به گزارش ایرنا، شهریار افندی زاده روز یکشنبه در مراسم افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست اظهار کرد: حضور خودروهای برقی در حمل و نقل عمومی نجات بخش شهر تهران است.
وی افزود: در زمینه اتوبوس و موتورهای برقی شهرداری تهران قراردادی مبنی بر خرید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و ۳۷ هزار دستگاه ون و تاکسی برقی را از کشور چین در دست اقدام دارد.
به گفته وی، تامین برق، جایگاههای دریافت برق و زیرساختهای لازم برای توسعه حمل و نقل عمومی متکی به آن در حال بررسی و مطالعه است البته زیرساخت نیاز به تغییر رفتار در مردم و تشویق سرمایهگذاران باشد که نیازمند افزایش مقبولیتها دارد.
افندی زاده اضافه کرد: خوشبختانه در معاونت حمل و نقل شهرداری تهران، توسعه حمل و نقل عمومی، نوسازی ناوگان و محدودسازی خودروهای شخصی اولویت مطالعه برای تهیه نقشه راه در معاونت حمل و نقل شهرداری تهران است.
رییس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یادآور شد: مقرر شده که عوارض خودروهای برقی در محدوده طرح ترافیک صفر باشد ضمن اینکه این نوع خودروها برای دریافت معاینه فنی برتر ۲۰ درصد تخفیف استفاده کنند.
وی یکپارچه سازی خطوط حمل و نقل همگانی به شکلی که پیوند دهنده زنجیره مترو، اتوبوسهای شهری و تاکسی باشد را ضرورت مدیریت حمل و نقل عمومی در تهران دانست.
تغییرات اقلیمی، پاشنه آشیل محیط زیست ایران
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در سازمان محیط زیست کشور گفت: هدف اصلی این نمایشگاه، تبادل تجربه به خصوص در زمینه پایش اطلاعات است، فرصتی چهره به چهره برای فعالان محیط زیست و فرصت انعکاس دستاوردهای کشور در نظام بینالمللی است.
داریوش گل علیزاده ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این رویدادها، سهم تولیدکنندگان در سازگاری تولید با محیط زیست افزایش یابد.
این مقام مسوول از توجه ویژه به موضوع تغییرات اقلیمی و تبعات نامطلوب آن در برنامه هفتم توسعه خبر داد و افزود: در مجلس یازدهم موضوعات مغفول مانده را در برنامه هفتم جای دادیم البته اولویت هم با تغییرات اقلیمی بود که سالها از آن غافل بودیم.
گل علیزاده تاکید کرد: اگر به تغییر اقلیم به خوبی پرداخته نشود، تمامی برنامههای توسعهای کشور تحت تاثیر قرار میگیرد، کشور ما در مصرف انرژی، فرسایش خاک، افزایش سطح بیابان و آتشسوزی جنگلهای و مراتع بسیار آسیبپذیر است.
وی تاکید کرد: سطح انرژی تجدید پذیر در صنعت کشور کمتر از یک درصد است ولی شرایط مالی و دسترسی به سوختهای فسیلی اشتیاقی برای سرمایه گذار ایجاد نمیکند تا به سمت استفاده از انرژیهای پاک برود.
گل علیزاده از ۸۰۰ هزار مهاجرت ساکنان استانهای مرکزی و جنوبی به استانهای شمالی خبر داد و این روند رو به رشد را موجب استفاده بیش از حد از منابع شمال ایران دانست.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم استمرار مواجهه مردم با آلودگی هوا بسیار خطرناک دانست و ادامه روند آلودگی کلان شهرها به شکل فعلی را بحران آفرین خواند.
کمربند سبز تهران تا یک سال دیگر تکمیل میشود
مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز گفت: در راستای عمل به قانون هوای پاک، توسعه کاشت درختان، کمربند سبز را تا پایان سال ۱۴۰۳ بطور کامل اجرا میکنیم.
حلیا سادات حسینی افزود: هم اکنون طرحهای شهری و عمرانی تهران، تنها با تایید و ارائه طرح سازگاری محیط زیستی تامین اعتبار میشود.
توسعه پست به سود محیط زیست تمام میشود
همچنین رییس شرکت ملی پست ایران در این مراسم گفت: گفته میشود که هر مرسوله پستی میتواند تا یکصد سفر شهری را کاهش دهد بنابراین توسعه پست در جابهجایی مرسولات به سود محیط زیست است.
محمود لیایی افزود: استفاده از خودروهای برقی در جابهجایی مرسولات از اولویتهای شرکت ملی پست است.
حضور ۱۰۰ شرکت در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست
دبیر علمی بیست و یکمین نمایشگاه محیط زیست نیز در ابتدای این مراسم گفت: این نمایشگاه پس از چند سال تعطیلی به دلیل همهگیری کرونا، امسال با حضور ۱۰۰ شرکت و با نزدیک به ۷۰ غرفه گشایش یافت.
محمدرضا قادری افزود: ۵۰ عضو هیات علمی در ۶ ماه گذشته برای انجام فعالیتهای علمی مرتبط با برپایی این رویداد همکاری کردند.
وی با اشاره به لزوم همکاری یکپارچه دولت برای حفظ محیط زیست گفت: حفظ محیط زیست پهناور ایران تنها با فعالیت یک سازمان تخصصی مقدور نیست و نیاز به همکاری گسترده مالی و معنوی همه وزارتخانهها و سازمانها دارد.
قادری در ادامه به نقش مردم اشاره کرد و ادامه داد: اگر محیط زیست مطلوبی نداریم، تقصیر پدران ماست ولی اگر در آینده محیط زیست خوبی نداشته باشیم ما مقصریم که فرزندان خوبی تربیت نکردیم.
وی تاکید کرد: آموزشهای محیط زیستی را باید از کودکی به افراد انتقال داد.
بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست ۱۳ تا ۱۶ اسفند در محل مصلای امام خمینی (ره) تهران برپا است.
نظر شما