بانوان آذربایجان‌غربی: نمایندگان برای تعالی جایگاه زن در ابعاد مختلف تلاش کنند

ارومیه- ایرنا- نمایندگانی از بانوان فعال سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در آذربایجان غربی، خواستار تصویب قوانینی در مجلس دوازدهم شدند که منجر به تعالی بیشتر حایگاه زنان در سطوح مختلف و ابعاد متعدد شود.

به گزارش ایرنا، در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری جمعی از بانوان فعال استان آذربایجان غربی با حضور در ایرنا مطالبات خود را از نمایندگان مجلس در راستای ارتقا و تعالی هر چه بیشتر جایگاه زن و دستیابی به قله های موفقیت در تمامی ابعاد مطرح کردند.

در این میزگرد که مریم دهقانی معاون برنامه ریزی فرماندار ارومیه، نسرین پاکدوست یکی از فرهنگیان و بانوان فعال در عرصه های فرهنگی و اجتماعی، اکرم زیب ارزانی مدیرکل اسبق بانوان استانداری آذربایجان غربی و مریم سلیمانی یکی از بانوان عضو تشکلهای جوانان حضور داشتند، نقش بانوان در انتخابات، مهمترین دستاورد انقلاب و انتخابات برای بانوان ایران اسلامی، انتظارات بانوان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و راهکارهای افزایش مشارکت بانوان در انتخابات بررسی شد.

نقش بانوان در انتخابات ۱۱ اسفند را چگونه ارزیابی می کنید؟

نسرین پاکدوست به عنوان یک فرهنگی در باره نقش بانوان در انتخابات گفت: زنان نقش اساسی و کلیدی در همه ابعاد جامعه دارند و زن به عنوان یک مادر محور خانواده است و یک نگرش اساسی در همه ابعاد می تواند بستری باشد برای حضور و آگاهی بخشی در این زمینه.

وی با بیان اینکه آشنا کردن زنان با حقوق اجتماعی و بلوغ اجتماعی آنان می تواند به آنان در ارائه معیار صحیحی برای یک انتخاب کمک کند، ادامه داد: این انتخابات فرصت بسیار خوبی است تا اعتماد جامعه به زنان به نمایش گذاشته شود چراکه هر وقت به این قشر اعتماد شده، شاهد رشد و پیشرفت در جامعه بودیم.

وی اضافه کرد: زنان امانتداری، کار آمدی و مدیریتی هوشمند را بارها به نمایش گذاشته اند و بارها رهبر معظم انقلاب براین موضوع تاکید داشتند که زنان بسیار کارآمد هستند و باتوجه به برخورداری از ۲ قوه ذاتی تحول و تحمل، نقش اصلی در تصمیم گیری و تصمیم سازی در عرصه های مختلف می توانند ایفا کنند.

مریم دهقانی از بانوان فعال در عرصه سیاسی و اجتماعی و معاون برنامه ریزی فرماندار ارومیه در این زمینه معتقد است: در زمینه انتخابات و مشارکت سیاسی یکی ازمولفه ها و شاخصهای توسعه همین بحث مشارکت و حضور گسترده آحاد شهروندان جامعه است که می تواند توسعه را تضمین کرده و قوام ببخشد.

معاون برنامه ریزی فرماندار ارومیه افزود: در زمینه حضور زنان در جامعه و انتخابات از همان ابتدای انقلاب اسلامی حضور بانوان، اصلی را به اثبات رسانده است و آن اصل این است که بانوان می توانند به عنوان یکی از شاخصه های توسعه سیاسی و اجتماعی نقش آفرین و تاثیر گذار باشند و برمردان نیز تاثیری مهم داشته باشند.

بانوان آذربایجان‌غربی: نمایندگان برای تعالی جایگاه زن در ابعاد مختلف تلاش کنند

وی بر این نکته تاکید کرد: نقش مهم بانوان در بحبوحه جنگ و دوران انقلاب و بعد از آن تاکنون در عرصه های علمی و اجتماعی متبلور بوده است .

دهقانی اظهار کرد: امروز بانوان در عرصه انتخابات می توانند در عرصه های مختلف اجتماعی بخصوص خانواده ایفای نقش کنند و مهمترین نقش آنان طبق فرموده رهبر معظم انقلاب ترغیب خانواده به انتخابات و تحقیق درست درباره افراد است چرا که بانوان با ریزبینی می توانند انتخابی اصلح را رقم بزنند.

اکرم زیب ارزانی به عنوان یکی از بانوان فعال اجتماعی و فرهنگی و سیاسی استان نیز با نگاهی به مشارکت بانوان در مسایل سیاسی و اجتماعی از بعد آموزه های دینی گفت: مشارکت بانوان در عرصه سیاسی و اجتماعی اگر از بعد دینی و الهی بنگریم می بینیم خداوند متعال خالقیت و مربی گیری خود را برای انسانها در وجود زنان به منصه ظهور رساندند و این جایگاه مهم زن در اسلام و دیدگاه قرآنی را نشان می دهد و یکی از ابعاد این مربیگری در جامعه و خانواده مساله نقش آفرینی در مسایل سیاسی و اجتماعی است.

وی گفت: زنان در تاریخ به خوبی ایفاگر این نقش بودند و در جریان قیام ۱۵ خرداد و جریان مشروطیت نقشی مهم داشتند و حتی گاهی از مردان پیشی گرفته بودند و حضور زنان باعث تشویق و ترغیب مردان نیز در طول تاریخ شده است.

زیب ارزانی ادامه داد: نقش بانوان در جامعه نقشی متقابل است و بر خانواده تاثیر گذاری بسیاری دارند؛ وقتی به عمق اهداف اسلام در زمینه رای گیری و انتخاب می نگریم مهمترین نکته این است که مردم حضوری رشد یافته داشته باشند.

وی اضافه کرد: اگر کمی با دید عمیقی به تاریخ اسلام بنگریم، می بینیم حضرت علی (ع) در آن دوران برای حکومت مشروعیت داشتند ولی زمانی مقبولیت یافتند که مردم رشد یافتند و فهمیدند که ایشان را باید برای حکومت و زمامداری دعوت کنند.

زیب ارزانی معتقد است که هدف از انتخابات در اسلام رشد مردم است و این با مشارکت حداکثری امکان پذیر است.

وی با اشاره به اینکه اینجا نقش زن به عنوان مربی جامعه بسیار مهم است، گفت: یک زن هم باید رشد یابد و هم باید رشد دهنده و بصیرت دهنده باشد و این انتخاب باید بتواند گام به گام انقلاب را متعالی تر سازد.

سلیمانی از بانوان عضو تشکل های جوانان در آذربایجان غربی گفت: بانوان می توانند در انتخاب و شناخت نامزدها نقش مهمی را داشته باشند و آنها نه تنها در خانواده می توانند نقش آفرینی کنند بلکه می توانند در انسان سازی و جامعه سازی با مشارکت در رویدادهای سیاسی و با ایجاد تشکل ها و با تجمعاتی که می توانند در این زمینه داشته باشند، ایفای نقش کنند.

وی بیان کرد: بانوان به این باور مهم رسیده اند و مطمئن هستم با این روحیه و باور و یقین خواهند توانست در میدان نابرابر جنگ ترکیبی افسران هدایتگر صحنه در پشت پرده باشند و جریانات را به خوبی راهبری و هدایت کنند.

مهمترین دستاورد انقلاب و انتخابات برای بانوان ایران اسلامی چیست؟

سلیمانی معتقد است که زنان ایرانی پس از انقلاب؛ عزت مادرانه، پیشرفت اجتماعی و سیاسی یافتند؛ یکی از مهم‌ترین افتخارات و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران، هویت‌بخشی به زنان است که توانسته‌اند با اتکا به نفس و توانمندی‌های خود در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی،فرهنگی و ورزشی فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه زنان به عنوان نیمی از جمعیت اجتماعی کشور در بسیاری از عرصه‌ها پیشتاز بوده‌اند، گفت: با توجه به پیشرفت‌ها و دستاوردهای عدیده زنان پس از انقلاب، در حوزه «آموزش»، «بهداشت»، «اشتغال و کارآفرینی»، «رسانه»، «ورزش»، «حضور در عرصه قدرت و تصمیم‌گیری»، «محیط زیست، اقلیم و بحران‌ها»، از جمله دستاوردهای انقلاب برای بانوان بودند و این مشارکت باتلاش می تواند برتقویت این دستاوردهای بیفزاید.

زیب ارزانی نیز در این باره افزود: دیدگاه غرب نسبت به بانوان دیدگاه لذت جویی و سودجویانه است ولی دیدگاه اسلام منطقی و استدلالی است و در خصوص زنان در ایران اسلامی طبق فرموده رهبر معظم انقلاب مطالبه گریم نه پاسخگو.

بعداز انقلاب اسلامی تاکنون مهمترین دستاورد برای زنان احیای هویت و جایگاه واقعی بانوان بوده است چرا که قبل از انقلاب راه و روشی که برای این موضوع آغاز شده بود، راهکار نشات گرفته از غرب و نگاهی ابزاری بود.

وی اظهار کرد: یک نگاه انسانی هم اکنون برای او وجود دارد که این موضوع زمینه ای شد تا نگاه به سمت رشد زنان باشد و هم اکنون این رشد قابل مقایسه با قبل انقلاب و سایر کشورها نیست و به جرات می توان گفت که جایگاه واقعی زنان ریل گذاری و امروز پایه گذاری شده است.

این بانوی ارومیه ای معتقد است که نباید فراموش کنیم که یکی از هجمه های مهم و جایگاهی که دشمن برای ساقط کردن نظام انتخاب کرده، موضوع زنان است چرا که زنان با اینکه مورد هجمه هستند ولی می توانند در صف مقدم این مبارزات باشند و عرصه انتخابات مشت محکمی بر دهن یاوه گویان نظام و دشمنان بزنند.

پاکدوست نیز در این باره گفت: هویت بخشی به زنان مهمترین دستاورد انقلاب برای زنان و دختران است که مرهون خون شهدا و انقلاب هستیم و امروز در حوزه های اشتغال آفرینی، رسانه، ورزش، قضاوت و انتخابات شهرها و روستاها و حضور در عرصه های مختلف شاهد رشد بانوان هیات علمی بودیم و این روند همچنان ادامه دارد.

این فرهنگی اظهار کرد: در زمینه بهداشت نیز افزایش زنان متخصص موضوعی است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

البته زنان ایرانی در کنار همه این مسایل باید مادر و همسر خوبی باشند و این ها زیربنای پیشرفت زن در اجتماع و مسیر خوب بودن در جامعه است.

وی با اشاره به اینکه حضور زنان در انتخابات پیش نیاز توسعه سیاسی است و با حضور زنان جامعه رنگ عاطفی به خود می گیرد و رنگ عاطفی هم مبنای شعور یک جامعه است، اظهار کرد: زنان نه تنها خودشان شرکت می کنند، بلکه خانواده ها را هم به حرکت در میاورند که بیانگر نقش مهم و کلیدی بانوان است.

پاکدوست ادامه داد: دارا بودن شعور سیاسی، اجتماعی، نقش پذیری و روحیه اجتماعی از ویژگی های امروز زن ایرانی است که موجب می شود بهتر به نقش آفرینی بپردازد.

وی بر آگاهی بخشی به زنان در زمینه انتخابات تاکید کرد و گفت: زنان محور اصلی و کلیدی در خانواده هستند و هر چه قدر به مطالبات آنان توسط نمایندگان مجلس توجه شود، بازتاب خوبی در انتخابات خواهد داشت.

دهقانی نیز در این زمینه گفت: مولفه توسعه سیاسی بعد از انقلاب را شاهد هستیم و استقلال سیاسی از شاخصه های انقلاب اسلامی است و در این زمینه تحول معجزه آسایی در کشور می بینیم و این موضوع موجب شد بانوان ما هویت اصلی خود را باز یافتند و آن را به جهانیان نشان دادند.

معاون فرماندار ارومیه گفت: امروز در سایه هویت بخشی به بانوان شاهد هستیم که در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیاری از زنان توانمند این شهرستان داوطلب حضور در مجلس باشند که از این تعداد ۱۴ نفر تایید صلاحیت شدند و هم اکنون نامزد انتخاباتی محسوب می شوند.

وی گفت: جوانان و نسل امروز باید بدانند چقدر نظام اسلامی در خدمت بانوان بوده و فضاسازی های مناسبی برای حضور بانوان شده است؛ البته نقدهایی هم وجود دارد و تنگ نظری هایی در حوزه بانوان به چشم می خورد و عدالت جنسیتی مطالبه ماست.

در بسیاری عرصه ها کارهای بسیاری به جا مانده است و در عرصه های تصمیم سازی و حکمرانی جای خالی نگاه عاطفی زنانه را می بینیم و باید مساله زنان به صورت فراقوه ای مورد توجه باشد.

انتظارات بانوان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی چیست؟

پاکدوست در خصوص انتظارات بانوان از نمایندگان مجلس گفت: اگر بخواهند بین زن و مرد مرزبندی کنند، به ضرر زنان خواهند بود چون این قشر به فراخور قدرت خود نقش خود را ایفا کرده اند و تاریخ نشان داده است که زنان در پست هایی قرار گرفته اند که یا تکراری بودند یا پستهای سطوح پایین بودند.

وی اضافه کرد: البته بنده معتقدم که ارتقا صرفا احراز پست نیست و اگر زنان نقش اثر بخشی در خانواده و تربیت فرزند داشته باشند، ارتقا یافته هستند.

این فرهنگی اضافه کرد: نقش مدیریتی زنان را با توجه به ویژگی های منحصر به فرد آنان از جمله هوشمندی و ریزبینی نباید فراموش کرد و نگاه ها محدود بوده است و نباید این نگاههای متعصبانه ادامه یابد.

وی بیان کرد: هر نماینده ای که به این قشر از جامعه نگاه ویژه داشته باشد، نشان از رشد این افراد دارد و می توان به این وسیله شاهد رشد بانوان در عرصه های تصمیم گیری و تصمیم سازی بود.

دهقانی با بیان اینکه نمایندگان عناصر وضع قوانین در مجلس هستند و می توانند از حقوق بانوان دفاع کنند، اضافه کرد: یک مطالبه این است که در مطالبه حقوق زنان فعالیت دقیق تری را داشته باشند و قوانین قوی و قوامداری در این حوزه وضع شود و بحث امنیت شغلی نیز به عنوان یکی از مطالبات جدی زنان نیز مطرح است نمایندگان باید به این مساله هم توجه کنند.

وی ادامه داد: لازم است کرامت و ارزش‌گذاری به زنان نیز توسط نمایندگان در عرصه هایی که کمرنگ می شود، احیا شود.

به گفته وی در زمینه عفاف و حجاب هم که مطالبه زنان است نمایندگان لازم است یک ورود جدی داشته باشند و این قوانین را به نحو بهینه پی ریزی کنند و قانونی را که زمینه مصونیت زن مسلمان را فراهم کند و هم زمینه حضور وی در جامعه را تامین کند، وضع کنند.

وی تاکید کرد: نباید بانوی ایرانی را به عنوان ابزار تبلیغاتی و سیاهی لشکر بنگرند چرا که زن می تواند در کنار مرد اثرگذاری خوبی داشته باشد.

زیب ارزانی در این زمینه براین باور است که راه های نرفته ای داریم تا به جایگاه متعالی زنان برسیم و انتظار است که توسط نمایندگان مجلس قوانینی وضع شود که روز به روز برجایگاه متعالی زنان بیافزاید.

وی بیان کرد: یکسری از مسایل مهم بر زمین مانده در خصوص و حوزه زنان موجود است و انتظار است مجلس به این حوزه ورود پیدا کرده و نمایندگان از نگاههای ممنوعیتی نسبت به زنان خارج شوند و واقعا به مسایل برزمین مانده بانوان توجه کنند.

این بانوی بازنشسته فرهنگی ادامه داد: خانه و منزل باید محلی امن برای زنان باشد تا بتوانند به اساسی ترین نقش خود که نقش تربیتی در خانه و جامعه است، بپردازند و اگر این فضای حاکم وجود نداشته باشد یک زن نمی تواند به نقش خود عمل کند.

زیب ارزانی اظهار کرد: باید زمینه سازی شود تا جلوی خشونتهای خانگی گرفته شود و حتی یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب که داشتند این بود که باید برای خشونتهای خانگی مجازاتهای سنگین در نظر گرفته شود و بانوان نباید مورد آزار و اذیت باشند؛ اما ما در عرصه عمل می بینیم که موقع تصویب قوانین بسیار خوب هستند ولی در عرصه عمل و اجرا دچار مشکل می شوند.

وی گفت: در عرصه های مختلف اقتصادی و سیاسی می بینیم که طبق آنچه که قانون وضع شده است، عمل نمی شود و قوانین ضمانت اجرایی ندارد.

این بانوی ارومیه ای بیان کرد: گاهی انسان احساس می کند در بخشی مورد بی مهری و فقر قرار گرفته است و آن موضوع فرهنگی است و این آسیبهای اجتماعی ناشی از این است که آن چه که فرهنگ اصیل و واقعی اسلامی است به صورت کامل مورد توجه نبوده و به آن پرداخت نشده است.

زیب ارزانی معتقد است که این مسایل کم حجابی و کشف حجاب همه ناشی از فقر فرهنگی است و کشف حجاب کنندگان معاند نیستند و هیچ قصدی ندارند و آنها فقط از احکام اسلامی مطلع نیستند و آنچه را که می تواند عامل رشد آنها باشد، به عنوان عامل بازدارنده تعریف شده و اینان را تحت تاثیر قرار داده است.

سلیمانی در این باره معتقد است که بانوان می توانند در سطوح بالای مدیریتی نقش آفرینی کنند و موثر باشند ولی آنچه که مهم است این است که نباید فرزندآوری و نقش مادری خانم ها فراموش شود.

بانوان آذربایجان‌غربی: نمایندگان برای تعالی جایگاه زن در ابعاد مختلف تلاش کنند

وی ادامه می دهد: لازم است مجلس زمینه را برای ورود خانم ها به عرصه های مدیریتی و سطوح و رده های بالا فراهم کند.

وی تاکید کرد: نمایندگان لازم است که تدابیری در این زمینه به کار گیرند که این حضور نتواند صدمه ای به نقش فرزندپروری و همسرداری آن ها بزند.

به گزارش ایرنا، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری کمتر از ۱۲ ساعت دیگر، از ساعت هشت صبح روز جمعه ۱۱ اسفند همزمان با سراسر کشور در آذربایجان غربی آغاز می شود.

در این انتخابات، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بانو واجد شرایط رای دادن در آذربایجان غربی هستند و بیش از ۳۰ بانو نیز داوطلب حضور در مجلس از این استان شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha