کامیون داران نگران صادر نشدن کارت سبز بیمه هستند

مشهد - ایرنا - رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره به مشکلات صدور کارت بیمه سبز برای کامیون‌های ایرانی گفت: اگر کامیون داران کارت سبز بیمه را برای حمل و نقل جاده‌ای بین المللی دریافت نکنند از این پس در تردد با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

به گزارش ایرنا، علی اکبر لبافی روز چهارشنبه در نشست دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی که با موضوع موانع صادر نشدن کارت سبز بیمه کامیون‌های ایرانی و مشکلات ناشی از آن برگزار شد، افزود: کارت سبز یک گواهینامه بین الملی در زمینه بیمه شخص ثالث است که توسط رانندگانی که به طور موقت قصد عبور و تردد در کشور مشخصی واقع در منطقه جغرافیایی سیستم کارت سبز دارند تهیه شده و در صورت بروز تصادف و یا در صورت نیاز در مرزها و یا داخل کشورهای عضو ارایه می شود.

وی بیان کرد: این کارت برای ورود به کشورهای عضو این معاهده لازم و ضروری بوده و درصورت عدم وجود آن، امکان ورود و خروج نیست، از سوی دیگر از ابتدای سال ۲۰۲۴ کامیون‌های ایرانی نیز باید دارای کارت سبز بیمه باشند، هرچند تلاش زیادی از طریق وزارت اقتصاد و بیمه مرکزی صورت گرفته اما به گفته متولیان مربوطه موانعی برای این بخش وجود دارد.

به گفته وی، اگر کارت سبز بیمه برای رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی صادر نشود، آنان از سال ۲۰۲۴ حق عبور و مرور در کشورهای عضو کنوانسیون کارت سبز را ندارند، همچنین این کارت می‌تواند از طریق کشور ثالث تامین شود اما هزینه بسیار بالایی دارد و صادرات را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ هرچند تاکنون چالش جدی در این خصوص نبوده است.

خطر تعلیق ایران از کنوانسیون کارت سبز

عضو هیات مدیره انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی نیز ظهار کرد: کارت سبز، یک گواهینامه بین‌المللی در زمینه بیمه شخص ثالث است که توسط رانندگانی که به طور موقت قصد عبور و تردد در کشورهای مشخصی واقع در منطقه جغرافیایی سیستم کارت سبز را دارند، تهیه شده و در صورت بروز حادثه تصادف یا در صورت نیاز در مرزها و سرحدات یا داخل کشورهای عضو ارایه می‌شود.

احمد فرخی با اشاره به نحوه عضویت در سامانه کارت سبز، خاطرنشان کرد: شرط اصلی عضویت در سامانه این است که در کشور متقاضی عضویت، بایستی قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری (قانون بیمه اجباری شخص ثالث) وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۲۰ میلیون دستگاه نقلیه موتوری در محدوده جغرافیایی سامانه کارت سبز تردد می‎‌کنند، تاکید کرد: در هر کشور عضو این سامانه، دفتر ملی کارت سبز وجود دارد، دفتر کارت سبز بیمه مرکزی ایران، مسئولیت نظارت بر حسن اجرای مفاد آیین‌نامه داخلی را به عهده دارد.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: عضویت ایران در معاهده کارت سبز بیمه به زودی تعلیق می‌شود، چرا که برخی از آیین‌نامه‌ها و اصولی که باید توسط حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی صورت می‌پذیرفت، انجام نشد و شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان برای عبور و مرور و ترانزیت کالا با مشکل مواجه خواهند شد؛ همچنین ایران حق عضویت کارت سبز بیمه را پرداخت نکرده است.

عضو هیات مدیره انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی تقاضا کرد که بیمه مرکزی به عنوان متولی این حوزه، نسبت به ثبت دفتر موسسه کارت سبز در ایران و رفع مشکلات این حوزه اقدام کند، چرا که در صورت لغو کارت سبز رانندگان حمل‌ونقل بین‌المللی، خسارت‌های متعددی به صنعت، صادرات و ترانزیت کالا وارد می‌شود.

بیمه مرکزی ایران متولی اصلی کارت سبز بیمه در کشور است

همچنین کارشناس ترانزیت اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، متولی اصلی کارت سبز در کشور است و این اداره کل مکاتبه‌های لازم را در این زمینه از سطوح ملی پیگیری می‌کند.

علیرضا تیموری افزود: هم اکنون ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی ایران از طریق کشورهای ثالث اقدام به دریافت بیمه و کارت سبز می‌کنند؛ اما این مساله علاوه بر افزایش هزینه‌ها، سبب افزایش کرایه ترانزیت و ویزای رانندگان خواهد شد.

حسین لعل نایب رئیس شورای هماهنگی بیمه‌های بازرگان خراسان رضوی نیز گفت: موضوع بیمه و کارت بین‌المللی سبز از سال گذشته مطرح و رسانه‌ای شد و به دلیل پرداخت نشدن حق عضویت از سوی بیمه مرکزی عضویت ایران به تعلیق درآمد؛ پرداخت نشدن حق بیمه از سوی ایران ناشی از تحریم‌ها بود و این موضوع تاکنون رفع نشده و درحال پیگیری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha