۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۳۶
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85393451
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

هدفگذاری مبادلات تجاری ۲۰۰ میلیون دلاری بین رومانی و ملایر

همدان- ایرنا- معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر گفت: اگر بتوانیم یک سقف حداقل ۲۰۰ میلیون دلاری در حوزه صنایع چوب، کشمش و انگور بین ملایر و بخارست برقرار کنیم، ضمن اینکه این هدف دست‌یافتنی است، یک وضعیت اقتصادی مطلوبی را که برای ۲ کشور سودآور خواهد بود را هدفگذاری کرده‌ایم.

به گزارش ایرنا؛ «سلمان اسماعیلی» روز چهارشنبه در دیدار با سفیر کشور رومانی، انتخاب ملایر و همدان به عنوان مقصد سفر توسط سفیر دوست و برادر کشور رومانی را به فال نیک گرفت و افزود: نگاه مردم ایران به همه کشورها، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و رومانی یک نگاه تعاملی است و ما همه کشورها را دوست خود می‌دانیم.

وی با بیان اینکه ملت ایران هم مثل رومانی یک دوره تاریخی را پشت سر گذاشته که از اشغال، استبداد و دیکتاتوری رنج برده، بیان کرد: در دهه‌های اخیر رومانی و ایران با اتکا به مردم خودشان توانستند دوره‌های سیاه را پشت سر بگذارند و استقلال خود را به دست آوردند و حکومت‌های مردمی را تجربه کنند.

فرماندار ویژه ملایر مردم ایران را مردمی صلح‌جویی دانست که با هر نقطه عالم که بنا بر شرایط برابر بتوانند تعاملاتی در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصادی برقرار کنند، استقبال می‌کنند.

اسماعیلی با بیان اینکه ایران با کشور رومانی به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای اروپایی خاطرات خوبی دارد و در سابقه تاریخی‌مان مشکلی بین این ۲ کشور وجود نداشته، گفت: بین تمام ویژگی‌های فرهنگی و اقتصادی که ایران دارد، استان همدان و شهرستان ملایر شرایط ممتازی دارند.

حضور سفیر رومانی به ملایر؛ سرآغاز تحولی بزرگ

وی با اشاره به اینکه ملایر جزء معدود شهرهای جهانی است که ۲ نشان جهانی کشمش و انگور و مبلمان منبت دارد، ادامه داد: در کنار این ۲ نشان جهانی ظرفیت‌های بسیار دیگری هم در حوزه صنایع دستی و جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی در ملایر وجود دارد که برای گردشگران خارجی ایجاد جذابیت می‌کند.

معاون استاندار همدان وجود قدیمی‌ترین ارگ خشتی دنیا با سابقه پنج هزار ساله به نام «ارگ باستانی نوشیجان»، دژ گوراب و دستکند سامن را از جمله جاذبه‌های تاریخی ملایر عنوان و بیان کرد: همه این ویژگی‌ها یعنی هویت فرهنگی جهان شهر ملایر که الزام می‌کند شرایط مناسبی را برای جذب گردشگر، توریست و مهمان خارجی فراهم کنیم.

اسماعیلی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی نیز ظرفیت‌های بالایی همچون صنایع دستی و مبلمان منبت داریم، اما تراز تجاری و میزان مراودات ما با اروپا و رومانی قابل قبول نیست، خاطرنشان کرد: برای دستیابی به این هدف باید ارتباطمان با کشور رومانی نزدیکتر باشد و مراودات بیشتری بین ملایر و مجموعه سفارتخانه‌های ۲ کشور شکل گیرد.

هدفگذاری مبادلات تجاری ۲۰۰ میلیون دلاری بین رومانی و ملایر

وی سفر سفیر رومانی به استان همدان و شهرستان ملایر را سرآغاز یک تحول بزرگ در حوزه فرهنگی، گردشگری و اقتصادی و ارتباط دوجانبه بین دو کشور دانست و گفت: اگر بتوانیم به سرعت ارتباطات واقعی بین تجار ایرانی، ملایری و همدانی با تجار رومانی برقرار کنیم، این هدف دست‌یافتنی است.

اسماعیلی با بیان اینکه یک تیم کاری قوی و منسجم در اتاق بازرگانی استان همدان داریم، پیشنهاد کرد: برای دستیابی به اهداف مشترک فرهنگی و اقتصادی، اسنادی به عنوان پیش‌نویس بین اتاق‌های بازرگانی و سفارتخانه تبادل شود تا در یک مدت کوتاهی به برنامه عملیاتی مشترک برسیم.

مصمم به همکاری با جهان شهر ملایر هستیم

سفیر رومانی با قدردانی از دعوت و سفر به استان همدان، گفت: این اولین سفر رسمی من به همدان است و اولین بار به عنوان گردشگر به این استان آمدم و هدف ما شناسایی هر چه بیشتر امکانات و موقعیت‌ها و انتقال آنها به کشور رومانی است.

«میرلا کارمن گرکو» ابراز امیدواری کرد: فعالیت‌ها و همکاری‌ها بین ۲ اتاق بازرگانی را توسعه دهیم و مکان‌ها و امکاناتی که تا حالا از آن خبر نداریم، کشف و آنها را معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه مردم رومانی دوست دارند به جاهایی که سفر می‌کنند، معرفی کنند، ادامه داد: مبلمان به طور خاص ساخته دست هنرمندان ملایر است و شما ثروت خیلی بزرگی دارید و این فرصت مغتنمی است که موفق شدم این امکانات را بشناسم.

سفیر رومانی در ایران با بیان اینکه بین هر دو طرف این تمایل وجود دارد که کارهای بزرگی برای این استان و شهرستان انجام دهیم، گفت: ما بسترهای مناسب را معرفی و اهداف را مشخص می‌کنیم و به شما قول می‌دهم که به مسئولیت خودم عمل می‌کنم و مایلم همان کاری که در ایران ماموریت دارم را ادامه دهم.

کارمن گرکو یادآور شد: ما خیلی مشتاق هستیم همکاری‌ها را دوباره احیا کنیم و دوباره روابط ایران و رومانی مثل زمانی شود که روبروی هم می‌نشستند و با هم دست می‌دادند و قرارداد امضا می‌کردند.

هدفگذاری مبادلات تجاری ۲۰۰ میلیون دلاری بین رومانی و ملایر

وی با اشاره به اینکه در آن زمان این ارتباط بین مردم بود نه اینکه توافقی بین دولت‌ها و سفرا باشد، تاکید کرد: ارتباط دوجانبه خیلی اهمیت داشته و این ارتباط هنوز هم وجود دارد و این همکاری را نه فقط به یک استان بلکه با کل کشور رومانی داشته باشید و اطمینان خاطر می‌دهم به خصوص واردات و صادرات مبلمان به کل رومانی انجام شود و سفارت به وظیفه خودش عمل می‌کند.

تشکیل میز مشترک تجاری همدان با رومانی

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان نیز اظهار داشت: ما تنها اتاق بازرگانی در کشور هستیم که با شهری در رومانی تفاهم‌نامه تجاری با ۱۲ بند امضا کردیم و سیر تحولات که اتفاق خواهد افتاد پیش‌بینی شده است.

«رحیم مرتضایی» پیش‌بینی میز مشترک تجاری با رومانی و مبادله تفاهم‌نامه و ارایه آن به وزارت خارجه را از دیگر اقدامات اتاق بازرگانی همدان برشمرد و گفت: در این میز مشترک هفتگی و ماهانه پایش می‌شود که چه تحولی اتفاق می‌افتد و این روند با توجه به اینکه رومانی هم پیگیر است، ادامه دارد.

وی ادامه داد: اردیبهشت ماه سال آینده میزبان هیات رومانیایی خواهیم بود و همچنین سفری با هیات بلندپایه تجاری استان به یکی از شهرهای رومانی خواهیم داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha