استاندار: استان مرکزی در مسیر توسعه اقتصاد دریا گام‌های بلندی برداشته است

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: گام‌های بلندی در این استان برای توسعه اقتصاد دریا برداشته شده و روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش ایرنا، فرزاد مخلص‌الائمه عصر چهارشنبه در نشست ستاد معین اقتصاد دریا استان مرکزی در دفتر استاندار این استان در اراک، افزود: استان مرکزی در بحث توسعه اقتصاد جزو استان‌های پیشگام کشور است و این مهم بیش از یک سال است که با جدیت دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: حضور امرای عالی رتبه نیروی دریایی به استان مرکزی در سال جاری و سفر تیمی از استان در بهمن‌ماه سال گذشته به مکران، گام بلندی در راستای تغییر نگاه اقتصاد دریا بود.

مخلص‌الائمه گفت ۲ نگاه در بحث اقتصاد دریا وجود دارد، هر فعالیت اقتصادی که در کنار دریا، ساحل و فرا ساحل رخ دهد، اقتصاد دریا است که اختصاص به استان‌های ساحلی دارد.

وی اظهار کرد: هر فعالیت مستقیم و غیرمستقیم که می‌تواند از راه دور با دریا ارتباط داشته باشد نگاه دیگر است که این مهم در استان مرکزی مد نظر است.

استاندار مرکزی اضافه کرد: این استان ظرفیت‌های خوبی به لحاظ نیروی انسانی، واحدهای صنعتی، تجربه صنعتی، صنایع پیشکسوت، دانش‌بنیان‌های خوب و انسجام مناسب با مجموعه صنعت دارد که این موارد ایجاب می‌کند تا خود را به قطار پرشتابی که با دستور رهبر معظم انقلاب راه افتاده ملحق کنیم و این آرزوی نظام و رهبری را به عنوان گامی موثر برای نسل‌های آینده محقق کنیم.

مخلص‌الائمه گفت: ستاد معین اقتصاد دریا باید ظرفیت‌ها را شناسایی کند و در اختیار بخش‌های مختلف قرار دهد.

وی تاکید کرد: مهمترین اتفاقات در ده‌های اخیر استان مرکزی، تشکیل کنسرسیوم اقتصادی استان است که یک اجماع و انسجام با مجموعه صنایع و فعالان اقتصادی بزرگ برای ورود به کارهای بزرگتر از توان هر کدام، شکل گرفته است.

وی عنوان کرد: این کنسرسیوم در موضوعات بین‌بخشی نیز بسیار تاثیرگذار است و ظرفیت خوبی است.

استاندار مرکزی ادامه داد: ایده کنسرسیوم در استان اقدام ارزشمندی است و تاکنون به جای خوبی رسیده، البته جای برخی شرکت‌ها خالی است که باید به گونه‌ای باشد که جای الحاق وجود داشته باشد.

مخلص‌الائمه با بیان اینکه، بسیاری از موضوعات در استان مرکزی زمین مانده و کسی به تنهایی قادر به انجام نیست، گفت: اگر مجموعه‌های مختلف در کنار هم جمع شوند، انگیزه‌های خوبی برای انجام کارهای بزرگ شکل می‌گیرد.

وی تاکید کرد: امید است با هم‌افزایی که سازماندهی شده، در قالب ستاد معین اقتصاد توسعه دریا وظیفه خود را به خوبی انجام و منافع خوبی را نیز به دست آوریم.

استاندار مرکزی اضافه کرد: کنسرسیوم اقتصادی فراتر از اقتصاد دریا است و باید به دنبال اخذ مگاپروژه‌ها در کشور باشد تا منافع آن به استان بازگردد.

مخلص‌الائمه بیان کرد: کنسرسیوم یک بخش خصوصی است که دولت در آن نقشی ندارد.

وی عنوان کرد: نیازمند یک گفتمان‌سازی ویژه هستیم و باید یک نشست اقتصاد دریا با حضور کارشناسان، اساتید امر و فعالان صنعتی استان شکل گیرد.

استاندار مرکزی افزود: تا موضوعی به گفتمان تبدیل نشود، هم‌افزایی لازم شکل نمی‌گیرد.

مخلص‌الائمه بیان کرد: ستاد اقتصاد دریا استان مرکزی باید بیشتر معرفی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: توجه به اقتصاد دریا از تاکیدات رهبر معظم انقلاب است و رییس جمهور در ۱۲ آذرماه امسال، تصویب نامه معروف به کمیسیون اصل ۱۳۸ قانون اساسی با موضوع ایجاد توسعه شورای سواحل مکران را به وازتخانه‌های اقتصاد و دارایی، نفت، راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد تا مسیر اجرایی شدن این سیاست کلی محقق شود.

حسن میرزاخانی افزود: استان مرکزی در این راستا جزو استان‌های پیشگام است و در سفری که به سواحل مکران صورت گرفت، ستاد معین اقتصاد دریا با عنوان سماد در استان تشکیل و احکام آن به اعضا ابلاغ شد.

وی بیان کرد: سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای طرح‌های بزرگ اقتصادی و پشتیبانی جزو وظایف اصلی این ستاد است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های اجرایی و عملیاتی جهت اجرایی کردن مصوبات نیز جزو وظایف اعضای ستاد است.

استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعت ایران دارای حدود سه هزار واحد صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha