به گزارش ایرنا، مستند «نیشدارو» ساخته منوچهر انور در قالب برنامه «شبهای مستند» موزه سینما که با همکاری انجمن تهیهکنندگان سینمای مستند برگزار میشود، در سالن فردوس این مجموعه روی پرده رفت.
پس از نمایش این مستند، محمدرضا اصلانی فیلمساز شناختهشده به واکاوی دقیق این فیلم مستند پرداخت و در معرفی منوچهر انور گفت: انور در سال ۱۳۳۲ روی نمایشنامه «بلبل سرگشته» نوشته علی نصیریان کار و با بازنویسی مجدد این متن، آن را با نام مستعار شاروند اجرا کرد. این تئاتر نخستین نمایشی است که از ایران مدرن به اروپا میرود و تحسینهای فراوانی برمیانگیزد. انور با وسواس شدید خود، تاریخ ویل دورانت را ویرایش دوباره کرد. او همچنین روی رمان «خشم و هیاهو» ویلیام فاکنر یک سال و نیم کار کرد و اثری فاخر را ارائه داد بهگونهای که متن او نشانگر شیوه نوشتار فاکنر است.
منوچهر انور؛ یک انسان چندوجهی
اصلانی ادامه داد: بعدها انور به سازمان برنامه دعوت میشود و در بخش فیلمسازی و مستندنگاری، به فعالیت میپردازد. در آنجا او یک طرح گسترده درباره برنامهریزی صنعتی آب در ایران ارائه میدهد. همچنین سفارشی را از سرمسازی رازی دریافت میکند و برای آن از ابتدا فیلمنامه ویژه مینویسد. انور بعدها بهخاطر اختلافات پیش آمده، سازمان برنامه را ترک میکند و فیلمهای او در این مجموعه، مصادره شده باقی میمانند. سرانجام او در دایرهالمعارف فارسی با مصاحب همکار میشود و بخشهای هنری این دایره المعارف را هدایت میکند. مصاحب از ماجرای سازمان برنامه آگاه میشود و با پادرمیانی او، راشها در اختیار انور قرار میگیرد و او آنها را مونتاژ میکند. مهرداد رهسپار که در عنوان فیلم نامش بهعنوان تدوینگر آمده است، اسم مستعار منوچهر انور است. او همچنین در ایران یک شکسپیر شناس است و قطعاتی از شکسپیر را با لهجه آکسفوردی به فصاحت و از حفظ میخوانده است.
وی مطرح کرد: انور همچنین مرکزی مربوط به تولید عکس و فیلمهای صنعتی را راهاندازی کرد. پیش از آن، عکاسی صنعتی وجود نداشت و درواقع انور به عکاسی صنعتی مفهوم بخشید. در همین زمان آلبرت لاموریس فیلم «باد صبا» را درباره ایران میسازد و انور گفتار فیلم را بازنویسی میکند. گفتار او به یک روایت تصویری و زبانی تبدیل میشود و این نکته نشانگر اهمیت کار انور است.
اصلانی با بیان اینکه انور فیلم «باد صبا» را مانند پوستی میدانست که گوشت ندارد، افزود: او کار لاموریس را مورد انتقاد قرار میدهد. لاموریس به او پیشنهاد میدهد که همراه یکدیگر سفرهایی به نقاط مختلف ایران داشته باشند اما کشته شدن لاموریس باعث میشود این اتفاق سرانجامی نداشته باشد. بعدها نیز او گفتار مستند جام حسنلو را انجام داد.
این کارگردان با بیان اینکه آشناییاش با انور از دهه ۴۰ است، گفت: در آن زمان من به همراه تعدادی از دوستان همچون بهارلو و شیردل به دفتر نور و صدا میرفتم و او با آن صدای جادویی خود سخن میگفت و ما به آن گوش میدادیم. بازی که او با لحن صدای خود میکرد، برای ما جالبتر از سخن او بود. آشنایی ما عمق دیگری پیدا کرد و او من را سوار اتومبیل خود میکرد و با یکدیگر در آن مسیر طولانی به صحبت میپرداختیم. او از فیلمنامههای مفصل خود میگفت که هر یک اگر ساخته میشدند، بسیار درخشان بودند.
انور از شاخصههای مهم یک دوران به حساب میآید
اصلانی مطرح کرد: یکی از اتفاقات جالب به فیلم اول سهراب شهید ثالث با عنوان «یک اتفاق ساده» مربوط میشود. قرار بود شهید ثالث یک فیلم کوتاه بسازد اما او نگاتیوهای بیشتری تحویل میگیرد و یک فیلم سینمایی را کارگردانی میکند. این موضوع مورد انتقاد قرار میگیرد زیرا او فقر مردم را مطرح کرده بود. پس از مدتی شهید ثالث، انور را میبیند و ماجرا را به او میگوید. انور فیلم را میبیند و مشکلات مربوط به آن را رفع میکند
وی در ادامه گفت: بعد از مدتی انور به اصرار هوشنگ کاوه که مدیر سینمای عصر جدید بود، شروع به گفتن آنونسهای فیلمهایی خاص کرد. او خود متن آنونسها را مینوشت و سبک جدیدی در گفتن آنونسهای ایجاد کرد که بسیار فراگیر شد.
«نیشدارو» یک اثر پیشرو و تجربی است
اصلانی با بیان اینکه منوچهر انور یک ادیب، نویسنده، فیلمساز، عکاس و تئاتریسین و مترجم و مولف بود، بیان کرد: انور از شاخصههای مهم یک دوران به حساب میآید. او اکنون بیش از نود سال دارد اما همچنان خوش حافظه و مرد اخلاق است.
محمدرضا اصلانی «نیشدارو» را اولین فیلمهای دراماتیک در جهان دانست و گفت: این فیلم در سال ۱۳۳۹ ساخته شد و هم زمان با آن فیلم «تختجمشید» فریدون رهنما نیز ساخته شده است. این فیلم یک آبستره نگاری و یک کانسپت از یک موضوع است. فیلمی که یک سفارش است اما تبلیغ یک موضوع نیست. در این فیلم از مسائلی که مشمئزکننده به نظر میآیند، زیبایی کشف میشود. «نیشدارو» یک اکسپرسیونیسم آبستره است و این موضوع حتی در فیلمهای انگلیسی آن دوره مشاهده نمیشود. این فیلم در زمان خود یک اثر پیشرو و یک مستند تجربی بوده، گفتار فیلم توضیحی است اما گفتار، نوعی ریتم ایجاد میکند و تنها توضیح نیست. ریتم گفتار، خودش نوعی تدوین دیگر است. تدوین فیلم پیش از آنکه به ما توضیح بدهد، اجازه فهم صحنه را میدهد. این نکات در زمان خود یک نوآوری درخشان ادبی و نقاشانه از سینما به شمار میرفته است.
انور جاودانگی از پویش انسانی را مطرح میکند
کارگردان مجموعه «سمک عیار» گفت: انور در این فیلم زیبایی یک پروسه را مطرح کرده و بیننده را به جستجوگری تشویق میکند. در فیلم گفتار، موضوع را برای تماشاگر حل میکند و به همین دلیل تصویر وظیفه دیگری را برعهده میگیرد. زیبایی نگاری از موضوع، برای اولینبار در ایران با فیلم «نیشدارو» مطرح میشود.
اصلانی یاداور شد: منوچهر انور در این فیلم یک جاودانگی از پویش انسانی را مطرح میکند. این فیلم فهم ما را از یک پروسه صنعتی و در عین حال جگرخراش گسترش میدهد و زیبایی این تلاش و رنج را مطرح میکند و این موضوع در آن زمان یک اتفاق مهم بوده، این مسائل در فیلمهای دیگر انور وجود ندارد و دلیلش این است که انور از ساخت «نیشدارو» سرخورده شد.
در ادامه سعید رشتیان کارگردان و تهیهکننده سینمای مستند نیز گفت: من از ارتباط میان آقای اصلانی و انور آگاه نبودم و از صحبتهای ایشان بسیار استفاده کردم. سالها پیش یک برنامه نمایش در حدود دو سال برگزار شد و در اکثر این برنامهها، آقای انور با علاقه بسیار زیادی شرکت میکردند. عمده شرکتکنندگان آن برنامه افرادی جوان بودند، اما آقای انور با فروتنی و شوق زیادی به تماشای فیلمها مینشستند و با افراد حاضر در جمع وارد گفتوگو میشدند. برای من باعث تاسف است که او را آنطور که شایسته بود نشناختیم.
سینما برایند همه هنرهاست
علی لقمانی فیلمبردار شناختهشده سینمای ایران نیز گفت: با تماشای این فیلم دوباره به این فکر افتادم که ما در حال از دست دادن افراد چندوجهی در حوزه فرهنگ هستیم. درباره فیلم «نیشدارو» ۲ نکته وجود دارد. در فیلم با تصاویری از روند تولید دارو روبهرو هستیم که برای تماشاگران عام مفید است و در مونتاژ بهگونهای طرح شده که یک آبستره را به وجود آورده است. اینکه در آن زمان بتوانید به سفارشدهنده چنین موضوعی را دیکته کنید، بههیچعنوان کار سادهای نیست. نکته دیگر این است که فضای صوتی فیلم بسیار خاص است. انور در این فیلم از موسیقی پرهیز کرده و افکتها را به صورتی کامل حساب شده و سنجیده به کار گرفته است.
فخرالدین سیدی تهیهکننده مستند نیز گفت: این فیلم میتواند یک الگو و نمونه شاخص برای آموزش به دانشجویان سینما باشد. نزدیک شصت سال از عمر فیلم میگذرد اما هنوز هم بسیار تازه است. «نیشدارو» دارای یک فیلمنامه دقیق، فیلمبرداری مطابق فیلمنامه و تدوینی بسیار عالی است. همچنین صداگذاری بسیار درخشانی دارد که در آن درد و رنج انسانی در حیوانات مشاهده میشود.
«نیشدارو» بافت فوقالعادهای دارد
ارد عطارپور مستندساز شناختهشده نیز در این نشست بیان کرد: «نیشدارو» از فیلمهای موردعلاقه من بوده و فکر میکنم دارای بافت فوقالعادهای است و با توجه به سال ساخت، بهکارگیری این نوع نگاه از جانب فیلمساز بسیار عجیب است و حتی در کارهای دیگر انور هم تکرار نشد اما با این وجود، اثر خود را روی سینمای مستند ایران باقی گذاشت.
اصلانی در ادامه این جلسه گفت: یکی از وجوه مختلف در کارهای انور، نازکدلی او بوده است و تنها اتفاقی که انور تا به آخر به آن ادامه داد، گویندگی بود. عجیب است که او تنها به دلیل صدایش مورد تحسین قرار بگیرد و استعدادهای دیگر او نادیده گرفته شوند.
اصلانی در پایان بیان کرد: در تاریخ سینما و ادبیات ایران انقطاع وجود دارد و به نقاط تحول توجه نمیشود. تاریخ تنها حوادث نیست بلکه کاراکتر ماست. سینما برآیند همه تفکرات، صنایع و هنرها است. هیچ فیلسوف قرن بیستمی را پیدا نمیکنید که درباره سینما بحث نکرده باشد.
بازیهای رومیزی «بچهزرنگ» از راه رسید
کاراکترهای انیمیشن سینمایی «بچهزرنگ» از ابتدای اکران در قالبهای مختلفی همچون نوشتافزار در بازار عرضه شد و در ادامه تکمیل زنجیره شخصیتپردازی این انیمیشن (مرچندایزینگ) بازیهای رومیزی «بچهزرنگ» نیز بعد از ۵ ماه از آغاز نمایش این اثر سینمایی، رونمایی شدند.
تاکنون پنج بازی رومیزی برای این انیمیشن سینمایی طراحی شده که به مناسبت عید نوروز از سه بازی رونمایی شده است و وارد بازار میشوند. این بازیها متناسب مخاطبان ۶ سال به بالاست و بهنوعی طراحی شدهاند که بتوان بهصورت خانوادگی آنها را بازی کرد.
حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در سخنان کوتاهی درباره طراحی این بازیها بیان کرد: سینمای کودک و نوجوان بهعنوان یک سینمای استراتژیک، در دوره جدید مورد اهتمام ویژه کانون بهعنوان متولی کودک و نوجوان کشور است و ما معتقدیم پویانمایی یا همان انیمیشن که موثرترین رسانه برای مخاطب کودک و نوجوان محسوب میشود، باید بار عمده این ژانر را در سینما به دوش بکشد.
وی در پایان بیان کرد: ما با تولید و عرضه پیوستهای مختلف برای فیلم «بچهزرنگ»، مثل بازیهایی که رونمایی شدند، تلاش میکنیم تا موضوع استمرار ارتباط مخاطب با قهرمان خلق شده و تحقق اهداف کانون در حوزه اثرگذاری بر مخاطب را بهعنوان گامهای بعد از ساخت یک انیمیشن سینمایی، بهدرستی برداریم.
بازی تیزبین، بازی دستچین و بازی ذرهبین، سه بازی هستند که با پشتیبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همکاری استودیو گروه هنرپویا، طراحی شدهاند و فرایند عرضه گسترده آنها در فروشگاههای کتاب و اسباببازی، پس از این رونمایی آغاز خواهد شد.
اکران انیمیشن سینمایی «بچهزرنگ» درحالی با گذشت پنج ماه از شروع اکران در سینماهای کشور همچنان ادامه دارد که تاکنون بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در سینماهای کشور به تماشای آن نشستهاند و این استقبال، فروش بیش از ۶۲ میلیارد تومانی را برای این فیلم رقم زده است.
اکران این فیلم در سینماهای کشور همچنان ادامه دارد که تاکنون بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در سینماهای کشور به تماشای آن نشستهاند و این استقبال، فروش بیش از ۶۲ میلیارد تومانی را برای این فیلم رقم زده است.
تماشای رایگان فیلمهای انیمیشن برای کودکان و نوجوانان
کودکان و نوجوانان ایرانی روز ۱۷ اسفند میتوانند به مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور مراجعه کنند و به تماشای فیلمهای پویانمایی بنشینند.
این روز همزمان با سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران و با هدف آشنایی بیشتر همکاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اعضای مراکز فرهنگی هنری، معرفی و نمایش فیلمهای پویانمایی برگزیده در بخش کودک، روز «پویانمایی» نام گرفته است.
ارزش نهادن به هنر صنعت پویانمایی و افزایش مخاطبان هنر تأثیرگذار پویانمایی، فراهم کردن زمینههای نقد و نظر درباره هنر پویانمایی و ایجاد منبعی بهعنوان محرکهای دیداری و نوشتاری برای اعضای ادبی و هنری در بیش از ۱۰۰۰ مرکز فرهنگی هنری کانون از دیگر اهداف این برنامه است.
در این روز که پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ است، فیلمهای کوتاه «جایگزین» ساخته عبدالله علیمراد، «دهسالگی» به کارگردانی فاطمه جعفری، «آوازهای جنگل (روز برفی)» ساخته امیرحسن سحرخیز، «لالایی» به کارگردانی بابک نکویی، «نمک» ساخته سحر یاسینپور، «بادکنک مال منه» ساخته کاوه کنعانی و «سمپاش» به کارگردانی فرنوش عابدی ساعت ۹:۳۰ صبح در بیش از هزار مرکز فرهنگی هنری کانون به نمایش در میآید. این فیلمها در فاصله سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ ساخته شدهاند.
سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی تهران همچون دورههای گذشته در چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشمانداز از ۱۳ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ به دبیری محمدرضا کریمی صارمی در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار خواهد شد.
حضور ۳۳۴ اثر از ۴۲ کشور در جشنواره پویانمایی تهران
۳۳۴ اثر از ۴۲ کشور جهان در دو بخش مسابقه ملی و مسابقه بینالملل سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران حضور دارند. در مجموع از ۱۵۵۸ اثر که از ۷۲ کشور جهان در سایت سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران ثبتنام کردند، ۱۳۲۸ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که در پایان بر اساس رای هیات انتخاب ۳۳۴ اثر به بخش مسابقه ملی و بینالملل راه یافتند.
از این تعداد ۱۳۹ فیلم از ایران به بخش ملی راه پیدا کردند. همچنین ۱۹۵ اثر شامل ۳۳ فیلم ایرانی و ۱۶۲ فیلم خارجی در بخش بینالملل به رقابت میپردازند.
اسامی کشورهایی که آثارشان به بخش مسابقه بینالملل سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران راه یافته عبارتند از ایران، آرژانتین، ارمنستان، استرالیا، اتریش، بلژیک، بلغارستان، کانادا، شیلی، چین، هند، ایرلند، آمریکا، تایوان، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، اکوادور، انگلستان، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، ژاپن، مالزی، مکزیک، اسلو، لیتوانی، لهستان، اسپانیا، اسلوواکی، هلند، هنگ کنگ، پرتغال، روسیه، سنگاپور، اسلوواکی، کره جنوبی، سوییس و مجارستان.
ناهید صمدیامین، مسعود زینالعابدین، امیرحسین صالحی، بهنود نکویی و حمیدرضا حافظی اعضای هیات انتخاب این دوره از جشنواره پویانمایی تهران بودند.
سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران همچون دورههای گذشته در چهار بخش مسابقه ملی و بینالملل، خارج از مسابقه، نمایشهای ویژه و چشمانداز از ۱۳ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ به دبیری محمدرضا کریمی صارمی در تهران برگزار خواهد شد.
نظر شما