نامزد نمایندگی مجلس: سمنان، مهدیشهر و سرخه از وضعیت مهاجرفرست علمی خارج شود + فیلم

سمنان - ایرنا - نامزد نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه سمنان، مهدیشهر و سرخه گفت: این حوزه انتخابیه یک «باهمستان» محسوب می‌شود و به مهاجرفرستِ علمی و مهاجرپذیرِ کارگری تبدیل شده که برای حل این مساله باید به ظرفیت نخبگانی توجه ویژه شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در راستای فراهم کردن فرصت برابر برای نامزدهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شهرستان شاهرود و میامی و همچنین کمک به شناساندن بهتر نامزدها و برنامه‌هایشان به مردم، اقدام به مصاحبه با داوطلبان این دوره از انتخابات و پرسش از آنان در خصوص موضوع‌های شهرستانی و کشوری کرده‌ است.

نعیمه ذوالفقاری نامزد نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه سمنان، مهدیشهر و سرخه به همین منظور در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) حضور یافت تا به بیان برنامه و دیدگاه‌های خود بپردازد.

این نامزد نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه سمنان، مهدیشهر و سرخه، وکیل پایه یک دادگستری، مدرس دانشگاه و مشاور حقوقی در اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است که ۱۷ سال سابقه کار دارد. در کنار رشته حقوق، در رشته مدیریت و حکمرانی نیز تحصیل کرده است.

مجلس شورای اسلامی چه وظایفی دارد؟

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی موظف به قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای آن است، نمایندگان بر پایه قانون حق دارند در امور مختلف کشور تحقیق و تفحص کنند و اجرای قانون را خواستار شوند. مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی در زمینه تعهدنامه‌ها، کنوانسیون‌ها و قراردادهای بین‌المللی وظیفه دارند.

مجلس شورای اسلامی طبق قانون مکلف است آنچه دولت در قالب لوایح درخواست می‌کند، یا به اقتضای مجلس و درخواست نمایندگان مجلس در قالب طرح، نسبت به ریل‌گذاری امور جاری کشور اقدام کند.

ایران در منطقه جنوب غربی آسیا جزو کشورهای تاثیرگذار منطقه است و کوچکترین تحرک در این کشور در دنیا اثرگذار است و این موضوع ضرورت توجه ویژه به تقنین شامل قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون را دوچندان می‌کند.

لوایح به‌جا مانده زیاد و سرگردان در مجلس شورای اسلامی وجود دارد. در زمان حاضر ۲۰۰ لایحه در مجلس یازدهم بدون تکلیف باقیمانده است و نیازمند پیگیری است. قوانین زیادی وضع شد که هنوز اجرا نشده و یا به خوبی اجرا نشده است که بدون شک این مسایل اولویت پیگیری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باشد.

اولویت مجلس شورای اسلامی چه باید باشد؟

کشور با مشکل معیشت و اقتصاد دست و پنجه نرم می‌کند و رهبر معظم انقلاب بارها بر رفع این موضوع تاکید می‌فرمایند و در طی سال‌های گذشته با تعیین شعار سال راهبرد تعریف می‌کنند که از جمله موارد توجه به دانش‌بنیان‌ها و مهار تورم است. رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب نیز بر موضوع اقتصاد تاکید و به راهکارهای حل این مساله اشاره کردند و مجلس دوازدهم شورای اسلامی باید این موضوع را در اولویت پیگیری قرار دهد.

نمایندگان مردم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باید با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب در بهبود معیشت مردم و حل مساله اقتصاد بر بازنگری و توجه به قوانین در زمینه مالیاتی، مالیات بر ارزش افزوده و اصلاح نظام بانکی توجه لازم را داشته باشند تا قدرت خرید مردم را بالا ببریم و اگر نمی‌توانیم، دست کم آن را کوچک‌تر نکنیم.

موضوع‌هایی از جمله جوانی جمعیت و فرزندآوری، مشکلات اجتماعی، اشتغال، مسکن، راه، زیرساخت در کشور و روابط با کشورهای منطقه باید در اولویت کار مجلس دوازدهم باشد و امید می‌رود نمایندگان در این حوزه به درستی ورود کنند و قانون تغنین کنند.

رفع کدام مشکلات در حوزه انتخابیه سمنان، مهدیشهر و سرخه در اولویت است؟

کم‌آبی، کاهش نرخ رشد جمعیت، تصادفات، جاده، و بهداشت و درمان، از مشکلات اساسی و از سوی دیگر، غنای فرهنگی، گردشگری، صنعت با آلایندگی کم با کمک ظرفیت نخبگانی و توجه به فرآوری مواد معدنی، از ظرفیت‌های این حوزه انتخابیه در مسیر پیشرفت است.

راه، آب و جمعیت، جزو مشکل‌های مهم در حوزه انتخابیه سمنان، مهدیشهر و سرخه است که مردم همواره خواستار رفع این مسایل هستند. برای رفع مشکل کم‌آبی باید راهکار کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت ارایه و پیگیری کرد. سمنان جزو مناطق پرتصادف است و باید به منظور کاهش تصادفات ارتقای ایمنی راه‌ها مورد توجه باشد. سمنان جزو استان‌هایی است که سال‌ها چشم به راه تکمیل آزادراه است، سمنان با توجه به موقعیت جغرافیایی در کریدور اصلی شرق به غرب و چهارراه شمال به جنوب و شرق به غرب قرار دارد.

اگر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی شوم، اولویت خودم را بر رفع مشکل‌ها در حوزه آب، راه و جمعیت، خواهم گذاشت و رفع این مسایل را در چارچوب قانون تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهم کرد.

دغدغه اشتغال، مسکن و فرزندآوری در استان سمنان ویژه است و در واقع این حوزه انتخابیه یک «باهمستان» است که یک منطقه مهاجرفرستِ علمی و مهاجرپذیرِ کارگری محسوب می‌شود. باید تلاش شود سرمایه‌های علمی این دیار برگردند و هم الگوی فرهنگی صحیح به مهاجران و مهمان‌ها در این منطقه ارایه دهیم.

سمنان بهشت کویر و معادن است و باید از این ظرفیت به خوبی در راستای شکوفایی صنعت با تمرکز بر فرآوری و پرهیز از خام‌فروشی مورد توجه باشد. مشکل اشتغال جوانان استان سمنان باید با کار در صنعت فراهم شود و البته از استقرار صنایع آب‌بر و آلاینده‌ پرهیز شود و این رویکرد با استفاده از توان نخبگان و دانش‌بنیان‌ها محقق می‌شود. اگر صنعت گره‌خورده به دانش باشد، آثار سوء از جمله آلایندگی به حداقل خواهد رسید هدف اشتغالزایی محقق می‌شود.

باید تلاش شود تا مردم استان سمنان از منافع استقرار واحد صنعتی و تولیدی در محل زندگیشان منتفع شوند و برای تحقق این رویکرد، می‌توان با کمک نخبگان و ظرفیت‌های علمی و تعیین قیمت کارشناسی، کالاهای تولیدی به قیمت کارخانه در اختیار مردم قرار بگیرد تا شاید در سفره آنان کمک باشد.

در زمینه های بهداشت، درمان و مرکز درمان ناباروری در استان سمنان مشکلاتی وجود دارد.

گردشگری ظرفیت مغفول‌مانده در حوزه انتخابیه سمنان، مهدیشهر و سرخه

استان سمنان در کنار برخورداری از تنوع اقلیمی کوه، کویر و جنگل، دارای ویژگی منحصر به فرد دیگری در زمینه زبان‌های مختلف است و با توجه به این ظرفیت، جای یک مرکز تحقیقاتی و زبان‌شناسی در این دیار خالی است و باید ایجاد چنین مرکزی مورد توجه باشد. سمنان و سرخه دارای ظرفیت‌های ارزشمندی در زمینه کویر و کویرنوردی و رونق گردشگری است، اما استفاده از این ظرفیت مغفول مانده و به خوبی معرفی نشده است.

آبگرم سمنان ظرفیت ارزشمندی است که می‌تواند با کمک متخصصان و نخبگان بومی به منطقه ویژه گردشگری سلامت تبدیل شود.

رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بر مشارکت و استفاده از ظرفیت گروه‌های اجتماعی و مردمی تاکید دارند و باید برای موفقیت به این دیدگاه و مشارکت مردم در امور برگردیم. مردمی‌سازی نباید یک شعار باشد، باید قانون بر مبنای خواست مردم وضع شود تا آنان در زمینه اجرا دلگرم و همراهی کنند.

تقویت ارتباط صنایع و دانش‌بنیان‌ها برای کاهش آلایندگی و توسعه استان سمنان

آلایندگی و صنعت شاید به نظر برسد که تقابل دارند، اما باید راهکاری اندیشیده شود تا مزایای صنعت حفظ شود، اما معایب آن آلایندگی نباشد. تحقق این رویکرد با همراهی جامعه نخبگانی و دانش‌بنیان‌ها محقق می‌شود. ارایه راهکارهایی برای تصفیه آب صنعتی و فیلتر شرکت‌های صنعتی در کاهش آلایندگی موثر است.

باید به جای اینکه صنعت به پارک علم و فناوری بیاید، شرکت‌های دانش از پارک علم و فناوری به قلب صنعت بروند. اگر فیلتر مناسب توسط دانش‌بنیان‌ها ساخته و در کارخانه‌هایی مانند گچ مورد استفاده قرار بگیرد، علاوه بر اینکه از آلودگی کاسته می‌شود، به محصول جدید دیگر مانند گچ میکرونیزه و یا به محصول فرآوری شده دیگر خواهیم رسید.

در کنار استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها برای کاهش آلایندگی صنعتی، نیازمند تقنین هستیم. نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید قوانینی وضع کنند که واحدهای تولیدی ملزم به تصفیه آب صنعتی و ایجاد فضای سبز متناسب با آلودگی که ایجاد می‌کنند، باشند.

احیای هویت و فرهنگ ایرانی اسلامی چه بسترهایی نیاز دارد؟

استان سمنان و حوزه انتخابیه سمنان، مهدیشهر و سرخه ریشه عمیق در فرهنگ ایرانی و اسلامی دارد و نظام تقسیم آب سمنان که نظامی فاخر و مقدم بر نظام تقسیم آب اصفهان است، از جمله نشان‌های گواه بر ریشه فرهنگی این دیار محسوب می شود که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

فرهنگ بومی مردم این دیار ثابت کرده است که لازم نیست به زنان بگوییم با حجاب باشید و یا در کتیبه پاسارگاد بگردیم که بگوییم زنان پوشیده بودند، ما فرهنگی داریم که زنان این دیار چادر خود را می‌بافتند و به سر می‌کردند که این موضوع نشان‌دهنده عمق غنای فرهنگی این دیار است و باید به این نقاط قوت تکیه و تاکید کرد.

مشکل نسل امروز هویت است، فرهنگ هویت را برمی‌گرداند، اگر می‌خواهیم نسل با هویت تربیت کنیم، باید فرهنگ گذشته را تبیین کرد و اکنون این مساله مغفول مانده است. باید تلاش کنیم ظرفیت فرهنگی برای مردم تبیین و با تاکید بر فرهنگ ایرانی اسلامی، هویت را به آنان برگردانیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری روز جمعه یازدهم اسفند برگزار می‌شود.

۶۸۱ شعبه اخذ رای در استان سمنان شامل ۴۸۲ شعبه شهری و ۱۹۹ شعبه روستایی و ۱۴۳ شعبه سیار و ۵۳۸ شعبه ثابت است


اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha