معبر؛ سامانه‌ای پیامکی برای طرح مشکلات مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی

تهران- ایرنا- سامانه معبر با شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ برای طرح مشکلات مناسب سازی معابر و اماکن عمومی به صورت پیامک است.

به گزارش گروه جامعه ایرنا، سامانه معبر با شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ از سوی دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور برای دریافت و پیگیری مشکلات شهروندان درباره موضوع مناسب‌سازی محیط شهری راه‌اندازی شده است.

هم‌میهنان می‌توانند مراتب شکایات و مشکلات خود را صرفا در این زمینه با ارسال پیامک شامل شرح مشکل، نام منطقه یا محله، شهرستان، استان یا دستگاه اجرایی به دبیرخانه ستاد ھماھنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور اعلام کنند.

پیام‌های واصله حداکثر تا ۷۲ ساعت پس از دریافت، بازبینی و مورد بررسی قرار خواهند گرفت و پس از بررسی و تشخیص ارتباط موضوع، مراتب به دبیرخانه استانی یا دستگاه‌های اجرایی مربوطه در سطح ملی ارجاع می‌شود.

سامانه معبر فقط برای طرح مشکلات مناسب سازی افراد دارای معلولیت نیست و تمام مردم اعم از زنان باردار، سالمندان، زنان دارای کالسکه فرزند -که عبور از خیابان‌های دارای موانع برای آنها سخت است- و کارمندان بیماری که در اداره خود با مشکلات مناسب سازی روبرو هستند (مثلا آسانسور ندارند) می‌توانند مشکلات خود را به این سامانه پیامک کنند.

همچنین افراد دارای معلولیت نیز می‌توانند درخواست‌های خود مانند ایجاد رمپ ویژه عبور ویلچر را با این سامانه مطرح کنند. علاوه براین به طورمثال نابینایان می‌توانند حذف خطوط حسی ویژه استفاده نابینایان از پیاده‌روها را به سامانه معبر با شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲۲ پیامک کنند. حتی افراد دارای مشکل جسمی که در خانه خود دسترس پذیری لازم را ندارند می‌توانند مشکلات خود را به این سامانه پیامک کنند تا پیگیری شود.

معبر؛ سامانه‌ای پیامکی برای طرح مشکلات مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی


تاکنون از ظرفیت سامانه معبر به خوبی استفاده نشده است

غلامرضا رضایی فر رئیس دبیرخانه پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور
درباره سامانه معبر به خبرنگار ایرنا گفته است که سامانه معبر سامانه خوبی است اما تاکنون از ظرفیت آن خوب استفاده نشده است؛ شهروندان می‌توانند از طریق سامانه معبر، فردی که در خانه اش مشکل جسمی دارد و خانه اش دسترس پذیری ندارد، به ما معرفی کنند.

وی افزود: برای مناسب سازی و تغییرات سرویس بهداشتی و تردد به حیاط یا آشپزخانه، کمک می کنیم و مشاوره می دهیم. اگر مناسب سازی مربوط به محل زندگی آنها باشد، ما با شهرداری و اگر مربوط به محل کار باشد با دستگاه مربوطه هماهنگ می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با ارسال پیام مرتبط به سامانه معبر، ما از طریق واحد خود با استان مربوطه مکاتبه می کنیم و بعد از چند هفته، نامه "پیرو" می زنند یا حتی با تماس تلفنی یا مراجعه حضوری سعی می کنند آن مشکل برطرف شود.

براساس آمار سوی دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، بیشترین مشکلات مطرح شده با سامانه معبر در حوزه شهرداری قرار می‌گیرد.

طبق آمار جامعه جهانی، معلولان ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند که در ایران این آمار ۱۰ درصد محاسبه می‌شود که سه درصد از آنها معلولیت شدید و خیلی شدید دارند. براساس آمار اعلامی از سوی سازمان بهزیستی کشور هم‌اکنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی هستند.

معبر؛ سامانه‌ای پیامکی برای طرح مشکلات مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی


به گزارش ایرنا، در ماده دوم قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بر مناسب سازی معابر و اماکن تاکید شده است. در این ماده آمده است: تمام وزارتخانه ها، سازمان ها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم شود.

همچنین در تبصره این ماده قانونی اضافه شده است: وزارتخانه ها، سازمان ها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند جهت دسترسی و بهره مندی افراد دارای معلولیت، ساختمان‌ها و اماکن عمومی، ورزشی و تفریحی، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چهارچوب بودجه مصوب سالانه خود مناسب سازی کنند.

بنابراین با توجه به این ماده قانونی و با توجه به جمعیت زیاد جامعه سالمندی، معلولان، جانبازان، افرادی که آسیب های موقتی دارند و زنان باردار، باید اقدامات مناسب سازی و تحرک پذیری آنها فراهم شود.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور نیز پیش از این با تاکید بر لزوم خدمات خالصانه و تلاش همه جانبه برای رفع مشکلات مردم، گفته بود که همه دستگاه‌ها در حیطه مسئولیت‌های خود باید تلاش کنند تا زندگی و رفت و آمد معلولین در سطح شهر و ادارات تسهیل شود و تهیه وسیله نقلیه مناسب برای این عزیزان از جمله وظایفی است که برعهده دولت است.

نظام‌مند کردن و تسهیل در ارائه خدمات با راه‌اندازی سامانه معبر با شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ برای طرح مشکلات مناسب سازی معابر و اماکن عمومی باعث می‌شود مطالبه‌گری در زمینه مناسب‌سازی به صورت فرهنگ عمومی ترویج شود و از سوی دیگر همکاری نهادهای مختلف با ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، برطرف کردن موانع مناسب‌سازی را شتاب می‌بخشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha