به گزارش ایرنا از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی -امروز، دوشنبه ۱۴ اسفند- در یکصد و چهل و هفتمین جلسه کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی گفت: بنیاد ملی بازیهای رایانهای، یک نهاد فرادستگاهی است. نگاه جزیرهای و بخشی در حوزه فرهنگ و هنر مهمترین عارضه است که باید حل شود.
وی افزود: از زمانی که مسئولیت وزارت فرهنگ را در دولت مردمی برعهده گرفتم، توجه ویژهای به حوزه بازیها داشتیم و بنیاد ملی بازیهای رایانهای را از جایگاه پیرامونی به واسطه افزایش اعتبارات و دیگر اقدامات به کانون اصلی فعالیت های وزارتخانه برگرداندیم.
اسماعیلی افزود: با توجه به اشرافی که نسبت به وضعیت موجود داریم، به این برآورد رسیدهایم که حوزه بازیهای رایانهای حتما برای ما فرصت مغتنمی است. البته جنبه تهدیدگونه هم دارد اما به واسطه دارابودن جریان فرهنگی قدرتمند از طریق بازخوانی و خوانش متناسب با اقتضائات لازم حتما میتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.
حضور بیش از یک میلیون کاربر در لیگ بازیهای رایانهای
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: سال گذشته تاکید کردم لیگی برای بازیهای رایانهای برگزار شود و بر اساس پیشبینیها، آماده مشارکت یک میلیون کاربر در این رویداد بودیم اما تعداد شرکت کنندگان به یک و نیم میلیون نفر رسید و این درحالی است که همه بازیهای این لیگ، ایرانی بودند.
وی با اشاره به یکی از بازیهای مورد استفاده کاربران اظهار داشت: یکی از بازیهای ایرانی که مبتنی بر ادبیات ملی ماست و از ساخت پیچیدهای هم بهره نمیبرد، بیش از یک میلیون مخاطب داشت که نشان میدهد در صورت استفاده از ظرفیتهای موجود، مردم از اقدامات انجام شده در این حوزه استقبال میکنند.
اسماعیلی گفت: در سینما هم وضعیت همینطور است؛ عدهای، آمارها در مورد استقبال مردمی از سینما را نمیپذیرند این در حالی است که پویانمایی «بچه زرنگ» که کاملا دینی است و داستانی در مورد امام رضا (ع) دارد، بیش از ۶۰ میلیارد تومان فروش داشته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: گاهی اوقات آثار تولیدی از کیفیت ویژهای هم بهره نمیبرد اما چون با ذائقه مردم متناسب است مورد استقبال قرار می گیرند. تجربیات ما نشان میدهد که در این عرصه باید محکم وارد شویم. براساس آخرین نظرسنجیها ۳۴ میلیون بازیکن بازیهای رایانهای در کشور داریم که چهار میلیون آنها بازیکنان حرفهای هستند و در هفته بیش از ۲۱ ساعت را صرف بازیهای رایانهای میکنند.
وی تاکید کرد: اینکه چه میزان میتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم، به خودمان بستگی دارد؛ در صورت بهره بردن از این ظرفیت میتوان آن را به فرصت تبدیل کرد و در صورت غفلت، موجب میشود تهدیدی پیش روی ما قرار گیرد.
اسماعیلی با اشاره به فتنه سال گذشته، افزود: خیلیها میگفتند اتفاقات سال گذشته به وسیله جوانانی صورت گرفت که بیش از سایرین درگیر فضای بازیهای رایانهای بودند.
وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه توان فراوانی در حوزه بازیهای رایانهای داریم، گفت: همانطور که امسال مسأله اقتباس در سینما رخ داد و تعدادی فیلم اقتباسی از آثار مکتوب ساخته شد، باید این مسأله را در حوزه بازی های رایانه ای هم پیگیری کنیم.
تدوین سند جامع بازیهای رایانهای
اسماعیلی با اشاره به برگزاری جشنواره بازیهای رایانهای اظهارداشت: آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئس جمهور پس از دریافت گزارشی در مورد این جشنواره، دستوراتی داد. مثلا در اولین مورد آن ذکر شده است سند جامع بازیهای رایانهای با هدف حمایت از بازیهای داخلی در مقابل محصولات خارجی تدوین شود یا در دستور دیگری آمده است بخشی از درآمد ناشی از فروش ترافیک سه سکوی خارجی، عرضه بازی های رایانهای و کنسولی به بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای تنظیمگری، آموزش، ارتقای سواد بازی و تولید بازی اختصاص یابد.
محمدامین حاجیهاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این نشست گزارشی در مورد میزان استقبال کاربران ایرانی از بازیهای ایرانی، موضوعات مورد علاقه کاربران ایرانی، تاثیر پویانمایی بر ساخت بازیهای رایانهای، اقدامات انجام شده توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای و در نهایت توضیحاتی در مورد رویداد ملی «بازیآرا» ارائه کرد.
پس از آن سعید پورابوالقاسم سرپرست مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی نیز در مورد اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه توضیحاتی ارائه کرد. در انتهای این مراسم از پوستر «رویداد فرهنگی بازیآرا» با امضای وزیر فرهنگ رونمایی شد.
نظر شما