رسانه‌های هنری جدید مورد توجه قرار گیرد/هنر تعاملی «اسرار ازل»

تهران- ایرنا- طراح مجموعه «اسرار ازل» در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به جایگاه رسانه‌های هنری جدید گفت: با توجه به ظرفیت‌های این بخش هنری امید است هنرمندان ایرانی بیش از پیش به آن توجه کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، بخش رسانه‌های هنری جدید در دوره‌های گذشته جشنواره هنرهای تجسمی فجر زیرمجموعه سایر بخش‌ها همچون مجسمه‌سازی و سرامیک بود که امسال در شانزدهمین دوره این رویداد برای نخستین بار به صورت مستقل در زیرمجوعه‌های installation art ، video art و performance art برگزار شد.

۳هزار و ۴۲۹ اثر از ۱۰ هزار و ۷۶ هنرمند به شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ارسال شد که از این تعداد ۷۷۱ اثر از ۵۱۷ هنرمند مربوط به بخش نمایشگاهی (آزاد و قله‌ها) بوده است. در بخش رسانه‌های هنری جدید، ۱۱۶ اثر از ۷۰ هنرمند به این جشنواره ارسال شد که از این تعداد پس از داوری، ۱۵ اثر از ۱۲ هنرمند به نمایشگاه راه پیدا کردند.

محمدرضا شریف‌زاده دبیر و اسماعیل بنی‌اردلان، مجید شاه‌حسینی و مینا محمدی‌وکیل داوران بخش رسانه‌های هنری جدید شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بودند.

مجموعه «اسرار ازل» با الهام از کهکشان عالم هستی

مجموعه «اسرار ازل» اثری از گروه هنری «روشنا»؛ مریم صفائی و محمدامین اوجی در بخش رسانه‌های هنری جدید در نمایشگاه بخش‌های رقابتی (طوبای زرین) شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نمایش گذاشته شد.

در بیانیه این مجموعه آمده است: ««دَخیل می‌بندم../ به امید مرهمی/ شفا می‌یابند تمام دردها/ در هزار آینه‌ی اجابت...(فاطمه سهامی دهاقانی)

در دنیای امروزی، انسان برای رهایی از سردرگمی‌های روزمره به هر دری می‌زند. او به همه چیز و همه جا سرک می‌کشد اما با تامل در آسمان و کهکشان آن آرامش گمشده را در وجود خود می‌یابد. آن کهکشان و آن سرزمین بی‌انتها درون خود انسان است که نیاز به تامل دارد. در این اجرا سعی بر آن است که این فضا برای او تداعی گردد. طراحی آثار با استفاده از هنر اصیل آینه‌کاری و هندسه ایرانی اسلامی به گونه‌ای است که بازتاب هر قطعه تداعی‌گر کهکشانی از عالم هستی است. کهکشان‌های سیه چشم، هوگ، دنباله‌دار و آفتاب‌گردان.

خلق نهایی اثر با حضور مخاطب و استفاده از ابزار نور نقطه‌ای توسط او شکل می‌گیرد. با آرامش دیده جان بسپاریم.»

رسانه‌های هنری جدید مورد توجه قرار گیرد/هنر تعاملی «اسرار ازل»

بهره‌مندی از هنر تعاملی

مریم صفائی عضو گروه «روشنا» درباره طراحی مجموعه «اسرار ازل» به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بنده کارشناس ارشد رشته هنر از استان بوشهر به همراه همسرم محمدامین اوجی کارشناس ارشد کامپیوتر این مجموعه را طراحی و اجرا کردیم، این اثر شامل چهار پنل آینه‌کاری است که هر کدام با الهام از کهکشان عالم هستی طراحی شده و از لحاظ فرمی و بازتابی، تداعی‌گر کهکشان‌های سیه چشم، هوگ، دنباله‌دار و آفتاب‌گردان است.

وی گفت: نقاشی آینه‌ای یا هنر آینه‌کاری بخشی از خاطره‌های بصری ما ایرانیان است که در این اجرا سعی کرده‌ایم آن را با رویکردی متفاوت، بازپردازی و بازآفرینی کنیم، هنر آینه‌کاری، هنر اصیل ایرانی، ترکیبی از هندسه ایرانی و متریال آینه است که در «اسرار ازل» از ظرفیت‌های بصری آینه برای خلق یک اثر هنری پست مدرن و در قالب هنر تعاملی بهره بردیم.

صفائی افزود: در این مجموعه برش‌های ظریف آینه‌کاری در شکل‌ها و سطوح مختلف، باعث ایجاد بازتاب‌های بی‌نهایت و جلوه‌های بصری خاصی می‌شود که می‌توان گفت بخش عمده‌ای از ظرفیت مفهومی اثر در همین بازتاب متوالی است که به آن جلوه تعاملی بخشیده است.

طراح مجموعه «اسرار ازل» بیان کرد: در این مجموعه، ابزار نور نقطه‌ای در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد و اوست که بازتاب‌های کهکشان‌ها را ایجاد می‌کند، مخاطب خالق نهایی اثر است اگرچه او می‌تواند بی‌نهایت اثر را خلق کند و تجربه این فضا انتهایی ندارد.

سطح کیفی آثار شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر

صفائی درباره حضور در جشنواره تجسمی فجر اظهارداشت: پیش از این بیشتر در حوزه نقاشی در رویدادهای هنری شرکت می‌کردم، در نخستین دوره جشنواره بین‌المللی «توراندخت» با بهره‌مندی از هنر آینه‌کاری در قالب هنر مفهومی و اینستالیشن حضور داشتم و امسال نخستین بار است که با عنوان گروه هنری «روشنا» با همراهی همسرم در جشنواره تجسمی فجر حضور پیدا کرده‌ام.

وی سطح کیفی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را مناسبت ارزیابی کرد و گفت: جشنواره می‌توانست بهتر از سطح فعلی باشد، متاسفانه برخی از هنرمندان در آن شرکت نکردند اما در کل سطح آثار خوب است و انتظار بیشتری از این جشنواره است.

طراح مجموعه «اسرار ازل» درباره استقبال و جایگاه رسانه‌های هنری جدید بیان کرد: تعداد شرکت‌کنندگان بخش رسانه‌های هنری جدید، در قالب‌های هنر تعاملی و ویدئوآرت، اینستالیشن و … در رویدادهای هنری بسیار محدود است که با توجه به ظرفیت‌های این بخش هنری قطعا بسیار جای کار دارد، امید است در سال‌های آینده در بین هنرمندان ایرانی به این بخش نیز بیش از پیش توجه شود.

رسانه‌های هنری جدید مورد توجه قرار گیرد/هنر تعاملی «اسرار ازل»

فراخوان شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیرکلی امیر عبدالحسینی دوم آبان ماه امسال در دو بخش رقابتی و غیرقابتی و ذیل ۱۰ رشته هنری، شامل طراحی و نقاشی، طراحی گرافیک (پوستر) تصویرسازی، عکاسی، خوشنویسی (نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث، نقاشیخط) نگارگری (نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب، تشعیر) کارتون و کاریکاتور (موضوعی و چهره) مجسمه‌سازی، سرامیک و آبگینه هنری و رسانه‌های هنری جدید، از سوی دبیرخانه جشنواره منتشر شد.

بخش رقابتی جشنواره (طوبای زرین) دربرگیرنده هفت زیربخش است که زیربخش‌های آزاد، موضوعی (قله‌ها)، تجسم هنر، طراحی فرهنگ‌محور، فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی، ناشران کتاب‌های تجسمی و علمی (دانش هنرهای تجسمی) را شامل می‌شود. بخش غیررقابتی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم شامل ۶ زیربخش است که بازار هنرهای تجسمی، مفاخر هنرهای تجسمی، آینه در آینه، کاتبان سوره حمد، دیوارنگاری شهری و پوسترهای فجر(محیطی) را دربرمی‌گیرد.

این جشنواره به صورت رسمی هشتم بهمن ماه- با برپایی نمایشگاه‌های «مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران» دربرگیرنده منتخبی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و «آینه در آینه ۳» (پوسترهای مقطع انقلاب اسلامی و پس از آن) آثار گنجینه حوزه هنری انقلاب اسلامی در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز به کار کرد. همچنین آیین افتتاح نمایشگاه بخش‌های رقابتی(طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر دهم بهمن ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

آیین اختتامیه این رویداد، روز پنجشنبه- سوم اسفندماه- از ساعت ۱۸:۳۰ با حضور مسئولان هنری، دبیران و داوران جشنواره، استادان هنرهای تجسمی، هنرمندان و هنردوستان، در تالار وحدت برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha