نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات سفر رئیس جمهور برای کشاورزی همدان هزینه شد

همدان- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: یک هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال از اعتبارات سفر رئیس جمهور به این استان در سال گذشته برای اجرا و بهره برداری طرح های کشاورزی از جمله سامانه های نوین آبیاری، گلخانه و باغ ها هزینه شده است.

رضا بهراملو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره اعتبارات در نظرگرفته شده سفر رئیس جمهور برای استان همدان گفت: در این سفر ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای کشاورزی استان در نظرگرفته شد که ۱۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال آن به جهاد کشاورزی استان اختصاص می یابد.

وی با اشاره به اینکه وسعت اراضی استان همدان یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار است تاکید کرد: یک میلیون هکتار از اراضی استان مربوط به زراعت و باغبانی است که یک چهارم آن کشت آبی و بقیه به صورت دیم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: ۴۴۰ هزار هکتار از اراضی استان به صورت سالانه به کشت دیم اختصاص دارد و در استان در مجموع سالانه ۴.۸ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می شود.

وی تصریح کرد: استان همدان جزو مناطق کم آب است و از اراضی آبی استان همدان ۸۰ هزار هکتار باغ و ۱۸۰ هزار هکتار نیز اراضی زراعی است.

بهراملو گفت: در ۲۵ درصد اراضی کشاورزی استان همدان ۸۷ درصد محصولات کشاورزی استان کشت و برداشت می شود، بنابراین به شدت وابسته به آب هستیم.

وی ادامه داد: متوسط بهره‌وری آب در دنیا ۲.۵ کیلوگرم بر متر مکعب است، یعنی از هر متر مکعب آبی که مصرف می‌شود ۲.۵ کیلوگرم محصول تولید می‌شود و در ایران این آمار ۱.۲ کیلوگرم بر مترمکعب و در همدان ۱.۵ کیلوگرم برمترمکعب است.

رئیس سازمان جهاد کشاوررزی استان گفت: با اجرای طرحهای مختلف درصدد استفاده بهینه از آب و افزایش بهره وری از تولید محصولات کشاورزی هستیم.

وی با اشاره به اینکه باید متناسب با رشد جمعیت، افزایش تولید داشته باشیم، تاکید کرد: افزایش تولید، حفظ زمین و خاک و مصرف بهره ورانه آب از اهداف جهاد کشاورزی استان همدان است.

وی درباره پرورش طیور و تولید گوشت قرمز در استان گفت: سالانه در استان ۶۰ هزار تن مرغ و ۳۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می شود.

بیش از هزار میلیارد ریال از اعتبار سفر رئیس جمهور برای کشاورزی همدان هزینه شد

بهراملو با یادآوری اینکه در دی ماه امسال چهار میلیون و ۴۸ هزار جوجه ریزی داشتیم که رکورد جوجه ریزی در استان را شکست تصریح کرد: برای ماه مبارک رمضان و پایان سال هیچ دغدغه ای از لحاظ تامین گوشت مرغ و گوشت قرمز نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به تولید مازاد مرغ در استان افزود: در چند ماه گذشته روزانه ۵۰ تن مرغ به استانهای دیگر ارسال شده است.

بهراملو درباره تفاوت کیفیت و طعم مرغ های تولیدی در استان همدان با مرغ شمال گفت: این تفاوت وجود دارد و تولید کنندگان مرغ در استان را ملزم کرده ایم با راه اندازی خط ۲، مرغ با کیفیت بهتری به بازار ارائه کنند.

وی درباره طرح ارائه شده از سوی جهاد کشاورزی استان در خصوص هر روستا یک دامداری گفت: این طرح با هدف تولید گوشت قرمز بیشتر در استان است.

بهراملو با اشاره به اینکه استان همدان یک هزار و ۷۰ روستا دارد که این مساله می تواند موجب افزایش گوشت قرمز در سطح استان شود، ادامه داد: در حال تهیه دستورالعمل های مربوط به ایجاد دامداری در همه روستاها هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد که با تسهیلات اندک بتوان طرح هر روستا یک دامداری در استان اجرایی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان درباره اجرای الگوی کشت نیز توضیح داد: مقرر شده است که در ۱۰۰ هزار هکتار زمین در قهاوند و فامنین الگوی کشت به صورت آزمایشی اجرا شود که با اجرای این طرح ۸.۵ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی می شود.

وی درباره رفع تداخلات ارضی گفت: ۴۲۹ پلاک در سال ۱۴۰۲ رفع تداخل شده است که برابر ۲.۵ برابر هفت سال رفع تداخل در سالهای گذشته است.

بهراملو با اشاره به اینکه هر قطعه ای سند داشته باشد اطلاعات آن در طرح سامکا ( سامانه اطلاعات مکانی) ثبت خواهد شد و بر آن اساس به کشاورز خدمات داده می شود.

وی ابراز امیدواری کرد که برنامه رفع تداخل ارضی در پایان سال ۱۴۰۲ به صورت کامل اجرایی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی درباره کمک به واحدهای تولیدی نیز توضیح داد: در سال جاری ۱۸۰ واحد کشاورزی و دامداری بازدید شده است که ۸۵ واحد که مشکلات حقوقی، تسهیلاتی و یا معارض داشت که مسائل آنها برطرف و احیا شده است.

بیش از هزار میلیارد ریال از اعتبار سفر رئیس جمهور برای کشاورزی همدان هزینه شد

وی با بیان اینکه امسال بسیاری از واحدهای کشاورزی یا به ظرفیت تولیدی رسیده و یا راه اندازی شده اند افزود: در تسهیلات طی ۲ سال گذشته در حوزه گلخانه، صنایع تبدیلی، دام و طیور و مکانیزاسیون ۶۵ هزار میلیارد ریال پرونده تشکیل شده است.

بهراملو امنیت غذایی را ستون اصلی امنیت ملی دانست و تاکید کرد: هر کشوری که از لحاظ غذایی تامین باشد، کشور قدرتمندی محسوب می شود و امنیت غذایی باید پایدار باشد به این معنی که امکان دسترسی فیزیکی و اقتصادی آن برای همه مردم فراهم شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: سهمیه جهاد کشاورزی در خصوص ایجاد شغل استان در سال جاری ۲ هزار و ۸۰۰ نفر است که تاکنون بیش از ۲ هزار و ۸۹۷ نفر در سامانه رصد اشتغال ثبت شده است که ۱۰۷ درصد برنامه محقق شده است.

وی با اشاره به ضرورت ساخت مسکن در مناطق مختلف استان گفت: زمین های مرغوب کشاورزی نباید برای ساخت مسکن مورد استفاده قرار بگیرند و در کشور و استان حدود ۲۹ درصد از اراضی مربوط به زمین های درجه یک و دو است که حاصلخیزترین خاک برای کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: برای ساخت مسکن امکان تبدیل خاک درجه یک و ۲ کشاورزی پس از انجام آزمایش برای تبدیل شدن به مسکن ممنوع است و خاک های درجه سه به بالا را می توان برای مسکن استفاده کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha