کتاب‌هایی که از انتخابات می‌گویند/ شگردهایی برای پیروزی

تهران- ایرنا- انتخابات به عنوان یکی از مهمترین فرایندهای سیاسی هر کشور، نیازمند نمودهایی در تمامی عرصه و حوزه‌ها از جمله حیطه‌های فرهنگی و هنری به دلیل ارتباط اثرگذارتر بر مردم است، کتاب و ادبیات نیز از این مقوله جدا نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، انتخابات یا رفراندوم یکی از اثرگذارترین مقوله در تعیین سرنوشت ملت و به تعبیری مقابله با دیکتاتوری است که این تاثیر مستقیم الزاماتی برای آن ایجاد می کند از جمله آگاهی و اطلاع رسانی به زبان های مختلف که میتواند انواع هنرها باشد یا زبان فرهنگی از جمله کتاب.

انتخابات، زیرشاخه ها و جزئیات فراوانی دارد که آگاهی سازی در مورد آنها می تواند در رقم خوردن یک جریان سیاسی درست و سالم موثر باشد.

این روشنگری می تواند از زبان کتاب و ادبیات باشد، کتابهای زیادی بنا بر ضرورت شرایط و برهه های مختلف انتخاباتی تاکنون توسط سیاستمداران و مولفان کشور نوشته شده است که در زیر به برخی از آنها نگاهی می اندازیم.

کتاب‌هایی که از انتخابات می‌گویند/ شگردهایی برای پیروزی

حماسه انتخاباتی

کتاب «حماسه انتخاباتی» نوشته محسن نصری بر اساس بیانات مقام معظم رهبری درباره حماسه سیاسی است که اخلاق‌مداری از مهمترین مباحث مطرح شده در آن است.

یکی از ویژگی‌های کتاب آغاز مطالب به شکل بررسی مقایسه‌ای انتخابات ریاست جمهوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران پهلوی است و نویسنده کوشیده است نقش و حضور مردم در دو نظام حکومتی را در انتخابات ریاست جمهوری بررسی کند و تحولات این جریان را همگام با اثربخش‌تر شدن این حضور در سه دهه اخیر نشان دهد.

نصری که کارشناس ارشد جامعه‌شناسی است در این کتاب مطرح کرده است: توجه به مقوله اخلاق از عناصری است که می‌تواند انتخابات و مشارکت مردم را در راستای توسعه مردم‌سالاری رونق بخشد.

در این توجه به مقوله اخلاقیات علاوه بر مردم برای کاندیداها و طرفداران آن‌ها عنوان و توضیح داده شده که تهمت، غیبت، شایعه و پیگیری اخبار فاسقان از رذایل اخلاقی انتخابات محسوب می‌شود.

«حماسه انتخاباتی» می گوید: در مسیر انتخابات باید انصاف، حسن خلق و صرفه‌جویی را مد نظر قرار داد. به این صورت که مردم و کاندیداها در هر مرحله‌ای باید همواره خداوند را در نظر داشته باشند. کاندیداها در تبلیغات خود از صرف هزینه‌های گزاف و غیر ضروری بپرهیزند تا رقابت‌هایی سالم شکل گیرد و جامعه شاهد حماسه‌ای در این زمینه باشد. همچنین لزومی ندارد کاندیداها برای معرفی خود و رویکردهایشان هزینه‌های فراوان برای نصب تابلوها و بیلبوردهای بسیار بزرگ داشته باشند یا برای جلب نظر مردم و کسب رای، پذیرایی‌های در قالب تجملات راه‌بیندازند.

نصری درباره فصلی از اثر پژوهشی‌اش که «جهاد انتخاباتی» نام دارد، عنوان می کند: معتقدم جهاد انتخاباتی با مشارکت حداکثری مردم رخ می‌دهد؛ چرا که جهاد علیه دشمنان تنها در میدان جنگ نیست و بر اساس آیات و روایات انواع گوناگونی از جهاد اعم از جهاد قلبی، علمی، زبانی و ... وجود دارد. در این عرصه نیز از آنجایی که دشمن در پی آن است که مردم در صحنه انتخابات حضور نیابند، حضور مردم به نوعی جهاد انتخاباتی محسوب می‌شود که آن را در کتابم با ادله شرعی، نظریه‌های سیاسی و اجتماعی شرح داده‌ام.

نخستین چاپ کتاب «حماسه انتخاباتی» را انتشارات حدیث راه عشق در ۱۶۰ صفحه منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

کتاب‌هایی که از انتخابات می‌گویند/ شگردهایی برای پیروزی

ویژگی‌ها و اهداف تبلیغات انتخاباتی

نویسنده کتاب «ویژگی ها و اهداف تبلیغات انتخاباتی» در این پژوهش کوشیده شده تا جنبه ‏های گوناگون تبلیغات انتخاباتی با تکیه بر آموزه های دینی تبیین گردد. از این رو معیارهای درست تبلیغاتی، پی‏آمدهای منفی تبلیغات غیراخلاقی، عامل‏ ها، انگیزه ‏ها و راه حل ‏های آنها، به صورت جداگانه در فصل‏ های گوناگون بررسی شده است.

این کتاب نوشته محمدجواد صالحی است که در ۳ فصل و ۹۶ صفحه به مباحثی همچون خاستگاه تبلیغات غیراخلاقی و پی‏آمدهای آن، شیوه‏ های بهبود تبلیغات غیراخلاقی، بررسی ویژگی‏ های تبلیغات انتخاباتی در نظام‏ های لیبرال و اهداف و ویژگی های تبلیغات انتخاباتی در اسلام می پردازد.

«ویژگی ها و اهداف تبلیغات انتخاباتی» توسط انتشارات دین و رسانه (وابسته به اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران) وارد بازار کتاب شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: آنچه که در جهت دهی به انتخابات تأثیر بسزایی دارد، ابزار و شیوه های تبلیغاتی است، اساساً ارزش ها و باورهای هر کشوری بر شیوه تبلیغات مؤثر است. با توجه به فضای فرهنگی، شرایط سیاسی و اقتصادی هر جامعه می تواند شاهد سوگیری ابزارها و روش های تبلیغاتی به سوی مادیت یا معنویت بود.

جنگ، تحریف، وعده های فریبنده، دروغ پردازی، شایعه پراکنی، بزرگ نمایی و کوچک نمایی، قهرمان سازی، اکثریت گرایی، برچسب زنی، اعتبار آفرینی، ضد تبلیغ و اقدامات انحرافی دیگر جایی در قاموس فرهنگ اسلامی ندارد.

برعکس تحکیم مناسبات مردم و حکومت، مشارکت عمومی، تأمین عدالت، وفاق ملی، انصاف، صداقت، رعایت ارزش های دینی، مسئولیت پذیری اخلاق گرایی پرهیز از اسراف و زیاده روی، قانون مداری است.

در این نظام وظایفی برای نمایندگان نظام اسلامی است در هواداران و همه کسانی که در برپایی از الگویی مؤثرند پیش بینی شده است.

کتاب‌هایی که از انتخابات می‌گویند/ شگردهایی برای پیروزی

ده اشتباه تبلیغاتی آقای کاندیدا

کتاب «ده اشتباه تبلیغاتی آقای کاندیدا» نوشته احمد قلیش‌لی در ۶۴ صفحه توسط نشر نوروزی چاپ شده و به اثرات نحوه تبلیغات در انتخابات می پردازد.

در مقدمه این کتاب آمده است: «کتاب های نگاشته شده در حوزه تبلیغات غالبا نگاهی آموزشی معطوف به آینده بوده و مجموعه ای از بایدها و نبایدها و تئوری های پذیرفته شده در عرصه تبلیغات را شامل می شوند. آنها به ما می آموزند که درآینده تبلیغاتی خود یا دیگران چه کنیم که موفق باشیم. کتاب حاضر نگاهی تحلیلی - تمثیلی و خلاصه به گذشته دارد و با برجسته کردن برخی خطاها و اشتباهات کاندیداها به طور غیر مستقیم به ما می آموزد که چه نکنیم تا رای آوریم.

کتاب حاضر کاربردی نگاشته شده است، چنان در مضامین تخصصی و علمی فرونرفته که مخاطب در برقراری ارتباط با آن دچار مشکل شود، زبان زبان جاری در همه ستادهای انتخاباتی است.»

فقدان برنامه تبلیغاتی، عدم بهره مندی از مشاور تبلیغاتی، تبلیغ دیرهنگام، عدم ارزیابی و بی توجهی به آن، انتقال به غیر به شکلی ضعیف و ناشیانه، عدم خلاقیت و تخریب رقبا از جمله اشتباهات تبلیغاتی است که نویسنده در این کتاب به آن اشاره کرده است.

کتاب‌هایی که از انتخابات می‌گویند/ شگردهایی برای پیروزی

انتخابات حماسه سبز

کتاب «انتخابات حماسه سبز» نوشته محمد موحدی نژاد در ۹ فصل: ارزش انسان و اهمیت انتخاب، جمهوری اسلامی، حضور مردم، ملاک‌های انتخاب بهترین، نشانه‌های بهترین انتخاب، معیارهای بهترین در قانون، دیدگاه‌ها درباره انتخاب بهترین، سفارش و توصیه‌ها، سخنی با داوطلبین، و آفت‌ها منتشر کرده است.

در مقدمه کتاب درباره اهمیت انتخابات چنین آمده است: آری مسئله انتخابات و انتخاب که همیشه از ویژگی خاصی برخوردار می‌باشد، شناختن صالحان، و واگذاری امانت به آنهاس؛ که انجام این فرمان الهی و پرداختن به این امر مهم آگاهی، هشیاری، عدالت خواهی، پشتکار، مقاومت و حضور امت در صحنه را طلب می‌کند.

امیرمؤمنان علی در این باره می‌فرماید: «فلیست تصلح الرعیه الا بصلاح الولاه و لا تصلح الولاه الا باستقامه الرعیه»؛ یک کشور اصلاح نمی‌شود مگر اینکه کارگزاران، زمامداران و مسئولینش صالح باشند و آن‌ها اصلاح نمی‌شوند مگر به استقامت و پشتکار مردم.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی می‌فرماید: «وصیت اینجانب به ملت در حال و آینده این است که با اراده مصمم خود به احکام اسلام و مصالح کشور، در تمام انتخابات چه انتخاب رئیس جمهور و چه انتخاب خبرگان و وکلای مجلس در صحنه باشند و افرادی که دارای تعهد به اسلام و جمهوری اسلامی که غالباً بین متوسطین جامعه و محرومین می‌باشند و غیر منحرف از صراط مستقیم و بدون گرایش به غرب و شرق و مکتب‌های انحرافی و اشخاص تحصیل کرده و مطلع بر مسائل روز و سیاست‌های اسلامی را انتخاب کنند.»

رهبر حکیم و فرزانه انقلاب هم در این رابطه می‌فرمایند: «مهم‌ترین مسئله حضور پرشور، سالم و قوی مردم در انتخابات است. کسانی می‌توانند وارد صحنه رقابت شوند که به اسلام و نظام اسلامی و قانون اساسی و امام معتقد باشند. افرادی باتقوا، طرفدار محرومین، مخالف عملی با فساد به خصوص فساد مالی و اقتصادی، توانمند، بااخلاص و عالم حضور داشته باشند».

بخشی از کتاب:

بنابراین توجه و عمل به چند مهم وظیفه ما می‌باشد: حضور آگاهانه و مخلصانه، گسترده و جدی/ عمل به وظیفه و فرمان الهی/ شناساندن و آگاهی دادن به دیگران با رعایت اصول دینی، اخلاقی و اجتماعی/ پرهیز از فتنه ها، شایعه پراکنی ها، تنش‌ها و جنجال‌های بیهوده و صف شکنی و اختلاف افکنی/ مراقبت از افتادن به دام ها، نقشه ها، شعارهای فریبنده و دروغین منافقان و دشمنان اسلام و انقلاب و کشور.

در فصل نهم با عنوان «آفت‌ها» به برخی صفات ناپسند همچون موارد زیر اشاره شده است: تعصب، ناآگاهی، جو زدگی، کبر و غرور، تقلید نابجا و کورکورانه، شایعه، دشمنی، اسراف، غیبت، عیب جویی و هرزه گویی، تجسس و سوء ظن، سخریه و استهزاء.

بخشی از کتاب: «حبّ و بغض‌های نابجا/ شرکت در انتخابات چه برای داوطلبین و آن کسی که خود را برای پذیرفتن این مسئولیت لایق و شایسته می‌داند و چه برای مردم یک وظیفه دینی و الهی است. انجام این وظیفه، انگیزه الهی می‌خواهد. وارد کردن حبّ و بغض‌های نابجا این انگیزه مقدس را در وجود انسان می‌میراند. گرایش‌های باندی و جناحی، رفاقت‌ها و یا نسبت‌های قومی و قبیله‌ای و هم صنف بودن و ... برگرفته از هواهای نفسانی و وسوسه‌های شیطانی است که با اخلاق اسلامی سازگاری ندارد.

رشوه و فریب/ جای سؤال است کسی که با رشوه و عوام فریبی و مخارج گزاف می‌خواهد مسئولیتی را در نظام اسلامی بدست آورد، آیا می‌تواند به هنگام رسیدن به مقام از ارزش‌های اسلامی دفاع کرده و خدمتگزار خوبی برای مردم مسلمان باشد؟

توسل به روش‌های ناپسند/مقام‌ها و مسئولیت‌های دنیایی ارزشی ندارد که انسان برای رسیدن به آن، و مردم برای رأی آوردن کسی که داخل حزب و گروه، هم شهری و هم زبان و ... آن هاست به هر کار و روش ناپسندی دست بزند؛ که اگر خدای ناخواسته چنین شد جز وزر و وبال چیزی برای ما باقی نخواهد ماند.

مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن چاپ چهارم کتاب «انتخابات حماسه سبز حضور (با استفاده از آیات و روایات و قانون اساسی)» را، در سال ۱۳۸۶ در ۱۲۰ صفحه منتشر کرده است.

کتاب‌هایی که از انتخابات می‌گویند/ شگردهایی برای پیروزی

«اگر رییس جمهور باشم» نوشته مجتبی انوری، «فرهنگ سیاسی و رفتار انتخاباتی» نوشته یوسف خان محمدی، «نفوذ صدا: گفت و گو با محمدحسین صوفی، معاون صدای سازمان صدا و سیما در رابطه با عملکرد رسانه ملی در انتخابات ۱۳۸۸، ضریب نفوذ رادیو و...» نوشته امیرعباس تقی پور و امیر لعلی، «چرا رای بدم؟ به کی رای بدم؟» چاپ ابتکار دانش، «مقایسه کیفی و تطبیقی نظام های انتخاباتی ایران و غرب (آمریکا و انگلیس)» نوشته ارشاد شکری و ابوالفضل میرزاپور ارمکی، «جغرافیای انتخابات با تأکید بر انتخابات ریاست جمهوری در ایران» تالیف مراد کاویانی، «انتخابات نمایندگی مجلس» نوشته سیداحمد حبیب نژاد، «انتخابات فرصتی برای همه (آشنایی با وظایف و اخلاق انتخابات)» نوشته علی اصغر عطاران طوسی از دیگر کتاب هایی هستند که با موضوع انتخابات وارد بازار نشر شده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha