آب جارو نیست

 تهران- ایرنا- مجدد فصل خانه‌تکانی از راه رسید و میزان مصرف آب دوباره روند افزایشی دارد که با توجه به کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲ تا پایان شهریور ۱۴۰۳) باید در آب صرفه جویی کنیم و نباید از آب به عنوان جارو استفاده شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، اسفند ماه که می‌رسد بسیاری از مردم برای تمیزی و به اصطلاح خانه تکانی دست به کار می‌شوند.

شست و شوی منازل و فرش‌های منزل و خلاصه استفاده از آب به شدت برای خانه تکانی رونق می‌گیرد به نحوی که برخی مواقع این استفاده بی‌رویه از آب این معنی را می‌رساند که انگار آب تبدیل به جارو می‌شود.

برای این طور استفاده از آب باید دانست که مجموع بارش‌های امسال نسبت به دوره بلندمدت ۴۰ درصد کاهش یافته است.

همین چند روز پیش بود که مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اعلام اینکه ۱۸ استان کشور شاهد ناترازی تولید و مصرف آب هستند، گفت: کشور چهارمین سال خشکسالی متوالی را می‌گذراند.

هاشم امینی مدیرعامل آبفای کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: شرایط اقلیمی و بارش‌ها حاکی از آن است که ما چهارمین سال خشکسالی را داریم می‌گذرانیم و در روندهای ۵۶ساله بارش‌های کشور به لحاظ کم‌بارشی رتبه ۵۴ را داریم.

وی ادامه داد: تفاوت این رتبه این است که استمرار چهار سال پشت سر هم خشکسالی را شاهد هستیم و قطعاً این شرایط بر میزان منابع آب شرب تأثیر گذاشته و خواهد گذاشت و یک ناترازی را در بخش آب شرب بر اساس رصد و پایشی که انجام شد خواهیم داشت.

به گفته مدیرعامل آبفای استان تهران، تهرانی‌ها ایام خانه‌تکانی در هر ثانیه ۵۵ هزار لیتر آب مصرف می‌کنند. محسن اردکانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفته: پیک مصرف آب در تهران در اسفندماه برای سنت حسنه خانه‌تکانی و در اواسط تابستان است و در این دو برهه مصرف به ۵۵ هزار لیتر در ثانیه می‌رسد.

قیمت متوسط ۱۰۰۰ لیتر آب خانگی در استان تهران قریب به یک هزار و ۵۰۰ تومان می‌باشد و نهایتاً وقتی این مبلغ با قیمت آب غیرخانگی جمع می‌شود به میانگین حدود ۳ هزار تومان می‌رسد، در صورتی که قیمت یک آب معدنی الان چیزی بالغ بر ۵ هزار تومان است.

سید رسول باقری معاون امور مشترکان آب و فاضلاب استان تهران به خبر نگار اقتصادی ایرنا گفت: مشترکان بد مصرف رعایت نکنند باید منتظر قطع آب باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha