خوزستان پاره تن ایران؛ کنگره ملی ۲۴هزار شهید سرزمین خون و شهادت

تهران- ایرنا- خوزستان سرزمینی است که هرگز از یاد و خاطر مردم ایران نخواهد رفت؛ چه آن هشت سالی که همه ایران خوزستانی شدند چه حالا که قرار است کنگره ملی ۲۴ هزار شهید این استان برای دومین بار برگزار شود، حالا به یاد و احترام مردمان شهیدپرور همجوار اروند و کارون یک ایران قیام می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا، چهل روز پس از میهمانی لاله‌های تهران، این بار خوزستانی‌ها برای میهمانی با شکوه دیگری آماده می‌شوند، حالا پس از ۲۴ هزار شهید پایتخت نوبت یادبود ۲۴هزار شهید سرزمینی است که از وجب به وجب آن هنوز هم می‌توان بوی رشادت و شجاعت مردمانش را حس کرد؛ سرزمینی که در دوران دفاع مقدس یک ایران برای پاسداری از آن بسیج شد، همه‌ی ایران شدند خرمشهر و اهواز ... همه‌ی ایران اندیمشک،آبادان، سوسنگرد، دزفول و شلمچه شدند؛ تا خوزستان سرزمینِ قهرمان و شهیدپرور، تا ابد خوزستان بماند.

سال ۱۴۰۲ استان به استان از فروردین ماه که پیش آمدیم تاکنون ۱۷ کنگره ملی برای ارج نهادن به مقام شامخ شهدا برگزار شده است، که آخرینش کنگره ۲۴هزار شهید پایتخت بود که در بهمن ماه برگزار شد، حالا قرار است دومین کنگره ملی ۲۴هزار شهید استان خوزستان با برنامه‌ریزهای مفصل و متنوع برگزار شود، کنگره‌ای در سطح ملی با مشارکت همه دستگاه‌های کشور و مدیران استانی؛ برای استقبال از این کنگره ۱۵ و ۱۶ اسفند برنامه‌هایی برای دانش‌آموزان، دانشجویان و اقشار مختلف مردم در نظر گرفته شده است و برنامه اصلی ۱۷ اسفند ماه جاری در سالن منتظران ظهور اهواز برگزار می‌شود. میهمانانی از سراسر کشور برای شرکت در این کنگره دعوت شده‌اند، اما در اصل خانواده شهدا میزبان آنها هستند.

خوزستان پاره تن ایران؛ کنگره ملی ۲۴هزار شهید سرزمین خون و شهادت

حالا دیگر ما مانده‌ایم و ادای دین به شهدا ...

علاوه بر برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری که برای کنگره ملی ۲۴ هزار شهید استان خوزستان در نظر گرفته شده، نمایش فاخر آستان عشق برای نشان دادن رشادت‌های رزمندگان در کنار باغ موزه دفاع مقدس اهواز در حال اجراست؛ بنا به رسم فرهنگی شهید و شهادت تکریم‌ افراد جامعه، مسئولان و روابط عمومی‌ها در دستگاه‌های اجرایی این مشی را دنبال خواهند کرد، در این چند روز برگزاری کنگره ارباب رجوع را مورد تکریم قرار خواهند داد، حالا که به روزهای کنگره نزدیک می‌شویم دیگر فضای شهرهای خوزستان، فضای نهادها و سازمان‌ها معطر به نام و یاد شهدا است.

حالا دیگر ما مانده‌ایم و ادای دین، ما مانده‌ایم و راه شهدا، ما مانده‌ایم و یادگارانی از دوران دفاع مقدس، جانبازان، آزادگان و خانواده‌های آنها؛ ما مانده‌ایم و چشم‌انتظاری‌هایی برای شهدای گمنام، ۹۰۰ پیکری که مادران و خواهران و همسرانی دارند که دعایشان بازگشت شهیدانشان است و این کنگره‌ها و گردآمدن‌ها پاسداشتی بر صبر آنهاست.

شاید اگر نمایشگاهی حتی کوچک در گوشه شهر دایر شود، روایت‌هایی از داستان شهدا باشد، مادری در کنار اشکی که می‌ریزد و غصه‌ای که در دل دارد، دلش آرام می‌شود که فرزندش فراموش نشده است.

خوزستان پاره تن ایران؛ کنگره ملی ۲۴هزار شهید سرزمین خون و شهادت

دیدار دست‌اندرکاران دومین کنگره ۲۴ هزار شهید استان خوزستان با رهبر انقلاب

کنگره‌های شهدا آنچنان اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب همیشه چندین هفته پیش از برگزاری دست‌اندرکاران آن را به حضور می‌پذیرند، تفقدی می‌کنند، و حمایت همه جانبه خود را از کنگره‌های شهدا و زنده نگه داشتن نام و یاد شهیدان در کشور اعلام می کنند، این بار هم وقتی برگزارکنندگان کنگره ۲۴ هزار شهید استان خوزستان محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیدند، ایشان فرمودند «حماسه و معجزه مردم خوزستان در دوران دفاع مقدس نتیجه ترکیب همت مردمی و ایمان اسلامی است»، این واژگان همیشه مرهمی بر دل داغدار مردم دوران دفاع مقدس به ویژه مردمان جنوب و جنوب غرب کشور است.

شاخص‌ترین اقدامات برای برپایی کنگره ۲۴ هزار شهید خورستان

برای برگزاری کنگره ملی ۲۴ هزار شهید خوزستان ۲۵ کمیته تخصصی و دبیرخانه دائمی ایجاد شده است، ایجاد بانک اطلاعات و آمار و اسناد دفاع مقدس، بازسازی عکس شهدا، چاپ عکس شهدا، سرکشی به خانواده شهدا توسط دولت و نیروهای مسلح و بنیاد شهید، دیوارنگاری و نصب تابلوی شهدا و کنگره در فضای شهری، نصب تندیس و نماد شهدا، تولید مستند، انیمیشن و سرود ویژه کنگره و تولید و چاپ ۱۹۷ کتاب دفاع مقدس، اجرای جشنواره فرهنگی، علمی و هنری، فعالیت در فضای مجازی و ایجاد جریان‌سازی مردمی از مهمترین اقدامات برای برگزاری این کنگره ملی است.

هفدهم اسفند ۱۴۰۲ قطعا از روزهای ماندگار استان خوزستان خواهد شد، مردم از هر قشری در کنار هم و نیروهای مسلح و سازمان های دولت، یاد و خاطره شهدای خوزستان را زنده خواهند کرد، به جز یکهزار و ۶۰۸ جشنواره فرهنگی در سطح مدارس استان خوزستان برگزار شده است، قرار است علاوه بر زنگ انشاء، خواندن وصیت‌نامه و برنامه‌های فرهنگی در مدارس، ۲ هزار و ۱۰۰ یادواره دیگر تا آخر اسفند در مدارس استان خوزستان برگزار شود.

خوزستان پاره تن ایران؛ کنگره ملی ۲۴هزار شهید سرزمین خون و شهادت

برگزاری کنگره ۲۴ هزار شهید پایتخت

قبل از برگزاری کنگره ملی ۲۴ هزار شهید استان خوزستان، کنگره ملی ۲۴ هزار شهید پایتخت شنبه -۷ بهمن ماه- با شکوه خاصی برگزار شد، مراسمی که برخی از پدران و مادرانی که نه تنها در دفاع مقدس بلکه برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) فرزندان خود را هدیه کردند،چه افتخاری دارد در محفلی حضور داشته باشیم که جمعی از مادران این سرزمین که از عزیزترین موهبت الهی که فرزند است برای سرزمین و انقلاب، امنیت و دفاع از همه ارزش‌های انقلاب اسلامی گذشته اند؛ همانطور که امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مراسم بر عظمت و شکوه این خانواده ها صحه گذاشت و گفت: هرچه در وصف شهیدان و بزرگواری خانواده‌هایشان بگوییم کم است، مردم باید با قهرمانان اصلی جامعه خود آشنا شوند.

ویژه برنامه های کنگره ملی شهدای تهران

کنگره شهدای پایتخت اوایل سال ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرده است، ۲۸ کارگروه موضوعی و قشری فعالیت خود را در این رویداد پیگیری می کنند، امسال نیز این کنگره با دبیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مدت ۱۰ روز برگزار شد و تمام مراحل آن از طریق سلسله مراتب به سمع و نظر رهبر معظم انقلاب رسانده شد.

کنگره ۲۴هزار شهید پایتخت جلوه‌های هنری هم داشت، رونمایی از سمفونی اختصاصی ساحت حماسه به آهنگسازی امیرحسین سمیعی که روایتی از ایثار و سیره شهدای شهر تهران در دوره‌های مختلف تاریخی و شامل ۷ قطعه توسط چهار خواننده از ویژه برنامه اختتامیه این رویداد بود؛ همچنین در این مراسم دست‌نوشته‌های شهدا و ۴۸ عنوان کتاب ویژه شهدای تهران که بیشتر شهدای ملی هستند رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha