سردرگمی اسرائیل از دومینوی حمایت سران کلمبیا و بولیوی از «داسیلوا»
رئیس‌جمهوری بولیوی (سمت چپ)، رئیس‌جمهوری برزیل (سمت راست)

تهران- ایرنا- وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واکنش به حمایت‌های سران آمریکای لاتین از رئیس‌جمهوری برزیل به دلیل مقایسه نسل‌کشی اسرائیل علیه غزه با اقدامات نازی‌ها، سخنان حمایتی روسای جمهوری کلمبیا و بولیوی را «تحریک‌آمیز» توصیف کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، اظهارنظرهای گوستاوو پترو و لوئیس آرسه روسای جمهوری بولیوی و کلمبیا در حمایت از لولا داسیلوا همتای برزیلی آن‌ها را «آزاردهنده و تحریک‌آمیز» توصیف کرد.

وی در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: روسای جمهوری بولیوی و کلمبیا به رئیس‌جمهوری برزیل پیوستند، سخنان آن‌ها آزاردهنده و تحریک‌کننده است.

گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا روز سه شنبه از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اطمینان داد که «در غزه یک نسل‌کشی رخ می‌دهد و هزاران کودک، زن و غیرنظامی سالخورده به طور ناجوانمردانه به قتل می‌رسند. لولا فقط حقیقت را گفته است، در غیر اینصورت، بربریت ما را نابود خواهد کرد».

لوئیس آرسه رئیس‌جمهوری بولیوی نیز اعلام کرد: از طرف دولت چند ملیتی بولیوی، ما همبستگی و حمایت کامل خود را با برادر، رئیس‌جمهوری برزیل که به دلیل گفتن حقیقت در مورد نسل‌کشی، به عنوان «عنصر نامطلوب» از سوی اسرائیل خوانده شده است، اعلام می‌کنیم.

وی افزود: تاریخ، کسانی که نسبت به این بربریت بی‌تفاوت هستند را نخواهد بخشید.

گالانت در پاسخ به سران آمریکای لاتین مدعی شد: در حالی که بسیاری در جهان، از جمله برخی از رهبران، به ما حمله می‌کنند، ما، قوم یهود و اسرائیل، باید قوی و متحد بمانیم.

داسیلوا روز یکشنبه در جریان سی و هفتمین اجلاس اتحادیه آفریقا در شهر آدیس آبابا پایتخت اتیوپی، اسرائیل را به انجام «نسل‌کشی» علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه متهم و جنگ این رژیم در غزه را با اقدامات آدولف هیتلر برای نابودی یهودیان مقایسه کرد.

وی با بیان اینکه «این جنگ سربازان علیه سربازان نیست»، افزود: این جنگی میان ارتش بسیار آماده و زنان و کودکان است.

رژیم صهیونیستی در واکنش به اظهارنظر رئیس‌جمهوری برزیل مبنی بر مقایسه تهاجم نظامی اسرائیل به نوار غزه با واقعه هولوکاست، لولا داسیلوا را «عنصر نامطلوب» خواند.

در واکنش به تشدید درگیری دیپلماتیک میان برزیل و رژیم صهیونیستی، شماری دیگر از سران آمریکای لاتین نیز حمایت خود از داسیلوا را ابراز کرده‌اند.

اوو مورالس رئیس‌جمهوری سابق بولیوی حمایت خود از رئیس‌جمهوری برزیل در برابر حمله‌های لفظی رژیم صهیونیستی به دلیل «دفاع او از حیثیت و جان فلسطینی‌ها» را ابراز کرد و گفت: عنصر نامطلوب خوانده شدن از سوی رژیم نسل‌کش اسرائیل، امتیازی است که تعهد به صلح در برابر جامعه بین‌المللی را تایید می‌کند.

نیکلاس مادورو ئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز با ابراز حمایت از همتای برزیلی خود، پایان دادن به «قتل عام در غزه» را خواستار شد و تاکید کرد: آنچه دستگاه نظامی و جنایتکار اسرائیل انجام می‌دهد، همان کاری است که هیتلر علیه یهودیان انجام داد.

میگل دیاز کانل رئیس‌جمهوری کوبا نیز اعلام کرد: همبستگی خود را با برادر عزیزمان لولا، رئیس‌جمهوری برزیل ابراز می‌کنیم. ما شجاعت شما را تحسین می‌کنیم. شما همیشه در سمت درست تاریخ خواهید بود.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت غزه، تا کنون و به دنبال جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطین در تلافی عملیات رزمندگان مقاومت موسوم به «طوفان الاقصی»، بیش از ۲۹ هزار و ۳۰۰ نفر از مردم غزه به شهادت رسیده و ۶۹ هزار و ۳۳۳ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha