آینده پژوهی در حال ورود به عرصه عملیاتی است

تهران - ایرنا - دبیر اجرایی همایش ملی «گرامی‌داشت روز جهانی آینده» با بیان اینکه آینده پژوهی به تدریج در حال ورود به عرصه عملیاتی است و از آن استفاده می شود، گفت: البته این آفت وجود دارد که پروژه هایی که تعریف می شود ممکن است تکراری باشد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، با توجه به قدمت فعالیت‌های آینده ‌پژوهی در ایران چند سالی است که اول مارس (۱۱ اسفند) به عنوان روز جهانی آینده در ایران مورد توجه قرار گرفته است و امسال نیز با توجه به تعطیلی روز جمعه ۱۱ اسفند و برگزاری انتخابات مجلس در این روز؛ تصمیم گرفته شد این رویداد و گرامی‌داشت روز جهانی آینده در تاریخ یکشنبه ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شود.

افزایش اثربخشی طرح‌های آینده پژوهی با درگیر کردن بازیگران اصلی این حوزه

مهمترین ویژگی این رویداد ابتکار مشترک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به همراه حوزه آینده پژوهشی علوم و فناوری های دفاعی موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی بوده است.

«روز جهانی آینده» بهانه ای شد برای گفتگو با فرزانه میرشاه ولایتی که دبیری اجرایی همایش ملی «گرامی‌داشت روز جهانی آینده» را عهده دار بود.

افزایش اثربخشی طرح‌های آینده پژوهی با درگیر کردن بازیگران اصلی این حوزه

وی با بیان اینکه روز جهانی آینده در واقع تلاش برای ترویج و توسعه دانش آینده‌پژوهی و همچنین ساختن آینده‌ای بهتر است، تصریح کرد: حوزه آینده پژوهی حوزه علوم و فناوری های دفاعی در واقع سال ۱۳۸۳ شکل گرفت.

دبیر اجرایی همایش ملی «گرامی‏داشت روز جهانی آینده»، درادامه با یادآوری اینکه این همایش دو دوره را پشت سر گذاشته است، توسعه دانش آکادمیک و معرفی برخی کتاب های ارزشمند را از دستاوردهای آن دانست.

وی دستاورد مهم دیگر برگزاری همایش آینده پژوهی تا سال ۱۳۹۲ را ورود رشته آینده پژوهی به تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها عنوان کرد.

میرشاه ولایتی در ادامه گفت: بین سال های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ مرحله دوم کار اتفاق افتاد و پروژه هایی رقم خورد، به طوری که در این پروژه ها در سطح ملی همچون نظام ملی آینده پژوهی یا نظام رصد دیده بانی به نیازهای سازمان های بزرگ و حکمرانی در حوزه آینده پژوهی پاسخ داده شد.

وی با بیان اینکه، در دور سوم گویی به تدریج آینده پژوهی در حال ورود به عرصه عملیاتی است و از آن استفاده می شود، افزود: البته آفتی وجود دارد و آن این است که پروژه هایی که تعریف می شود ممکن است تکراری باشد. مثلا وزارت دفاع روی یک پروژه کار می کند و همان موقع دانشگاه تهران هم روی همان پروژه کار می کند.

میرشاه ولایتی ادامه داد: درواقع با این توصیف و به جهت اهمیت این نیاز با برگزاری گرامی‏داشت روز جهانی آینده، خود را وارد مرحله سوم از توسعه حوزه آینده پژوهی در کشور کردیم.

دبیر اجرایی همایش ملی «گرامی‏داشت روز جهانی آینده»، یکپارچه سازی و درگیر کردن بازیگران اصلی حوزه آینده پژوهی به منظور جلوگیری از پراکنده و دوباره کاری و افزایش هرچه بیشتر اثربخشی طرح های آینده پژوهی را از جمله مهمترین اهداف برگزاری این رویداد علمی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه، در این همایش پیام سفیر و نماینده ایران در یونسکو در حوزه آینده پژوهی قرائت شد، رونمایی از یک کتاب ارزشمند حوزه دفاعی را از دیگر اتفاقات ارزشمند این همایش عنوان کرد.

میرشاه ولایتی همچنین درباره برگزاری پنل تخصصی با موضوع آینده پژوهی گفت: در این پنل تخصصی در خصوص توانمندی ها و نیازهای این حوزه و همچنین آینده هوش مصنوعی بحث و تبادل نظر شد.

وی با بیان اینکه این همایش یک فرصت بسیار مناسب برای بحث و تبادل نظر درباره بحث های آینده پژوهی در سطح راهبردی تر و تحولات فناورانه بود، تصریح کرد: در این همایش از پرتال بانک جامع آینده پژوهی شامل مقالات، کتب، رسالات و سازمان های مختلف فعال در حوزه آینده پژوهی رونمایی شد.

دبیر اجرایی همایش ملی «گرامی‏داشت روز جهانی آینده» همچنین گفت: در سال های آینده بدنبال این هستیم که تعداد بیشتری از بازیگران را در عرصه آینده پژوهی درگیر کنیم.

وی افزود: امسال حوزه صنعت در این عرصه حضور نداشت و تنها دانشگاه و بخش دفاعی حاضر بودند. سال های آینده بدنبال این هستیم که نیازهای صنعت را در حوزه آینده پژوهی شناسایی کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha