بی‌بی‌سی فارسی و منافع انگلیس در ایران

۱۳ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۱۰
کد خبر: 85406674
بی‌بی‌سی فارسی و منافع انگلیس در ایران

تهران- ایرنا- کتاب «بی بی سی فارسی و منافع انگلیس در ایران» به‌روشنی نشان می‌دهد که سرویس جهانی بی‌بی‌سی و بخش فارسی آن، در تدوین سیاست‌های خبری و تحلیلی خود همواره با وزارت خارجه بریتانیا هماهنگ بوده است.

به گزارش ایرنا، کتاب «بی بی سی فارسی و منافع انگلیس در ایران» نوشته آنا سربرنی و معصومه طرفه با ترجمۀ محمدرضا رضایی بایندر و فاطمه عظیمی فرد در ۲۶۰ صفحه به بررسی سیاست های این بنگاه خبری می پردازد.

در مقدمه این کتاب آمده است: سال‌هاست که بسیاری در ایران بر این باورند که در هر تحول سیاسی، انگلیس و به‌تبع آن «بنگاه سخن‌پراکنی» بی‌بی‌سی نقش اساسی دارد. ازاین‌رو، بی‌بی‌سی به عنصری قابل‌توجه در روایت پیچیدۀ روابط ایران و انگلیس تبدیل شده است.

بخش فارسی بی‌بی‌سی، ابتدا در سال ۱۹۴۰ با هدف تهیه و پخش تبلیغات بریتانیایی در زمان جنگ راه‌اندازی شد. از آن زمان به بعد بسیاری معتقدند بی‌بی‌سی بخشی جدایی‌ناپذیر از سیاست‌گذاری انگلیس در ایران و منطقۀ خاورمیانه است.

در کتاب حاضر، آنابل سربرنی و معصومه طرفه باتکیه‌بر اسناد و مدارک و مصاحبه با مدیران و کارکنان، چگونگی ایفای نقش و درگیر شدن بخش فارسی بی‌بی‌سی در پنج برهۀ تاریخی از روابط ایران و انگلیس را در چهارچوب منافع بریتانیا، تحلیل کرده‌اند. نویسندگان کوشیده‌اند این فرضیه را که بی‌بی‌سی دارای استانداردهایی برای گزارش‌های عینی است، بررسی کنند و همچنین بازنمایی‌های این بنگاه خبری را به‌عنوان ابزاری ساده برای تحقق منافع غرب واکاوی نمایند.

این کتاب به‌روشنی نشان می‌دهد که سرویس جهانی بی‌بی‌سی و بخش فارسی آن، در تدوین سیاست‌های خبری و تحلیلی خود همواره با وزارت خارجه بریتانیا هماهنگ بوده است. یک فصل از این کتاب نیز به نقش‌آفرینی بخش فارسی بی‌بی‌سی در تحولات افغانستان اختصاص دارد.

این کتاب توسط نشر لوگوس وارد بازار کتاب شده است.

آنابل سربرنی

آنابل سربرنی (متولد ۵ سپتامبر ۱۹۴۹ - درگذشته ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲) نویسنده، محقق و استاد رسانه و ارتباطات جهانی و مدیر مرکز مطالعات رسانه و فیلم در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی(SOAS) بود. مطالعات او بیشتر در حوزه جهانی‌سازی، ارتباطات و فرهنگ متمرکز بود و علاقه ویژه‌ای به بررسی و واکاوی مسائل و رخدادهای ایران داشت.

فاطمه عظیمی فرد

فاطمه عظیمی‌فرد، دانش‌آموختۀ دکتری زبان‌شناسی همگانی از دانشگاه علامه طباطبایی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه است.

محمدرضا رضایی بایندر

محمدرضا رضایی بایندر متولد یکی از روستاهای بخش سردرود همدان در سال ۱۳۴۹ و دانش‌آموخته روان‌شناسی است. وی به‌عنوان پژوهشگر به حوزه بین‌رشته‌ای روان‌شناسی، ارتباطات، رسانه و مخاطب‌پژوهی علاقه‌مند است و پژوهش‌ها و مطالعات او بر تأثیرات رسانه‌ها بر مخاطبان به‌خصوص کودکان و نوجوانان متمرکز بوده است.

معصومه طرفه

معصومه طرفه بیشتر به‌عنوان روزنامه‌نگار شناخته می‌شود. او پیش از انقلاب برای تحصیل به لندن رفت و در آنجا ماندگار شد و بعدها به بی‌بی‌سی پیوست و چند سالی در رادیو بی‌بی‌سی به‌عنوان تهیه‌کننده ارشد فعالیت کرد. معصومه طرفه از سال ۲۰۰۸ در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی(SOAS) به‌عنوان مدرس و مفسر در حوزه سیاست‌های ایران و افغانستان کار می‌کند. وی همچنین سابقه همکاری با سازمان ملل در افغانستان را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha