چرا رأی دهیم؟/ دو استاد دانشگاه در لارستان پاسخ می‌دهند

لارستان- ایرنا- این روزها تب انتخاباتی میان مردم داغ است و سوال «چرا رأی دهیم؟» به یکی از بحث های انتخاباتی جمع های دوستانه و خانوادگی تبدیل شده است. این سوال را از دو چهره دانشگاهی در لارستان پرسیدیم.

به گزارش ایرنا، رئیس دانشگاه پیام نور لارستان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: از جنبه های مختلفی می توان به مشارکت در انتخابات پرداخت و این موضوع ابعاد فردی، منطقه ای، ملی و بین المللی دارد.

سید روح الله قرشی که دکترای مدیریت دولتی از دانشگاه تهران دارد افزود: از منظر نگاه کلان، مشارکت در انتخابات بیانگر اعتبار بین المللی یک کشور است و هرچه میزان مشارکت بیشتر شود، اعتبار آن کشور در سطح جهان نیز افزایش پیدا می کند و در کاهش فشارها تاثیرگذار است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: وقتی مردم پشتیبان حکومت خودشان هستند، برنامه های کشورهای دیگر برای تهدیدها، فشارها و تحریم ها می تواند کاهش پیدا کند.

قرشی ادامه داد: به لحاظ ملی قاعدتا انتخاب نمایندگان بهتر می تواند به تدوین و طراحی قوانین بهتر و کارآمد تر برای حل مسائل و مشکلات منجر شود. بسیاری از مشکلات به صورت مزمن در کشور به ویژه در حوزه اقتصادی و آسیب های اجتماعی وجود دارد که می تواند به واسطه انتخاب درست در انتخابات حل و فصل شود.

وی به جنبه منطقه ای مشارکت در انتخابات نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در دوره های گذشته مشاهده شده که نمایندگان حوزه انتخابیه لارستان نسبت به نمایندگان سایر مناطق همجوار ضعیف تر بودند و نتوانستند منافع منطقه ما را بهتر پیگیری کنند و کاستی هایی وجود داشته است. لذا هرچه بتوان نماینده قوی تری انتخاب کنیم در چالش های موجود، می توانیم عملکرد بهتری داشته باشیم و مزیت های بهتری به دست آوریم.

رئیس دانشگاه پیام نور لارستان بیان کرد: به لحاظ فردی باید گفت کسی که مشارکتی در انتخابات نمی کند و رای نمی دهد، به نوعی صدای خود را خاموش کرده است و نمی تواند صدای خود را به بقیه برساند و ایده ها و نظرات خود را مطرح و آنها را عملی کند. یک ضرب المثل در فرهنگ غرب است مبنی بر اینکه کسی که رای نمی دهد، صدایی هم ندارد.

قرشی گفت: از هر جنبه که نگاه کنیم موضوع مشارکت در انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بسیار تاثیرگذار است.

سحر یادگارفرد، دکترای شهرسازی برنامه ریزی شهری که در مرکز آموزش عالی لارستان نیز تدریس دارد دیگر استاد دانشگاهی بود که به این سوال پاسخ داد و گفت: یازدهم اسفندماه متعلق به مردم است. زنان نیز قشر عظیمی از جامعه ما را تشکیل می دهند و بدیهی است که باید در همه عرصه ها حضور فعال داشته باشند.

این عضو شورای شهر لارستان افزود: مشارکت فعال زنان در سرنوشت یک جامعه، نشانه ی پویایی جامعه و متضمن موفقیت آن است.

وی بیان کرد: حضور در انتخابات حق هر فرد است و عدم حضور در انتخابات یعنی گذشتن از یک حق مسلم که اثرات مستقیم و غیر مستقیم آن به خود شخص بر می گردد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: مشارکت حداکثری مردم علی الخصوص زنان در انتخابات، بهره گیری از ظرفیت زنان و تبیین جایگاه زنان در قانون گذاری و قوانین حوزه زنان، تحول خواهی و پیش راندن کشور به سمت عبور از چالش ها علی الخصوص در حوزه بانوان و رسیدن به جایگاه مطلوب و ایجاد توسعه منطقه ای و شهری جهت فراهم کردن زمینه مناسب برای فعالیت موثر بانوان، همگی در نتیجه مشارکت فعال در انتخابات پیش رو، قابل تجلی و نمایش است.

یادگارفرد بیان کرد: برای دفاع از حقوق و جایگاه بالای زن نیازمند یک نماینده شاخص و توانمند هستیم. یقینا مردم غیور و شریف لارستان مثل همیشه با حضور پرشور و انتخاب نماینده اصلح، بار دیگر مجلسی قوی برای ایرانی قوی خواهند ساخت.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، ۱۱ اسفندماه همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود و مردم فارس نیز برای انتخاب نمایندگان خود در ۱۸ حوزه انتخابیه و پنج نماینده خبرگان رهبری به پای صندوق‌های رای می‌روند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha