۱۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۱۱
کد خبرنگار: 1053
کد خبر: 85403322
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بهار انتخاباتی در زمستان قزوین

۱۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۱۱
کد خبر: 85403322
بهار انتخاباتی در زمستان قزوین

قزوین - ایرنا - ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی از ساعت هشت صبح روز امروز /جمعه/ در سراسر استان قزوین آغاز شد که در مقابل برخی از شعب اخذ رای، مردم در انتظار بازگشایی شعب بودند.

به گزارش ایرنا، هم اکنون تعرفه ها برروی میزهای شعب اخذ رای چیده و صندوق نیز جاگذاری شده و شعبه های اخذ رای نیز مملو از جمعیت پیر و جوان، دانشجو و دانش آموز و اقشار مختلف است.

خودکارها غلاف شده و منشی ها پشت میزها نشسته اند و همه چیز محیا شده تا شکوه و عظمت تاریخی دیگری را برای تاریخ کشورمان رقم بزند، انگشت های جوهری که بر تعرفه ها کوبیده می شود تا بار دیگر اقتدار ملی‌مان را به دشمنان میهن اسلامی ثابت کنیم.

۲۴ ساعت قبل، یعنی از ساعت هشت صبح روز پنجشنبه مهلت قانونی تبلیغات نامزدهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به پایان رسید، در ۲۴ ساعت گذشته نیز مثل هفته قبل وزش باد شدید، پرده های تبلیغاتی را در سراسر استان تکان داد، ولی تصویر نمایندگان بر کاغذهای رنگارنگ برروی این پرده ها، محکم و استوار بر جای خود مانده است.

درست از ۲۴ ساعت قبل دیگر هیچ کاغذ تبلیغاتی به دست مردم داده نشد، عکس هیچ نامزدی دیواری را پر نکرد، ستادهای انتخاباتی دیگر پذیرای عموم مشتقان داوطلبان نیستند، درست مثل اینکه بعد از مدتی بودن در یک جشن پر از رنگ و نور و موسیقی، ناگهان چراغ ها خاموش و سکوت همه جا را فرا گرفته باشد، حالا وقتی است که باید ذهن ها آرام بگیرد و به دور از هیجانات و تاثیر تبلیغات، مثل آبی که ناخالصی هایش ته نشین می شود و خودش زلال و شفاف باقی می ماند، ذهن هم بتواند در آرامش آماده یک انتخاب مهم شود.

در تمام هفته گذشته حضور مردم در هیئت ها، مساجد و حسینیه ها پای صحبت داوطلبان پرشور بود، اما این شور فقط در مکان های مذهبی نبود، میهمانی ها و دورهمی ها و حتی حرف های مردم کوچه و بازار، تاکسی و خیابان هم رنگ و بوی انتخاباتی داشت.

مناظرات جدا از رسانه ملی، در دانشگاه ها هم برگزار می شد و حتی بعضی افراد میان کاسبیشان و یا در گرمای شبنشینی های خانوادگی زمستانه‌شان، بحث های نامزدها را از تلویزیون تماشا می کردند و برانداز می کردند که قبای ایستادن در خانه ملت به تن چه کسی اندازه است؟

طبق آمار منتشر شده، تعداد داوطلبان ورود به مجلس شورای اسلامی در استان قزوین نسبت به دوره گذشته سه برابر شده و این مساله بیانگر اهمیت این دوره از مجلس شورای اسلامی است.

مجلسی که با قانون گذاری حتی می تواند برای نسل های بعدی هم شرایط را متحول کند، چه برسد به اینکه کمک کند تا کمر دولت از زیر بار فشار تهدید و تحریم و دشمنی و کارشنکنی ها راست شود.

از جهت دیگر، این دوره انتخابات از این رو اهمیت زیادی دارد که جدا از فرمایش مقام معظم رهبری به شرکت در آن، به عقیده بسیاری مراجع و فقها، وظیفه و مسوولیت شرعی و از سوی قانونگذاران نیز حق قانونی تک تک ملت است و نباید به سادگی از آن گذشت.

استان قزوین دارای چهار کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است که ۲ کرسی آن متعلق به شهرستان های قزوین، البرز و آبیک و یک کرسی متعلق به بویین زهرا و آوج و کرسی دیگر نیز متعلق به مردم تاکستان است.

کرسی هایی که در یک هفته گذشته، ورزشکاران و هنرمندان، مسوولان و مدیران، نخبگان و فرهنگیان، خانواده شهدا و روحانیان از مردم خواسته اند بدون قوم گرایی و تعصبات و براساس شایستگی ها و سوابق، نماینده اصلح تر را بر آن بنشانند و عقل جمعی برای این تصمیم امروز پا به میدان خواهد گذاشت.

همچنین این دوره با حضور رای اولی ها در سراسر استان نیز جان تازه ای از این نیروی جوان به انتخابات خواهد بخشید، طبق آمار بیش از ۱۸ هزار رای اولی در این دوره مختص به دانش آموزان و دانشجویانی است که امسال آغاز حضورشان در تصمیم گیری های کلان کشور و جشن تکلیف سیاسی شان را پای صندوق های رای به نمایش می گذارند و مثل نسل های قبل، این لحظات را با انگشتان جوهری و صورت های با لبخند ثبت می کنند.

امروز در سرمای استخوان سوز زمستان، اما بهاری از صندوق های انتخاباتی جوانه می زند و سبز می شود و با انتخاب درست ما شکوفه می دهد.

ثمره این درخت را که مقابل باد مخالف و ضربه های دشمنان ایستادگی کرد، در فصل های آتی خواهیم دید و لذت وصف ناپذیر طعم استقلال و ایستادگی پای ارزش های انقلاب را خیلی زود با عملکرد شایسته نمایندگانی برآمده از رای‌مان خواهیم چشید.

جمعیت کل واجدان انتخاباتی در استان قزوین ۹۵۸ هزار و ۷۶ نفر است که از این تعداد ۴۸۸ هزار و ۴۱ نفر مرد و همچنین ۴۷۰ هزار و ۳۵ نفر زن خواهد بود.

شهرستان آبیک ۷۳ هزار و ۹۴۲ نفر، آوج ۳۳ هزار و ۱۵۲ نفر، البرز ۱۶۰ هزار و ۱۱۴ نفر، بویین زهرا ۹۶ هزار و ۳۹۱ نفر، تاکستان ۱۳۹ هزار و ۵۰۹ نفر و قزوین ۴۵۴ هزار و ۵۰۹ نامزد واجد شرایط رای هستند.

جمعیت رای اولی های استان قزوین نیز ۴۸ هزار و ۴۶۰ نفر است که ۲۴ هزار و ۸۹۹ نفر آن پسر و ۲۳ هزار و ۵۶۱ نفر را دختر تشکیل می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha