راهداران در تلاش برای بازگشایی ۱۳ محور ارتباطی جنوب سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا-مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان از تلاش ۵۰ گشت راهداری برای بازگشایی ۱۳ محور اصلی و فرعی مسدود شده جنوب این استان در اثر سیل خبر داد.

شهرام مبارکی پنجشنبه در حاشیه بازدید از مناطق درگیر سیلاب جنوب سیستان و بلوچستان افزود: طی هشدار هواشناسی سطح قرمز و بارندگی های اخیر که موجب سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه های محلی در جنوب استان شد محورهای اصلی کنارک_ زرآباد، دلگان_ذهکلوت، سه راهی نگور_ جکیگور (پل گرگرو)، سه راهی نگور _ بریس، محورهای فرعی ایرانشهر _ خیرآباد، ایرانشهر_ مهرستان، فنوج_ اسپکه، فنوج_ کتیج_ رمشک، دلگان_ جلگه، فنوج_ بنت، چاهان_ زرآباد، جلگه_ چاه اسحاق و پایانه مرزی ریمدان مسدود شد.
وی عنوان کرد: هم اینک ۵۰ گشت راهداری در قالب ۳۴۰ نیروی راهدار و ۱۵۰ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین به طور شبانه روزی در حال خدمات رسانی به مردم استان هستند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بدلیل بارش شدید باران و جاری شدن سیل و آب بردگی در مسیرها، خسارات زیادی به زیرساخت‌های محورهای ارتباطی جنوب استان وارد شده است.
وی خاطرنشان کرد: مردم استان می توانند از طریق تماس با سامانه ۱۴۱ از آخرین وضعیت راه های جنوب استان مطلع شوند.

به گفته مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان از ۳۹ ایستگاه هواشناسی و باران سنجی این استان بارش باران گزارش شد که میزان بارندگی در ایستگاه های شارک۵۹ میلیمتر، توتان ۵۰.۵، نگور ۴۷، زاهدان۴.۲ و خاش۳.۴، میلی متر بوده است.

محسن حیدری اظهار کرد: با ورود سامانه بارشی جدید تا صبح جمعه در سیستان و بلوچستان افزایش ابر، بارش باران، برخی نقاط رگبار و رعد و برق با احتمال تگرگ، تندباد لحظه‌ای، کاهش موقتی و محسوس دما را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: در ارتفاعات نیمه شمالی سیستان و بلوچستان بارش برف و پدیده مه انتظار می‌رود همچنین بارش‌ها در نیمه جنوبی استان از شدت بیشتری برخوردار بوده در بعضی ساعات رگبار شدید باران و رعد و برق در این نواحی رخ خواهد داد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: سیلاب شهری و روستایی، طغیان رودخانه‌ها، خسارت به محصولات کشاورزی، وقوع صاعقه، سرریز شدن بیشتر سدها، تشدید خسارت به تاسیسات و زیرساخت‌ها دور از انتظار نیست.

وی عنوان کرد: روی دریا تا پایان هفته رگبار شدید و رعد و برق، تندباد لحظه‌ای تا صبح جمعه، از صبح جمعه تا ظهر شنبه وزش بادهای شمالی تا حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت و مواج شدن دریا بویژه در مناطق غربی و افزایش ارتفاع امواج در ساحل تا ۲متر و در مناطق دور از ساحل بیش از ۲.۵ متر پیش بینی می‌شود. از پنجشنبه تا شنبه در اکثر نقاط استان وزش باد نسبتا شدید تا شدید گاهی همراه با گردوخاک انتظار می رود.

حیدری از مردم خواست از اسکان و تردد در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها در زمان بارندگی خودداری کنند.

به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران از چنان تنوع جغرافیایی و آب و هوایی برخوردار است که در نقشه های هوایی بلندی های کوه‌ها، پستی دشت‌ها و نیز آبگیرها و دریا در آن نمودی رنگارنگ به آن بخشیده است.
موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی علاوه بر این که سیستان و بلوچستان را به یک استان چهار فصل تبدیل کرده، در عین حال چهره‌ای مخاطره آمیز نیز به آن بخشیده است.

شمال سیستان و بلوچستان در ادوار قدیم به دلیل وفور نعمت و وجود تالاب بین المللی هامون در آن به انبار غله ایران معروف بوده اما هم‌اینک پس از گذر سال‌ها این دریاچه به بستری برای بروز پدیده وحشتناک طوفان شن تبدیل شده است.
مخاطره اصلی نواحی مرکزی سیستان و بلوچستان سیلاب‌های ویران کننده‌ای است که بیشتر در فصول سرد چهره خود را نمایان می‌کند و چنان شدتی دارد که هر آنچه در مسیر آن باشد لابه لای پیکر گل آلود خود محو می‌کند.
از عمده فجایع این سیلاب‌ها، آسیب به مسیرهای عبور مرور و ویران کردن روستاهای در حاشیه آبراه‌هاست.

در جنوب سیستان و بلوچستان در منطقه چابهار و مکران دروازه ورود ایران به اقیانوس‌های جهان یعنی دریای عمان قرار گرفته که در شرایط طوفانی، این دریا سیمایی خشن از خود نشان می‌دهد و لنج‌های بزرگ را همچون پر کاهی به تکان وا می‌دارد.

طوفان‌های بزرگ یکی دیگر از مخاطرات دریایی محسوب می‌شود و از نمونه‌های آن می‌توان به طوفان آشوبا اشاره کرد که چندی قبل نزدیک بود ساحل چابهار را در نوردید و تنها امداد الهی بود که مسیر آن کج شد.
زلزله از دیگر بلایای طبیعی استان سیستان و بلوچستان است که به دلیل واقع شدن آن در نزدیکی گسل‌ها همواره شاهد وقوع زلزله های مختلف هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha