۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۴۷
کد خبر: 85393736
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تایوان: استقرار نظامی در جزایر مرزی با چین تغییری نکرده است

تهران- ایرنا- وزارت دفاع تایوان با رد هر تغییری در آرایش نظامی در آبهای اطراف تایوان، اعلام کرد که این جزیره استقرار نظامی خود را در جزایر مرزی با چین افزایش نداده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، در بحبوحه تشدید تنش‌ها با پکن، لی چانگ فو معاون بخش برنامه‌ریزی عملیات مشترک وزارت دفاع تایپه، امروز چهارشنبه اعلام کرد که افزایش استقرار نظامی در جزایر فراساحلی که مجمع الجزایر ماتسو را نیز در بر می گیرد، از سمت «کینمن» صورت نگرفته است.

تصمیم ژاپن در مورد افزایش گشت و کنترل در آب‌های مورد مناقشه، دیروز (سه‌شنبه) چن چیان‌جن نخست وزیر تایوان را بر آن داشت تا از پکن بخواهد با سانحه‌ای که به مرگ دو شهروند چینی در تعقیب و گریز توسط گارد ساحلی تایوان منجر شد، «منطقی» برخورد کند.

وی ابراز امیدواری کرد دو طرف بتوانند منطقی و منصفانه عمل و برای تضمین امنیت آب‌های «کینمن- شیامن» همکاری کنند تا مردم دو طرف این تنگه بتوانند به شکلی صحیح و منظم گفت‌وگو داشته باشند.

کینمن مجمع‌الجزایر مسکونی در جنوب تایوان است که در فاصله نزدیکی به شیامن شهر بندری در جنوب شرق چین و در آب‌های فوجیان قرار دارد. به این ترتیب غیرمعمول نیست که کشتی‌های چینی و تایوانی به طور تصادفی از مرز تعریف شده بین این دو عبور کنند.

کینمن که در اوج جنگ سرد شاهد نبردهای سنگین بود و امروز به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل شده محل استقرار یک پادگان نظامی بزرگ تایوانی است که گارد ساحلی جزیره در آب‌های آن گشت‌زنی می‌کند.

هفته گذشته دو نفر از خدمه چینی یک قایق در آب‌هایی که تنها پنج کیلومتر از شیامن فاصله داشت در حین گریز از تعقیب گارد ساحلی تایوان به دلیل ورود به منطقه ممنوع کشته شدند. پس از آن چین گشت‌زنی‌های بیشتری را در آب‌های مورد مناقشه اعلام کرد.

گارد ساحلی تایوان از اقدامات خود در جریان تعقیب و گریز که منجر به تصادف مرگبار شد دفاع کرده و گفته بود خدمه چینی از همکاری با مجریان قانون خودداری کردند.

روز دوشنبه نیز گارد ساحلی چین برای بررسی جزئیاتی در مورد کاپیتان و مسافران برای مدت کوتاهی سوار کشتی‌های تفریحی تایوانی شد.

به گزارش رویترز، تایوان که پکن آن را بخشی از سرزمین یکپارچه چین در نظر می‌گیرد، تحرکات تازه را از منظر تلاش پکن برای اعمال فشار بیشتر بر این جزیره پس انتخابات ریاستی و پارلمانی می‌نگرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha