ایجاد قله‌های علمی، فناوری و امیدآفرین برای سرآمدان از برنامه های بنیاد ملی نخبگان

تهران - ایرنا - قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت:یکی از برنامه های این بنیاد، ایجاد قله های علمی، فناوری و امیدآفرین برای نخبگان با تمرکز بر حوزه های خاص فناورانه است و به زودی برنامه‌ای ملی در این زمینه آغاز و فراخوان آن در دانشگاه ها اعلام می شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا،‌ سید سلمان سید افقهی امروز (چهارشنبه) در دومین رویداد ملی فناوری میکروالکترونیک افزود: در سال پیش رو موضوع میکروالکترونیک را به طور جدی دنبال می‌کنیم و بنیاد ملی نخبگان در این زمینه برنامه‌هایی تعریف می کند، همچنین اعتبار خوبی در این حوزه در نظر می‌گیرم تا زنجیره ارزش را تکمیل کنیم.

وی اظهار داشت: لایحه جامع حمایت از نخبگان در حال تدوین است، این لایحه بعد از آماده شدن در کمیسیون های دولت مورد بررسی قرار می گیرد و پس از تایید به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود و امیدواریم در اوایل کار مجلس جدید بتوان این لایحه را به قانون تبدیل کرد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با یادآوری اینکه آینده این موضوع را بسیار روشن می بینم و این لایحه با تبدیل شدن به قانون می تواند سبب امیدآفرینی میان اجتماع نخبگانی شود، ادامه داد: این لایحه شامل ۲ بخش حمایت های مستقیم از نخبگان اعم از مالی و معنوی و ایجاد فرصت های اثربخشی برای آنها است.

سید افقهی به دیگر حوزه‌ها همچون میکروالکترونیک ، نانوالکترونیک و حوزه تراشه ها و ریزپردازنده ها اشاره کرد و گفت: همچنین در سال پیش رو موضوع میکروالکترونیک را بطور جدی دنبال می کنیم و بنیاد ملی نخبگان در این زمینه برنامه‌هایی تعریف می‌کند، همچنین اعتبار خوبی در این حوزه در نظر خواهیم گرفت تا زنجیره ارزش را تکمیل کنیم.

وی با یادآوری اینکه در حوزه های نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و سلول های بنیادی از جایگاه خوبی در دنیا برخوردار هستیم و قطعا در حوزه میکروالکترونیک هم می توانیم به موفقیت های چشمگیری دست یابیم، ادامه داد: تحقق این امر ملزم به ایجاد زیرساخت و سرمایه گذاری مناسب و به ویژه سرمایه‌گذاری بر روی مواد اولیه است، در واقع زنجیره تامینی نیاز دارد که باید فراهم شود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با یادآوری بودجه قابل توجه شرکت های دولتی، بر ضرورت حمایت آنها از زیست بوم علم و فناوری و زیست بوم نخبگانی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا،‌ دومین رویداد ملی فناوری میکروالکترونیک با حضور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و مدیر کارگروه تحقیقات و فناوری دفتر رییس جمهور و جمعی از نخبگان و دانشگاهیان و دانشجویان رشته‌های مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد و نانو فناوری، مهندسی کامپیوتر و نرم‌افزار، شیمی، فیزیک، فوتونیک و سایر حوزه‌های مرتبط در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

۱۰ درصد از نیروی فکری و انسانی که در حوزه میکروالکترونیک آمریکا کار می کنند ایرانی هستند که رقم بزرگی است

سید محمودرضا آقامیری رییس دانشگاه شهید بهشتی نیز در مراسم افتتاحیه دومین رویداد ملی فناورانه میکروالکترونیک اظهار داشت: ما نیروی انسانی مجرب داریم، به عنوان یک معلم قدیمی اعلام می کنم که نیروی انسانی در ایران شاید بهترین نیروی انسانی جهان است.

وی ادامه داد: ما می توانیم این نیروها را به کار بگیریم البته نیاز به زیرساخت ها و سرمایه گذاری مناسب را فراهم کنیم.

رییس دانشگاه شهید بهشتی افزود: ما می توانیم مانند همه حوزه هایی که موفق هستیم در حوزه میکروالکترونیک هم بدرخشیم.

آقامیری گفت: کاری به سیاه نمایی هایی که در سطح جهان علیه ما می شود، ندارم اما ما از بزرگ ترین کشور از لحاظ آهنگ رشد هستیم.

تلاش داریم بزرگ ترین آزمایشگاه کوانتوم را داشته باشیم

وی ادامه داد: دانشگاه شهید بهشتی در موضوع کوانتوم جدی است و معتقد هستم حتی ساختمان بفروشیم و در این زمینه سرمایه گذاری کنیم.

رییس دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: برخی ها به من می خندند که می خواهم ساختمان بفروشم تا در این زمینه سرمایه گذاری کنم. ما ۶ تا ۷ هزار متر فضا را آماده کردیم که این دانشگاه بزرگ ترین آزمایشگاه کوانتوم را داشته باشد.

آقامیری بیان داشت: اگر بخواهیم منتظر سیاست های کلی کشور باشم، شاید به این زودی ها این کار رخ ندهد.

وی ادامه داد: یکی از نگرانی که به عنوان یک معلم قدیمی دارم، این است که همگرا نیستیم، ما در بحث فناوری ها مستقل عمل می کنیم و به همین دلیل هم افزایی های ما در این زمینه خیلی کم است.

رییس دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: همزمان گروه های مختلفی در حوزه میکروالکترونبک مشغول فعالیت هستند که می توان در قالب ستادی آنها را جمع کرد تا کار مشترک انجام شود.

آقامیری با بیان اینکه ما باید به دنبال تجاری سازی باشیم، گفت: اول باید نیاز داخلی را برطرف کنیم و سپس باید به دنبال بازارهای خارجی باشیم.

وی ادامه داد: در موصوع نیمه هادی ها هم باید کار و هم سرمایه گذاری شود. ما امکانات و مواد اولیه را در داخل داریم و می شود کارهای بزرگی در این زمینه انجام دهیم.


سالانه ۱۵ تا ۲۰ درصد درآمد ناخالص ملی صرف خرید اقلام میکروالکترونیک می کنیم

سیدمهدی حمیدی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی هم در این مراسم اظهار داشت: سالانه ۱۵ تا ۲۰ درصد درآمد ناخالص ملی برای خرید اقلام میکروالکترونیک که شامل ریزتراشه ها و چیزهای دیگر صرف می شود .

وی افزود: این درصد در سالی ممکن است بیشتر و در سالی دیگر هم ممکن است کمتر باشد.

معاون دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: میکروالکترونیک مهم است اما در عین مهم بودن در کشور دیده نشده است. برخی از تولیدکنندگان داخلی اتفاقات خوبی را رقم زدند اما همچنان این حوزه، آنطور که باید، دیده نشده است.

حمیدی اظهار امیدواری کرد که اینگونه رویدادهای فناورانه نطقه عطف خوبی باشد که برای اینکه جوانان ما به این سمت بیشتر میل کنند به عبارتی هدفمندتر به این سمت بروند.

وی افزود: امیدوارم با حمایت های مرکز رشد نوآوری شروع و همکاران ما در دانشگاه امام حسین(ع) این رویداد در سال بعد باشکوه بیشتری در ابن دانشگاه برگزار شود

معاون دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: میکروالکترونیک مانند شبکه عصبی است و کاربردهای فراوانی دارد که تلفن همراه، حوزه پزشکی نمونه ای از آن است و به عبارتی همه جا ردپایی از آن دیده می شود اما با این اهمیتی که دارد، دیده نشده است.

وی در پایان سخنان خود اظهار امیدوری کرد که با حضور جوانان، اتفاقات خوبی در این حوزه رقم بخورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha