۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۶:۴۰
کد خبر: 85408211
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نقش انکار ناپذیر تحولات فلسطین بر انتخابات ۲۰۲۴ انگلیس

لندن- ایرنا- رای چشمگیر مردم منطقه «روچدیل» انگلیس به «جورج گالووی» چهره سرشناس طرفدار جنبش مقاومت فلسطین در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس عوام نشان داد که جنگ غزه تا ‌چه اندازه در معادلات سیاسی انگلیس تاثیرگذار و در نتیجه انتخابات سراسری این کشور تعیین کننده است.

به گزارش بامداد سه‌شنبه خبرنگار ایرنا از لندن، ورود گالووی به نهاد قانون‌گذار انگلیس جان تازه‌ای را به موج اعتراضات مردمی و حامیان فلسطین تزریق کرده است.این قانون‌گذار ۶۹ ساله در ادوار گذشته هم نماینده مجلس بود و مواضع ضد اسرائیلی او بر کسی پوشیده نیست، اما پیروزی او در این برهه حساس، آن‌ هم با اختلاف زیاد آرا نسبت به رقبای خود نشانه نگران‌کننده‌ای برای دستگاه حاکمیت انگلیس است که تلاش می‌کند تمرکز افکار عمومی را از تحولات فلسطین به سیاست‌های داخلی منحرف کند.

با گذشت نزدیک به پنج ماه از آغاز جنگ غزه، اعتراض‌های مردم انگلیس در حمایت از فلسطینی‌ها و محکومیت جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی، نه تنها کاهش نیافته که به یک نهضت مدنی و تاثیرگذار تبدیل شده است. ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس که تا پیش از جنگ غزه، به دلیل برنامه‌های شکست‌خورده اقتصادی دولت، از محبوبیت چندانی برخوردار نبود، با سکوت مرگباری که در قبال نسل‌کشی فلسطینی‌ها اتخاذ کرده، به مسیر خروج از داونینگ استریت شتاب بخشیده است.

اگر او «سوئلا برآورمن» وزیر کشور پرحاشیه دولت را به دلیل اهانت‌های پی‌درپی وی به مسلمانان برکنار نمی‌کرد، چهار ماه پیش باید با کرسی نخست وزیری خداحافظی می‌کرد. برآورمن آبان گذشته طی یادداشتی برای نشریه تایمز لندن، حامیان فلسطین را عناصر اسلام‌گرای افراطی نامید که از طریق برگزاری تظاهرات، شهر را به آشوب کشیده‌اند. او در همین یادداشت پلیس لندن را به مدارا با این افراد متهم کرد و این سخنان به آخرین میخ بر تابوت حضور وی در دولت تبدیل شد.

سوناک ۲۲ آبان او را به بهانه ترمیم کابینه اخراج کرد، اما برای مهار فشار افکار عمومی، دیوید کامرون نخست وزیر اسبق انگلیس را به جمع کارگزاران دولت اضافه کرد. در واقع نخست وزیر انگلیس با این اقدام، افکار عمومی را از موضوع اخراج برآورمن به بازگشت کامرون منحرف کرد تا دولت را از یک سقوط حتمی نجات دهد.

کامرون که طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ سکان دولت را برعهده داشت، در دولت سوناک ریاست دستگاه دیپلماسی را برعهده گرفت و جیمز کلورلی وزیر خارجه سابق انگلیس به وزارت کشور منتقل شد. کلورلی کسی است که در دوران صدارت وزارت خارجه، مواضع رقت‌انگیزی را نسبت به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی اتخاذ کرد و در چندین نوبت، خواستار توقف تظاهرات ضد اسرائیلی در این کشور شد.

او در نخستین هفته‌های آغاز جنگ غزه، پریشانی جامعه یهودیان ساکن انگلیس را بهانه کرد تا تظاهرات حامیان فلسطین را سرکوب کند. این سیاستمدار انگلیسی هفته پیش نیز ادعا کرد که حامیان فلسطین در تظاهراتی که طی پنج ماه گذشته برگزار کرده‌اند، حرف خود را به کرسی نشانده‌اند و اکنون لازم است که به اعتراض‌های خود پایان دهند.

در همین حال نخست وزیر انگلیس در یک سخنرانی از پیش اعلام نشده، درباره تداوم تظاهرات ضد اسرائیلی در این کشور هشدار داد و مدعی شد که دموکراسی از سوی افراد و گروه‌های افراطی هدف قرار گرفته شده است.

ریشی سوناک جمعه شب با ایراد سخنانی مقابل دفتر نخست وزیری انگلیس ادعا کرد که گروه‌های افراطی نظم عمومی را مختل کرده و خیابان‌های شهر را به آشوب کشیده‌اند. وی با چشم‌پوشی از تظاهرات چند صد هزار نفری ماه‌های اخیر در لندن، حامیان فلسطین را یک گروه اقلیت نامید که ارزش‌های دموکراسی را تهدید می‌کنند.

او با تکرار ادعاهای ساختگی لابی رژیم صهیونیستی درباره وحشت و پریشانی جامعه یهودیان از نیروهایی سخن گفت که تلاش می‌کنند جامعه انگلیس را دوپاره کنند.

سوناک ادعا کرد: از ۷ اکتبر، کسانی تلاش می‌کنند از احساسات همه ما نسبت به رنج وحشتناکی که جنگ برای بی‌گناهان، زنان و کودکان به ارمغان آورده است، سوء استفاده کنند تا یک برنامه ایدئولوژیک تفرقه‌انگیز و نفرت‌انگیز را پیاده کنند.

وی با بیان این ادعا که «آنها می‌خواهند اعتماد و امید را از بین ببرند»، افزود: «ما نباید اجازه دهیم این اتفاق بیفتد و باید آماده باشیم تا در هر شرایطی، هر چقدر هم که سخت باشد، از ارزش‌های مشترک خود دفاع کنیم».

نخست وزیر انگلیس همچنین نسبت به بازگشت جورج گالووی چهره سرشناس ضد اسرائیل و طرفدار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به مجلس عوام ابراز نگرانی کرد و مدعی شد که این افراد می‌خواهند امید و اعتماد را از جامعه ما سلب کنند.

اما نکته، همین بخش از سخنان نخست وزیر انگلیس است. بازگشت گالووی به مجلس عوام نخبگان سیاسی را بهت‌زده کرده و نشان داده است که جنگ غزه عامل تعیین کننده‌ای در نتیجه صندوق‌های رای به شمار می‌رود. او که سال‌ها پیش به دلیل مواضع ضد جنگ از حزب کارگر کنار رفت، اینک به عنوان رهبر حزب «کارگران بریتانیا» که در سال ۲۰۱۹ تشکیل شد، به وست‌مینستر (کاخ پارلمان بریتانیا) راه یافت.

گالووی پیروزی در انتخابات را مرهون موضع ضد اسرائیلی خود دانست و گفت که این موفقیت، نقطه عطفی در صحنه سیاسی انگلیس شمرده می‌شود. وی خطاب به رهبران سیاسی انگلیس، گفت: «شما بهای گزافی برای توانمندسازی، تشویق و لاپوشانی فاجعه‌ای که اکنون در فلسطین اشغالی در نوار غزه جریان دارد، پرداخت خواهید کرد.»

گالووی همچنین در گفت‌ وگو با شبکه خبری اسکای، به ماهیت اشغالگر رژیم صهیونیستی اشاره و تصریح کرد که رژیم آپارتاید صهیونیستی حق زیستن ندارد. سخنانی که بیان آن در انگلیس همواره پرهزینه و برای حامیان آن دردسرساز بوده است.

جرمی کوربین رهبر سابق حزب کارگر و کن لیوینگستون شهردار پیشین لندن تنها ۲ نمونه از عناصری هستند که به واسطه برخورداری از مواضع ضد صهیونیستی و فشار لابی اسرائیل، از صحنه سیاسی کنار رفته و یا بدنام شده‌اند.

این درحالیست که هیچ‌کدام به صراحت مخالف موجودیت رژیم صهیونیستی نبوده و از این جهت، اظهارات گالووی، مواضع سنگینی از طرف یک نماینده مجلس انگلیس محسوب می‌شود.

این درحالیست که گفته می‌شود نمایندگان مجلس درصدد بررسی طرحی هستند که حضور قانون‌گذاران در تجمعات ضد اسرائیلی را منع کند. از طرفی نشریه انگلیسی «آی» گزارش داد که ریشی سوناک به محض بازگشت نرخ تورم به محدوده ۲ درصد، انتخابات سراسری را برگزار خواهد کرد. طبق پیش‌بینی‌ها نرخ تورم در انگلیس طی دو ماه آینده روند نزولی طی خواهد کرد.

مجموعه این تحولات نشان می‌دهد که عنصر زمان چندان به نفع دولت نیست؛ کاهش نرخ تورم به تعبیر تحلیل‌گران اقتصادی امری موقت است و در سایه رکود اقتصادی اوج خواهد گرفت. طولانی شدن جنگ غزه نیز باعث بروز شکاف عمیق در احزاب سیاسی و به کابوسی برای مشاوران دولت تبدیل شده است.

از این رو ناظران معتقدند که نقش تحولات فلسطین بر انتخابات پیش‌رو، امری انکارناپذیر است و احزاب سیاسی برای جلب آراء انتخاباتی، مسیر دشواری پیش‌رو خواهند داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha