خط‌ونشان دولت فوق‌لیبرال آرژانتین برای قانونگذاران: با یا بدون شما اصلاحات اجرا می‌شود

تهران- ایرنا- همزمان با درگیری میان معترضان ضد دولتی و نیروهای امنیتی مقابل ساختمان کنگره آرژانتین، رئیس‌جمهوری این کشور به قانونگذاران هشدار داد بسته اصلاحات اقتصادی گسترده خود را چه از آن حمایت کنند یا نکنند، به اجرا خواهد گذاشت.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای فرانس۲۴، خاویر میلی رئیس‌جمهوری آرژانتین در جریان نخستین سخنرانی خود در پارلمان، خطاب به قانونگذاران هشدار داد که اصلاحات فوق لیبرال خود را «با یا بدون حمایت سیاسی» آن‌ها به اجرا خواهد گذاشت.

میلی با ابراز اطمینان از اینکه اگر کنگره اصلاحات او را تایید نکند، از همه منابع قانونی استفاده خواهد کرد، گفت: اعتقادات ما تغییرناپذیر است، ما حساب‌های عمومی را با یا بدون کمک سایر گروه‌های سیاسی سازماندهی خواهیم کرد.

رئیس‌جمهوری آرژانتین تاکید کرد: وقتی به مانعی برخورد می‌کنیم، قرار نیست به عقب برگردیم، به شتاب ادامه می‌دهیم.

وی هشدار داد: اگر آنچه شما به دنبال آن هستید، درگیری است، پس درگیری خواهید داشت.

میلی اقدامات انجام شده در ۸۲ روز نخست ریاست جمهوری خود را که در آن تعدیل‌های مالی سختگیرانه‌ای را به اجرا گذاشت، برشمرد و گفت: در این دوره، حذف یارانه‌های عمومی به افزایش شتابان قیمت غذا و دارو اضافه و این مساله به تعدیل ناگهانی نرخ‌ها منجر شد.

وی خطاب به آرژانتینی‌ها که از تورم بیش از ۲۵۰ درصدی سال به سال و فقر بیش از ۵۰ درصدی رنج می‌برند، گفت: از شما صبر و اعتماد می‌خواهم. هنوز به زمان نیاز است تا بتوانیم ثمره تحکیم اقتصادی و اصلاحاتی را که در حال انجام آن هستیم، درک کنیم.

سخنرانی میلی در بحبوحه تجمع صدها نفر مقابل ساختمان کنگره این کشور در اعتراض به اقدامات تعدیل دولت و انجام یک عملیات امنیتی شدید برگزار شد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده (در شبکه تلویزیونی C۵N)، در جریان درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس، نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آر استفاده کردند و حدود ۲۰ نفر دچار سوختگی شدند.

میلی در هفته‌های اخیر با استانداران بانفوذ، رهبران احزاب و روسای جمهوری پیشین تماس گرفته است تا چارچوب یک «قرارداد اجتماعی جدید» برای این کشور ایجاد کند؛ این سیاست جدید دولت آرژانتین بر اساس ۱۰ اصل از جمله بودجه متوازن «غیرقابل مذاکره»، مالکیت خصوصی «تخلف‌ناپذیر» و کاهش مخارج عمومی به سطح «تاریخی» ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی ارائه شده است.

میلی که از ابتدای روی کار آمدن، با مخالفت کنگره این کشور نسبت به بسته اقتصادی خود مواجه شد، نیمی از ۶۶۴ ماده اولیه بسته گسترده مقررات‌زدایی که پس از روی کار آمدن او صادر شد را کنار گذاشت و سپس آن را به کلی پس گرفت.

با این حال، میلی قصد دارد لایحه خود را به مجلس بازگرداند و تهدید کرده است که اگر قانونگذاران حمایت نکنند، اصلاحات خود را با فرمان ریاست جمهوری تصویب خواهد کرد.

آرژانتین پس از چندین دهه سوءمدیریت که سطح فقر را به نزدیک ۶۰ درصد رسانده و تورم را به نرخ سالانه بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داده، با شرایط دشوار اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.

میلی اصرار دارد که آرژانتین برای نجات اقتصاد باید قرص تلخی را ببلعد و به مردم هشدار داده است که خود را برای بدتر شدن اوضاع قبل از بهبودی آماده کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha