراض به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، مقابل پارلمان انگلیس برگزار کنند.

رژیم صهیونیستی با حمایت غرب و برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ نیروهای مقاومت، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته است. این رژیم تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد شمار شهدای غزه از آغاز جنگ اسرائیل در غزه در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) تاکنون، به ۲۹ هزار و ۹۲ نفر و تعداد زخمی ها نیز به ۶۹ هزار ۲۸ نفر رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha