دادستان اردبیل: شکایت‌های انتخاباتی خارج از نوبت رسیدگی می‌شود

اردبیل- ایرنا- دادستان عمومی و انقلاب اردبیل با اشاره به مصداق‌های تخلف‌های انتخاباتی گفت: رسیدگی به گزارش‌ها و شکایت‌های دریافتی از جرم‌های مرتبط که در کنار تعقیب کیفری می‌تواند نتیجه و صلاحیت نهایی را تحت تاثیر قرار دهد، به صورت خارج از نوبت و در شعبه‌های ویژه جرایم انتخاباتی رسیدگی خواهد شد.

به گزارش ایرنا از مرکز رسانه دادستانی اردبیل، جلال آفاقی شامگاه جمعه با اعلام این مطلب اظهار کرد: در صورت بروز و یا عدم کشف هرگونه تخلف احتمالی در جریان رای‌گیری، اقدام‌های قضایی مرتبط با انتخابات پس از فرایند رای‌گیری نیز ادامه خواهد یافت.

وی افزود: اقدام‌های دادستانی در خصوص انتخابات در سه گام پیش از برگزاری، در جریان برگزاری و پس از رای‌گیری طرح‌ریزی شده است.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل تصریح کرد: رسیدگی به گزارش‌ها و شکایت‌های دریافتی از جرم‌های مرتبط که در کنار تعقیب کیفری می‌تواند نتیجه و صلاحیت نهایی را تحت تاثیر قرار دهد، به صورت خارج از نوبت و در شعبه‌های ویژه جرایم انتخاباتی رسیدگی خواهد شد.

آفاقی یکی از جرایم مهم موثر را هرگونه خرید و فروش مستقیم یا غیرمستقیم رای یا فعالیت و تبلیغات انتخاباتی مستقیم و غیرمستقیم از طریق توزیع اقلام و لوازمی که برای دریافت‌ کننده جنبه انتفاعی داشته باشد، عنوان کرد.

وی همچنین بیان کرد: اعطای کمک‌های نقدی و غیرنقدی به اشخاص حقیقی و حقوقی، اماکن عمومی و مذهبی، هیئت‌ها و امور خیریه، اعطای وام، پاداش و یا امتیازهایی از زمان نام‌نویسی در انتخابات جرم محسوب می‌شود و در صورت احراز چنین مواردی با قاطعیت برخورد خواهد شد.

بنا بر اعلام ستاد انتخابات استان اردبیل، یک هزار و ۳۸۰ صندوق شهری و روستایی برای اخذ رای در نقاط مختلف این استان پیش‌بینی شده است و حدود ۳۰ هزار نفر نیز به عنوان عوامل اجرایی در فرایند برگزاری انتخابات پیش‌رو مشارکت دارند.

ستاد انتخابات استان اردبیل همچنین اعلام کرده است که برای انتخاب هفت نماینده استان مجلس شورای اسلامی، ۱۶۸ نفر داوطلب و برای برگزیدن ۲ نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری، سه داوطلب در حال رقابت هستند.

برای برگزاری این ۲ انتخابات همزمان، یک هزار و ۳۸۰ صندوق شهری و روستایی برای اخذ رای در نقاط مختلف استان اردبیل پیش‌بینی شده است و حدود ۳۰ هزار نفر نیز به عنوان عوامل اجرایی در فرایند برگزاری انتخابات پیش‌رو مشارکت دارند.

استان اردبیل با پنج حوزه انتخابیه، هفت نفر نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که سه نفر آنها از حوزه انتخابیه شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین و چهار نفر دیگر نیز از حوزه انتخابیه شهرستان گرمی و انگوت (یک نماینده) ، حوزه انتخابیه شهرستان مشگین‌شهر (یک نماینده)، حوزه انتخابیه شهرستان‌های خلخال و کوثر (یک نماینده) و نیز حوزه انتخابیه شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز (یک نماینده) انتخاب خواهند شد.

استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر(بر اساس آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵)، در این دوره از انتخابات بیش از یک میلیون نفر واجد شرایط رای دادن دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha