۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۱۸
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85407321
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جایگاه خراسان‌شمالی در شاخص تورم به رتبه ۱۷ ارتقا یافت

بجنورد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران رتبه استان به لحاظ تورم سالانه اکنون به جایگاه هفدهم در کشور رسیده است.

به گزارش ایرنا، ناصر فخرموحدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خراسان شمالی در ابتدای امسال در شاخص تورم سالانه در رتبه چهار و در شهریور ماه امسال در رتبه ۶ قرار داشت که با هم افزایی بخش های اقتصادی استان اکنون به رتبه ۱۷ کشوری ارتقا یافته است.

وی با اشاره به روند کاهشی نرخ تورمی خراسان شمالی، افزود: شاخص تورمی استان در حال نزدیک شدن به میانگین کشوری است.

فخرموحدی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی استان در دولت سیزدهم ۱.۳ درصد افزایش یافت، کفت: نرخ مشارکت اقتصادی در استان ۴۵.۲ درصد است که این رقم چهار درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی تصریح کرد: استان با ۴۵.۲ درصد نرخ مشارکت اقتصادی اکنون جزو ۶ استان برتر در مشارکت اقتصادی بالا است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی نیز گفت: براساس آخرین گزارش که از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در حوزه پایش شاخص های ملی امنیت سرمایه گذاری منتشر شده، خراسان شمالی همچنان جایگاه سوم خود را در حوزه شاخص امنیت سرمایه گذاری در سطح ملی حفظ کرده است.

مرتضی بهزادفر افزود: شاخص امنیت سرمایه‌گذاری براساس هفت نماگر؛ تضمین حقوق مالکیت سرمایه گذاری بخش خصوصی، شفافیت و سلامت اداری، ثبات و پیش‌بینی پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی، مصونیت جان و مال شهروندان، فرهنگ وفای به عهد، صداقت و درستی، عملکرد دولت و ثبات اقتصاد کلان تعیین می‌شود.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی ۱۸ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی با ۲۸۷ واحد صنعتی فعال با سرمایه گذاری بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان دارد که افزون بر چهار هزار و ۵۰۰ کارگر در این واحدهای صنعتی اشتغال دارند.

اکنون حدود ۳۰ هزار واحد صنفی شامل بیش از پنج هزار و ۵۷۰ واحد تولیدی، چهار هزار و ۶۴۸ واحد ارائه خدمات فنی، ۱۲ هزار و ۴۶۳ واحد توزیعی و سه هزار و ۲۳۱ واحد خدماتی در خراسان شمالی زیر نظر ۱۴۰ اتحادیه صنفی این استان فعالیت دارند.

سهم اشتغال خراسان شمالی در بخش کشاورزی ۳۹.۶ درصد، صنعت ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است و سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha