۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۸:۲۴
کد خبر: 85394424
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هتل آسمان شیراز در پیچ و خم استحکام بخشی

۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۸:۲۴
کد خبر: 85394424
هتل آسمان شیراز در پیچ و خم استحکام بخشی

شیراز- ایرنا- حوالی ساعت ۱۱ شنبه ۱۲ مرداد ۹۸ پروژه در حال ساخت هتل آسمان شیراز دچار حریق شد، حریقی که گستردگی آن به حدی بود که مهار آن بیش از ۱۴ ساعت به طول انجامید.

به گزارش ایرنا، آنچه که در خصوص علت وقوع این آتش سوزی مطرح شد انباشت بیش از ۲ هزار تشک فنری در طبقه منفی ۲ بود و با توجه به طولانی شدن روند اطفای آتش سوزی و بیم ناپایداری و سقوط این سازه ۱۸ طبقه، شورای مدیریت بحران استانداری فارس برای پیشگیری از هرگونه رخدادی دستور تخلیه همه منازل و هتل‌های اطراف هتل آسمان را صادر کرد.

به گفته مالک این هتل، پروانه ساختمانی توسط شهرداری منطقه یک در تاریخ سوم اسفندماه ۱۳۸۱ صادر شده و شروع عملیات احداث از سال ۱۳۸۴ بوده است.

روسای صنوف و تعدادی از فعالین حوزه گردشگری فارس از هتل آسمان شیراز بازدید کردند و از نزدیک با روند ساخت و ساز این هتل بزرگ آشنا و تعیین تکلیف هر چه سریع تر این طرح را خواستار شدند.

امروز و بعد از گذشت بیش از چهار سال و طرح مباحث کاشناسی مختلف در خصوص شیوه صحیح و اصولی استحکام بخشی این پروژه، اما همچنان این پروژه همچنان بلاتکلیف مانده و کار استحکام بخشی نیز متوقف شده است.

تیرماه سال گذشته نیز تعدادی از روسای صنوف و فعالین حوزه گردشگری فارس از هتل آسمان شیراز بازدید کردند و در جریان این بازدید خواستار تعیین تکلیف هر چه سریع تر این طرح شدند.

هتل آسمان شیراز در پیچ و خم استحکام بخشی

بلاتکلیفی پروژه پایان یابد
مدیر عامل مجموعه شرکت هتل آسمان شیراز، با بیان اینکه تاکنون مکاتبات بسیاری همراه با پیوست‌های ارسالی به مراجع ذی‌ربط انجام شده گفت: اما به رغم همه این مکاتبات با وجود گذشت بیش از چهار سال گره گشایی خاصی در این زمینه صورت نگرفته و امیدواریم با همراهی و کمک مسئولان این بلاتکلیفی پایان یابد.

حمید سجادیان افزود: امروز دغدغه همه مسئولان بحث اشتغال است که این هتل از ظرفیت خوبی در این زمینه برخوردار است و با رفع مشکلات و فعال شدن آن زمینه و شرایط برای اشتغال افزون بر ۵۰۰ نفر فراهم می شود.

وی ادامه داد: این ساختمان نیمه تمام امکان بروز خطرات جانی، مالی و تبعات اجتماعی بسیاری را در پی دارد که با توجه به اینکه هم اکنون پروژه پلمب است امکان انجام مقاوم سازی و ایمن سازی کارگاه وجود ندارد.

او اظهار کرد: بر اساس کارشناسی های صورت گرفته توسط هیات کانون کارشناسان رسمی دادگستری، در ساخت پروژه تمام استاندارهای ساختمانی و مقاوم سازی و بهسازی رعایت شده و هیچ منع قانونی جهت رفع پلمب پروژه وجود ندارد.

سجادیان گفت: لذا از مراجع ذی‌ربط تقاضا می شود که جهت ایمنی و رفع خطر از این پروژه با رفع پلمب کمک کنند که کار مقاوم سازی و رفع خطر به سرعت انجام شود.

وی ادامه داد: اگر تداوم این شرایط منجر به بروز مشکل و حادثه‌ای شود با توجه به تقاضاهای مکرری که داشته ام مسئولیتی در قبال آن حوادث نخواهم داشت و مسئولیت متوجه کسانی خواهد بود که در مسیر فراهم کردن شرایط برای رفع خطر و مقاوم سازی پروژه کوتاهی کرده اند.

او اظهار کرد: یکی از مواردی که در این پروژه باید رفع خطر شود جمع‌آوری و یا مهار الوارها و داربست فلزی قرار گرفته در نمای ساختمان است چرا که بیش از ۱۲ سال از نصب آنها می‌گذرد و باید بازبینی و مجددا لوله‌ها و اتصالات آن تعویض شود.

سجادیان گفت: استحکام بخشی به سنگ بنای پروژه، کارشناسی و ارزیابی فنی جرثقیل، انتقال نخاله‌های حاصل از تخریب مقاوم سازی از طبقات و محوطه به خارج برای جلوگیری از فشار بار اضافی به سازه، جمع‌آوری وسایل و مصالح ساختمانی تاریخ گذشته از دیگر مواردی است که برای انجام آنها نیازمند رفع پلمب پروژه هستیم.

وی اظهار کرد: بر اساس نظر هیات کارشناسان رسمی دادگستری استان، ۸۰ درصد از عملیات استحکام بخشی در طبقات زیر زمین (آسیب دیده از آتش سوزی) مورد تایید بوده و کفایت دارد و از آنجا که ۲ طبقه آخر در حال حاضر فاقد عناصر مقاوم در برابر زلزله هستند و بیم آن می‌رود که در صورت ادامه حالت بلاتکلیفی فعلی و بروز یک زلزله شدید و یا یک آتش سوزی دیگر، تخریب و به کل سازه صدمه وارد کند، لذا لازم است به فوریت مرحله دوم استحکام بخشی این طبقات مطابق آیین نامه لرزه‌ای به مرحله‌اجرا در آید.

هتل آسمان شیراز در پیچ و خم استحکام بخشی

رفع پلمب منوط به تایید طرح استحکام بخشی است
مدیر کل دفترفنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس نیز معتقد است: رفع پلمب این هتل و صدور اجازه برای ادامه استحکام بخشی آن منوط به تایید طرح استحکام بخشی از سوی مراجع ذی صلاح از جمله نظام مهندسی ساختمان و شهرداری است.

امیر حسین جمشیدی افزود: این طرح توسط مالک تهیه شده اما هنوز به تایید مراجع ذی صلاح نرسیده و به همین دلیل عملیات استحکام بخشی متوقف شده است.

وی ادامه داد: ملاک این است که مراجع ذی صلاح، طرح استحکام بخشی تهیه شده را تایید کنند تا قابلیت اجرا داشته باشد.

او اظهار کرد: یک کارگروه سه نفره توسط سازمان نظام مهندسی تشکیل شده و اصلاحات نقشه‌ها چندین نوبت در این کارگروه توسط مشاور انجام شده اما هنوز طرح استحکام بخشی به تایید نهایی نرسیده است و تا طرح تایید نشود قابلت اجرا ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha