کارگاه «ارتباط علوم، سیاست‌گذاری و اقدام برای کاهش خطر حوادث» برگزار شد

تهران- ایرنا- کارگاه علمی «ارتباط علوم، سیاست‌گذاری و اقدام برای کاهش خطر حوادث و مدیریت بحران» به میزبانی سازمان برنامه و بودجه و با همکاری سازمان مدیریت بحران کشور و مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم) برگزار شد.

به گزارش ایرنا از سازمان برنامه و بودجه، کارگاه علمی «ارتباط علوم، سیاست‌گذاری و اقدام برای کاهش خطر حوادث و مدیریت بحران» به میزبانی سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری سازمان مدیریت بحران کشور و مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم) و با شرکت نمایندگانی از دستگاه‌های ذی‌ربط و دانشگاه‌ها روز سه‌شنبه (۸ اسفندماه) برگزار شد.

احسان موحدیان معاون مرکز روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه در این نشست با اشاره به ضرورت پیش‌بینی اقدامات پیشگیرانه در برنامه‌های کلان و بخشی کشور، گفت: با استفاده مؤثر از فناوری‌های نوین و علم روز باید بسترهای لازم برای اشتراک‌گذاری به‌موقع اطلاعات پردازش شده بین ذی‌نفعان فراهم شود.

معاون مرکز روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه افزود: سازمان مدیریت بحران شاخص‌هایی برای ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در حوزه مدیریت بحران تهیه کرده که با اجرایی کردن آنها مشخص می‌شود کدام‌یک از دستگاه‌ها وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: اطلس ریسک حوادث توسط سازمان نقشه‌برداری کشور در حال تهیه است، ولی میزان آسیبی که در اثر وقوع حوادث مختلف شامل آسیب اجتماعی، فیزیکی و زیست محیطی ایجاد می‌شود در این نقشه درج نشده و باید به آن اضافه شود تا این نقشه، به نقشه ریسک آسیب‌پذیری مبدل شود.

همچنین مصطفی محقق هماهنگ‌کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) در این نشست، با قدردانی از سازمان برنامه و بودجه درباره برگزاری این رویداد بسیار مهم، گفت: نهاد و مرجع عالی برنامه‌ریزی و توسعه کشور درصدد است با برگزاری این کارگاه، بین علم، سیاست‌گذاری و اقدام هماهنگی ایجاد کند.

محقق افزود: کارهایی که "اپدیم" انجام می‌دهد بر اساس اساسنامه و برنامه استراتژیک در سه حوزه کلان است؛ بنابراین با تولید و ترویج اطلاعات و دانش ریسک در منطقه و استفاده از توانایی و دانش داده‌ها در منطقه، زمینه را برای استفاده دولت‌ها از دانش روز در پروژه‌های زیرساختی ترغیب می‌کند.

وی گفت: با بررسی دقیق باید مشخص شود که چرا برنامه‌های راهبردی و پروژه‌های علمی اجرا نمی‌شود.

هماهنگ‌کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) خاطرنشان کرد: ضروری به نظر می‌رسد با برقراری ارتباط میان علم، سیاست‌گذاری و اقدام بسترهای لازم برای عملیاتی‌شدن برنامه‌های راهبردی فراهم شود.

بر اساس این گزارش، در این نشست نمایندگانی از دستگاه‌های ذی‌ربط و دانشگاه‌ها در زمینه کاهش خطر بلایا و مدیریت بحران، راه‌های تلفیق کاهش خطر حوادث و سوانح و همچنین نقش علوم و فناوری‌های نوین، دیدگاه و نظرات کارشناسی خود را مطرح کردند.


اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha