به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، علی باقر طاهری نیا در سومین همایش بینالمللیشدن آموزش عالی که در دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه تهران برگزار شد در سخنانی که با عنوان"آموزش عالی در عصر هوش مصنوعی" ، اثرات هوش مصنوعی بر آموزش عالی را در چهار محور هوش مصنوعی، دانشگاه و کارکرد آن، هوش مصنوعی، برنامه آموزشی و مولفههای آن، هوش مصنوعی، چالشها و فرصتها و هوش مصنوعی و آموزشعالی آینده بررسی کرد.
وی همچنین چالشهای آموزشعالی در مواجهه با هوش مصنوعی را در چهار دسته چالشها در حوزه آموزش، مهارت، کیفیت، تعامل، بحران هویت، امنیت، سو استفاده، چالش های اخلاقی، حریم خصوصی و کنترل شفافیت و چالشهای اقتصادی، برشمرد و در ادامه پارادایمهای آموزشعالی آینده در بستر هوش مصنوعی را در چهارمحور: آموزشعالی شخصیشده، مهارتهای موردنیاز آموزشعالی آینده، چندنهادی، مادام العمر بررسی کرد.
رییس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی همچنین چهار مهارت:"شخصی"، "اجتماعی"، "دیجیتال" و "اکولوژیکی" را لازمه آموزشعالی آینده در بستر هوش مصنوعی دانست.
طاهری نیا ضمن بر شمردن اثرات هوش مصنوعی بر ابعاد مختلف آموزشعالی، از اساتید و صاحب نظران جهت مشارکت در تدوین سند تخصصی کاربرد هوش مصنوعی در توسعه آموزشعالی که در موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی در دست تهیه است، دعوت کرد.
براساس اعلام موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، همچنین در این همایش دکتر غلامرضا ذاکر صالحی، عضو هیات علمی و مشاور رییس موسسه سخنرانی خود با "عنوان موقعیت ما در فرایند بین المللی شدن آموزش عالی" را ارایه کرد.
نظر شما