۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۰۱
کد خبرنگار: 905
کد خبر: 85408505
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

باورهای درست و نادرست در خصوص لبنیات

۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۰۱
کد خبر: 85408505
باورهای درست و نادرست در خصوص لبنیات

اهواز – ایرنا – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با استناد به بیانیه مشترک دفتر طب ایرانی و دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باورهای درست و نادرست در خصوص لبنیات را تشریح کرد.

دکتر پژمان بختیاری نیا روز سه ‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: یکی از باورهای صحیح در خصوص مصرف لبنیات این است که بهتربودن شیر و لبنیات به سنتی با صنعتی بودن آنها بستگی ندارد.

وی ادامه داد: شیرو لبنیات با کیفیت محصولاتی هستند که از دام سالم با تغذیه مناسب در شرایط بهداشتی و بدون افزودن آب با ترکیبات غیر مجاز تولید شده و آزمایشات میکروبیولوژیکی و شیمیایی ضروری را طی کرده و در ظرف و مکان مناسب و بهداشتی نگهداری شوند.

بختیاری نیا در زمینه دیگر باورهای صحیح توضیح داد: علاوه بر شیر و لبنیات که غنی ترین منبع غذایی کلسیم هستند، مقداری کلسیم در بعضی مواد غذایی از جمله انجیر، انواع کلم، اسفناج، ریواس و دانه های روغنی مانند کنجد بادام و چیا نیز وجود دارد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: اما در هنگام معرفی یک ماده غذایی یا گروه غذایی به عنوان منبع تامین‌کننده یک ماده مغذی باید به متغیرهای دیگری از جمله میزان جذب تکرار مصرف و چگالی ماده مغذی هم توجه داشت.

وی تاکید کرد: مغزهای گیاهی به دلیل محتوای زیاد چربی و کالری و میزان کمتر کلسیم و همچنین قیمت بالا نمی توانند جایگزین شیر و لبنیات برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن شوند.

بختیاری نیا اظهار کرد: مصرف شیر و لبنیات در افراد سالم به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید و پوکی استخوان کمک می‌کند؛ در مورد این بیماران، متخصص مربوطه در مورد کاهش با قطع موقت با دائم مصرف هر نوع ماده غذایی در شرایط خاص هر فرد نظر خواهد داد.

رییس مرکزبهداشت خوزستان تصریح کرد: اگر فردی با مصرف بعضی انواع لبنیات دچار عوارضی مانند نفخ شکم دل پیچه اسهال، سستی بدن و خواب آلودگی میشود بهتر است ابتدا از مقادیر کم شروع کند و به تدریج مصرف را افزایش دهد تا بدن توانایی تحمل آن را به دست بیاورد.

وی اضافه کرد: چنانچه این عوارض در مورد یکی از انواع لبنیات مانند شیر پایدار باشد بهتر است از سایر اقلام لبنیات نیاز به این گروه غذایی تامین شود.

بختیاری نیا گفت: جوشاندن شیریا مصرف همراه بعضی مواد غذایی با لبنیات مانند ماست، دوغ یا کشک همراه با نعناع، آویشن، پونه، کاکوتییا و سیر و یا شیر همراه با زنجبیل، هل، گلاب عسل با دارچین کمک کننده است.

باورهای نادرست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: این موضوع که اگر به جای مصرف شیر و لبنیات روزانه۱۰ تا ۱۵ بادام درختی مصرف کنید کلسیم مورد نیازتان تامین می‌شود باور نادرستی است.

وی ادامه داد: از دیگر باورهای نادرست این است که لبنیات سنتی بهتر از لبنیات صنعتی است، مبتلایان به رماتیسم و آرتروز اصلا نباید شیر و ماست مصرف کنند و این مواد لبنی به علت ایجاد سردی مزاج نباید مصرف شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha