برگزاری ۱۱۵ هزار مراسم فرهنگی در گلزار شهدا/ ۲ هزار موسسه درمانی ایجاد شد

تهران- ایرنا- برپایی بیش از ۱۱۵ هزار مراسم فرهنگی و معنوی در گلزارهای شهدا، برگزاری ۱۸ کنگره ملی، افزایش تعداد مراکز درمانی از هفت هزار به ۹ هزار مرکز، افزایش تعداد تخت‌های درمانی از یکهزار به هزار و ۴۵۹ تخت، مهمترین رویدادهایی است که سال ۱۴۰۲توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت انجام شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ایثار و شهادت ایرنا، افزایش خدمات در منزل برای ایثارگران و والدین شهدا، توسعه مراکز آسایشگاهی برای جانبازان، ساخت ۹ فیلم در حوزه ایثار و شهادت، برگزاری ۱۲ یادواره شهدا در تهران، عطرافشانی ۲ هزار گلزار شهید در کشور، برگزاری جشنواره «ایده روایت زن شهید»، اهدای نشان ایثار به خانواده شهدا، برگزاری آیین تشییع پیکر مطهر ۲۸۰ شهید گمنام و اعزام بیش از ۱۰۰ کاروان به کربلای معلی در رویداد «همسفر من» از جمله رویدادهایی است که سال گذشته توسط مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شده است.

برپایی بیش از ۱۱۵ هزار مراسم در گلزارهای شهدا

متولیان بنیاد شهید سال گذشته ۱۱۵ هزار و ۹۰۸ مراسم فرهنگی و معنوی در گلزارهای شهدای سراسر کشور برگزار کردند و بیش از ١٨٠ عنوان کتاب نیز در حوزه ایثار و شهادت به چاپ رساندند. همچنین ۱۷ کنگره شهید به صورت ملی که بیشتر مردم پایه بوده توسط خانواده های ایثارگران برگزار شده است.

افزایش مراکز درمانی از ۷ هزار به ۹ هزار موسسه

همچنین امسال تعداد مراکز درمانی برای جامعه ایثارگران از هفت هزار به ۹ هزار موسسه و تعداد تخت‌های درمانی از یکهزار تخت به هزار و ۴۵۹ رسیده، خدمات در منزل برای ایثارگران و والدین شهدا و مرکز آسایشگاهی برای جانبازان نیز توسعه یافته است.

سه میلیون و ۵٠٠ هزار نفر تحت پوشش بنیاد شهید و ایثارگران هستند، مسئولان این سازمان در ۲ سال گذشته به دیدن یک میلیون و ۱۴۳ هزار خانواده ایثارگران رفتند؛ حدود یک میلیون از این ملاقات ها سال ۱۴۰۲ انجام شده و سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شخصا به دیدار ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از خانواده های ایثارگران رفت.

ساخت ۹ فیلم در حوزه ایثار و شهادت

امسال ۹ فیلم در حوزه ایثار و شهادت از سوی بنیاد شهید ساخته شد که سه فیلم سینمایی دست ناپیدا، میرو و شور عاشقی به بخش مسابقه جشنواره راه یافتند، سال گذشته نیز فیلم اتاقک گلی، ۱۱ نامزد برای سیمرغ جشنواره داشت.

تاکنون ۹۴ مستند نیز توسط بنیاد شهید تهیه و تولید شده است؛ فیلم بچه زرنگ یکی از این مستندهاست که قسمت اول و دوم آن از تلویزیون پخش شد و موضوع آن درباره مدافعان حرم است. همچنین در حوزه موسیقی امسال پنج آلبوم با موضوع ایثار و شهادت تولید شد.

برگزاری ۱۲ یادواره شهدا در سال ۱۴۰۲

بنیاد شهید شهر تهران هم امسال ۱۲ یادواره شهدا با عناوینی همچون شهدای بهزیستی، پدران آسمانی، مادران تک ستاه (مادرانی که تنها فرزند آنها شهید شده) برگزار کرد. دیدار با خانواده شهدا در طرح سپاس، غبار روبی گلزار شهدا و برسی مشکلات خانواده‌های شهدا و ایثارگران از این دیگر اقدامات این نهاد است.

نیاز امروز جامعه ما تداوم یادبودها و یادمان‌های شهداست به همین منظور همه دستگاه‌های اجرایی در پایتخت موظفند به دیدار خانواده‌های شهدا بروند و برای آنها یادواره برگزار کنند.

عطرافشانی ۲ هزار گلزار شهید در کشور

به مناسبت دهه فجر نیز ۲ هزار گلزار شهید در کشور غبارروبی و عطرافشانی شد. غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا به‌صورت نمادین در عرصه ملی در گلزار شهدای بهشت‌زهرای تهران، در عرصه استانی در گلزار شهدای کرمان، در عرصه روستایی در روستای شهید آباد بهشهر مازندران، در عرصه شهرستانی گلزار شهدای اهل‌تسنن شهرستان دُرمیان خراسان جنوبی و گلزار شهدای ادیان توحیدی آرامستان شهدای ارامنه تهران برگزار شد.

برگزاری میهمانی لاله‌ها به صورت سراسری در گلزارهای شهدای کشور، عطر افشانی قبور مطهر شهدا با محوریت گلزار شهدای کرمان، مراسم فجر آفرینان در خصوص یادواره و یادبود شهدای انقلاب اسلامی در کشور و دیدار با خانواده معظم شهدا از دیگر برنامه های سال گذشته کمیته شاهد و ایثارگران در دهه فجر بود.

برپایی کنگره ملی ۲۴ هزار شهید پایتخت

مردم ایران برای حفظ امنیت و سرزمین خود بیش از ۱۹۷ هزار شهید تقدیم انقلاب و اسلام کرده‌اند، از این میان ۲۴ هزار شهید از فرزندان خانواده‌های تهرانی هستند، گلدسته‌هایی که پایتخت به نام و یاد آنها به رشادت و شهامتشان می‌بالد.

بهمن ماه ۱۴۰۲ کنگره ملی ۲۴ هزار شهید پایتخت برای دومین بار از دوم تا ۱۲ بهمن با عنوان «دهه شهدایی تهران» برگزار شد؛ رویدادی معنوی با هدف ترویج مکتب شهدا و مقاومت، محفلی که بار دیگر باعث شد مسئولان و متولیان گردهم آیند و به احترام خانواده‌های ایثارگران و شهدای دفاع مقدس سر تعظیم فرود آوردند، خانواده‌هایی که هر کدام یک یا چند شهید تقدیم انقلاب و اسلام و میهن کرده‌اند.

۵۰۰ هزار سند از شهیدان تهرانی در قالب وصیت‌نامه، عکس، نامه، دلنوشه، فیلم و عکس از سوی دبیرخانه کنگره ۲۴ هزار شهید تهران جمع‌آوری شد که به کتاب، سوژه فیلم‌های سینمایی و فیلم تبدیل می‌شود.

برگزاری دومین کنگره ۱۷۵ شهید غواص

مراسم دومین کنگره ۱۷۵ شهید غواص با عنوان «معبر عشق» در قالب ۶ جشنواره ملی در حوزه های رسانه، خوشنویسی و نقاشی خط، تئاتر کوتاه، پوستر، ادبی و آثار حجمی با حضور خانواده شهدا دیماه امسال در جزیره کیش برگزار شد.

این جشنواره‌ها با محوریت شهدای غواص و در راستای ارج نهادن به فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد، تولید آثار ماندگار، تلاش برای بازگویی و به تصویر کشیدن ابعاد ناگفته حماسه آفرینی‌های شهدای غواص از مهمترین اهداف این جشنواره‌های ملی بود.

دومین جشنواره «روایت زن شهید»

فراخوان دومین جشنواره «ایده روایت زن شهید» نیز اردیبهشت ماه امسال منتشر شد. تفاوت این فراخوان با فراخوان قبلی گستردگی آن به ویژه در بین دانش آموزان و دهه هشتادی ها بود و با فعال شدن بخش بین الملل در این مرحله کشورهای عضو جبهه مقاومت در جشنواره ایده روایت زن شهید شرکت کردند.

اولین جشنواره ایده روایت زن شهید به کوشش اداره‌کل امور فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران در قالب‎‌های «فیلم»، «گرافیک»، «عکاسی»، «تصویرسازی کمپین‌های تبلیغاتی»، «چیدمان حجم و سازه‌های سه‌بعدی»، «شعر»، «داستان کوتاه و بلند» و «صنایع دستی» برگزار شد.

هشتمین دوره جایزه ملی ایثار برگزار شد

هشتمین جشنواره آموزشی تحصیلی جایزه ملی ایثار نیز یکی دیگر از رویدادهایی است که امسال برگزار شد.

همچنین اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی ایثار همزمان با شانزدهمین مراسم روز ملی سوم خرداد در سالن همایش های حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد و نشان ملی ایثار توسط محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثاگران و احمد نجفی بازیگر و کارگردان سینما به رقیه تقی زاده مادر شهید صفر سلیمی که روز سی و یکم اردیبهشت ماه سال ۶۱ در عملیات بیت المقدس به مقام رفیع شهادت نائل آمد، اهدا شد.

این نشان به حوا سنگ نقره، همسر شهیدسید حسن دهقان که در بیست و دوم اردیبهشت ماه سال ۶۱ در عملیات بیت المقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمد و جعفر مهمان نواز جانباز ۷۰ درصد جنگ تحمیلی که دهم اردیبهشت ماه سال ۶۱ در عملیات بیت المقدس به درجه جانبازی نائل شد، نیز اهدا شد.

تشییع پیکر مطهر ۲۸۰ شهید گمنام

مراسم تشییع پیکر مطهر ۲۸۰ شهید گمنام نیز روز یکشنبه- ۲۶ آذرماه- همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) در سراسر کشور برگزار شد، از مجموع ۲۸۰ پیکر شهدای گمنام ۱۱۰ شهید مربوط به استان تهران و ۱۷۰ شهید از استان‌ها به ویژه در مراکز استان‌هاست.

شهدای تفحص از مناطق عملیاتی چذابه، مجنون، مهران، شلمچه، شرق دجله و بصره، سومار، شرهانی، بصره، میمک، خرمشهر، فکه و پنج شیر بودند.

مراسم تشییع ۱۱۰ شهید گمنام تهران با حضور پرشور مردم قدرشناس و ولایی تهران روز یکشنبه -۲۶ آذرماه- از مقابل دانشگاه تهران برگزار شد.

بعد از مراسم تشییع پیکر مطهر شهدا، برنامه تدفین شهدا از ۲۷ آذرماه در مکان‌ها و بخش‌های مصوب شده، انجام شد.

تجلیل ۲۶ خانواده ایثارگر اهداکننده عضو

مراسم تجلیل از ۲۶ خانواده ایثارگر اهداکننده عضو با عنوان «ایثار در ایثار» با حمایت انجمن اهداء عضو ایرانیان و سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز امسال در مجتمع فرهنگی شهید رسول زاده تهران برگزار شد.

اعزام بیش از ۱۰۰ کاروان به کربلای معلی در رویداد «همسفر من»

۱۴۰۲ دومین سال از رویداد همسفر من بود که از سوی زائران، زیارت نیابتی برای شهدا در اربعین انجام شد. در این طرح بیش از صد کاروان از خانواده های شهدا از ۵ شهریور ماه به کربلای معلی اعزام شدند.

بخش رسانه رویداد همسفر من شامل بخش تلویزیونی متشکل از برنامه زنده و آیتم هایی از مردم، ساخت مستند، اعزام ۲۵ دختر از خانواده شهدا به کربلا برای زیارت نیابتی از سوی شهدا و پخش ۳۰ کلاکت از صدا و سیما بود.

برگزاری ۱۴ هزار کنگره در دو سال

همچنین متولیان بنیاد شهید و امور ایثارگران بیش از ۱۴ هزار کنگره، یادواره و جشنواره در دو سال گذشته برای پاسداشت شهدا یا رویدادهای شبیه به آن برگزار کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha