انتخابات؛ تبلور مردم‌سالاری و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت

اصفهان-ایرنا- انتخابات یکی از جنبه های مشارکت فراگیر در تعیین سرنوشت است که به تبلور مردم‌سالاری و مشارکت مردم در سیاست کمک می کند و تاکنون جایگزین مناسبی برای این نهاد مردم‌سالارانه تعیین نشده است.

به گزارش ایرنا، اصل ۶ قانون اساسی جمهور اسلامی ایران بر اداره امور کشور به اتکاء آراء عمومی تاکید و تصریح دارد و کارنامه انتخاباتی کشورمان در دوران پس از انقلاب اسلامی با برگزاری ۳۹ انتخابات، عملکرد درخشانی است.

۴۵ سال گذشته به طور میانگین هر۱۳ ماه و ۲۴ روز یک انتخابات در کشور برگزار شده است که رکورد کم نظیر و حتی بی‌نظیری در برگزاری انتخابات در میان کشورهای جهان محسوب می شود و از این رو ایران جزو مردم سالارترین کشورهای دنیا است.

بدون تردید انتخابات امروز با توجه به حساسیت و اهمیت بسیار بالایی که برای جمهوری اسلامی دارد، بسیار پُر اهمیت است و حضور پرشور و شعور ملت فهیم و مومن ایران در این انتخابات می تواند مُهر تایید دیگری بر همراهی مردم با کلیت نظام باشد، هرچند بی شک شرکت در انتخابات به معنای تایید تمام سیاست‌های کشور و یا قُصور برخی مسوولان نیست، بلکه نمودی از مردم سالاری دینی و تاکید بر جایگاه مردم در نظام تصمیم گیری کشور است.

نظام جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر ۲ اصل تفکیک ناپذیر مردم‌سالاری و حاکمیت اسلام است، طبق قانون اساسی ملزم به رعایت اصول مردم سالاری دینی است و در حال حاضر جایگزینی برای مقوله مردم سالاری و مشارکت مردم در سیاست غیر از سازوکارهای انتخاباتی وجود ندارد.

بنابراین اگر استدلال شود انتخابات کارایی لازم برای تحول در امور را ندارد، جایگزین مناسبی نیز برای این نهاد مردم‌سالارانه در دسترس نیست. لذا در صورتی که از مردم‌سالاری عدول شود، گزینه‌های پیش رو استبداد، دیکتاتوری یا آنارشیسم است که همگی امتحان خود را پس داده‌اند.

انتخابات؛ تبلور مردم‌سالاری و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت

دلایل اهمیت انتخابات برای کشور

انتخابات در هر کشور، فرصتی برای کاهش تعارضات اجتماعی و افزایش وحدت اجتماعی فراهم می‌کند و زمینه ساز فضای مشارکت در جامعه است که می تواند موجب هم افزایی برای هماهنگی و بهره وری سیاسی در جامعه شود.

انتخابات می تواند به شکل گیری گفتگوی اجتماعی و مشارکت مردمی منجر شود و اعتماد عمومی در جامعه را افزایش دهد که همه این موارد می تواند فضای مثبت برای هم افزایی ظرفیت ها را فراهم کند، البته به شرطی که مشارکت در همه سطوح اعم از تصمیم گیری، مطالبه گری، نظارت و اجرا دنبال شود.

انتخابات نمود یکی از جنبه های مشارکت فراگیر در تعیین سرنوشت است و از آنجا که فرصت رُشد همگانی و برابر استعدادها را فراهم می کند عین عدالت است و چون نظارت جمعی را افزایش می‌دهد بدون تردید کاهنده فساد است.

انتخابات عامل توزیع عادلانه قدرت است که می تواند شفافیت را به اوج برساند و زمینه ساز اعتماد عمومی به نظام سیاسی باشد، زیرا در انتخابات است که مردم می فهمند نظام سیاسی به آن ها اعتماد دارد و بدون تردید باید به مردم باید اعتماد شود تا آن ها نیز به نظام سیاسی اعتماد کنند.

انتخابات زمینه ساز مردمی سازی ارکان سیاسی و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت است و به کمک آن اشتباهات و سوگیری تصمیم گیری ها کاهش پیدا می‌کند، چرا که در دموکراسی، هر کسی نقطه ضعف دیگری را برطرف می‌کند و با به میدان آمدن ظرفیت‌های مردمی کارآمدی برای حل مسایل کشور افزایش می یابد.

سلامت روانی جامعه در نظام های انتخاباتی در سایه مشارکت فراگیر با شکل‌گیری انسان های سازگارتر، توسعه تفاسیر مشابه، شکل گیری ذهنیت های مشترک و جامعه همگراتر ارتقاء پیدا می‌یابد و فرهنگ احساس نیاز به یکدیگر در جامعه افزایش می یابد.

همه موارد اشاره شده فوق جزو دلایل داخلی اهمیت انتخابات برای هر کشوری است ولی در کنار این موراد پشتوانه مردمی حاصل شده از مشارکت و افزایش مشروعیت و مقبولیت نظام در سایه برگزاری انتخابات، توان رایزنی های بین المللی سیاست خارجی در راستای تحقق منافع ملی کشور را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

انتخابات؛ تبلور مردم‌سالاری و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت

اهمیت انتخابات از منظر دینی

جدا از دلایل بسیاری که در خصوص اهمیت مشارکت مردم در انتخابات وجود دارد نگرش دینی حاکم بر جامعه ایران نیز، اهمیت شرکت در انتخابات را دوچندان می کند.

از آن جا که در اسلام هدف نهایی هر فعالیتی رُشد و تعالی انسان است و توسعه انسانی بر هر امری مقدم است، مشارکت مردم در تعیین سرنوشت که از اصلی‌ترین ابزارهای یادگیری اجتماعی و زمینه ساز رشد فردی است امری دینی تلقی می شود که نباید در مقابل آن بی تقاوت بود.

در نگاه اسلامی، مشارکت و رای دادن تنها حق نیست که بتوان از آن صرفنظر کرد بلکه چون هر فردی در مورد رُشد و پیشرفت جامعه مسوول است، هم حق و هم وظیفه است و این نگرش اهمیت انتخابات از منظر دینی را دوچندان و ضرورت شرکت در آن را در حد یک واجب شرعی بالا می برد.

سیره امامین انقلاب نیز، همواره تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات دارد و ایشان تاکید نموده‌اند که نه تنها جمهوریت بلکه اسلامیت نظام هم وابسته به انتخابات است و هرگونه تبلیغ علیه مشارکت مردم مخالفت با ایران، اسلام و جمهوری اسلامی است.

بنابراین چه از منظر دینی، چه از نظر منافع اجتماعی و سیاسی و یا حتی به دلیل آنکه تاکنون جایگزین مناسبی برای نهاد مردم‌سالارانه انتخابات ایجاد نشده است، مشارکت در انتخابات امری عقلی، شرعی و ضروی است.

به گزارش ایرنا، در انتخابات امسال ۶۶۳ مرد و ۷۶ نفر زن در اصفهان برای ۲۰ کُرسی نمایندگی مجلس(۱۹ کُرسی مربوط به استان اصفهان و یک کُرسی برای ارمنی‌های جنوب ایران) به رقابت خواهند پرداخت.

شعب اخذ رای برای هموطنان کلیمی و زرتشتی نیز در مرکز استان در نظر گرفته شده است.

امسال ٣٧ نفر در استان اصفهان به‌منظور تصدی پنج کُرسی مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند که از این تعداد ١٣ نفر تأیید شدند و با تغییر حوزه ۲ نفر از آنها، اکنون ١١ داوطلب برای این انتخابات حضور دارند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، امروز جمعه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha