کسب و کارها از رونق تولید در بهمن گفتند/ بالاترین شامخ در بهمن ۵ سال اخیر

تهران- ایرنا- بر اساس گزارش جدید اتاق بازرگانی ایران، شاخص مدیران خرید (شامخ) در بهمن امسال ۵۵.۰۵ بوده که بالاترین رقم در بهمن ماه ۵ سال اخیر است و نشان می‌دهد فعالان اقتصادی از رونق کسب و کار خود در بهمن امسال نسبت به ماه قبل از آن را گزارش داده‌اند.

به گزارش ایرنا، «شاخص مدیران خرید» با عنوان «شامخ» معیاری است که وضعیت رکود یا رونق کسب و کارها را از منظر صاحبان و مدیران آنها مورد ارزیابی قرار می‌دهد. عدد به دست آمده برای این شاخص، میانگینی است از چندین مولفه اصلی و فرعی که میانگین آنها، امتیاز شاخص مدیران خرید را مشخص می‌کند. اگر امتیاز شامخ بالاتر از ۵۰ باشد، نشان دهنده این است که فعالان اقتصادی از رونق کسب و کار خود در آن ماه گزارش داده‌اند. در مقابل اگر امتیاز این شاخص کمتر از ۵۰ باشد، یعنی کسب و کارها در ماه مذکور شاهد رکود اقتصادی را تجربه کرده‌اند.

رشد شامخ همراه با رکوردشکنی در بهمن ۱۴۰۲

ثبت امتیاز ۵۵.۰۵ شاخص مدیران خرید در بهمن ۱۴۰۲ نشان می‌دهد این شاخص نه‌تنها بیشترین عدد ۹ ماه اخیر بوده، بلکه بالاترین عدد در بهمن ماه ۵ سال اخیر هم رسیده است. روند شامخ کل اقتصاد و شامخ صنعت در بهمن ماه امسال، بیانگر رونق و بهبود وضعیت اقتصاد نسبت به ماه قبل از آن است.

کسب و کارها از رونق تولید در بهمن گفتند/ بالاترین شامخ در بهمن ۵ سال اخیر

نکته دیگر در رابطه با شامخ بهمن، بهبود تمام مولفه‌های اصلی از منظر فعالان اقتصادی است. میزان فعالیت‌های کسب و کار، میزان سفارشات جدید مشتریان، سرعت انجام و تحویل سفارش، موجودی اولیه یا لوازم خریداری شده و میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی، ۵ مولفه اصلی در تعیین شاخص مدیران خرید است.

شامخ صنعت هم مانند شامخ کل رکورد شکست

بخش دیگر گزارش اتاق بازرگانی ایران، وضعیت کسب و کارهای فعال در بخش صنعت را ارزیابی کرده است.

طبق این گزارش، مدیران خرید فعال در بخش صنعت هم از رونق کسب و کار خود در بهمن ۱۴۰۲ خبر داده‌اند. امتیاز شامخ صنعت در بهمن امسال به ۵۶.۹۸ رسیده که بالاترین رقم در ۹ ماه اخیر به شمار می‌رود. این عدد بیانگر رونق در فعالیت‌های بخش صنعت طی بهمن است.

کسب و کارها از رونق تولید در بهمن گفتند/ بالاترین شامخ در بهمن ۵ سال اخیر

رونق اقتصادی همزمان با کاهش تورم

ارزیابی مثبت فعالان اقتصادی از وضعیت رونق کسب و کارها در ماه‌های پایانی سال جاری نشان می‌دهد اقتصاد کشور با وجود اجرای سیاست‌های انقباضی و ضدتورمی، دچار رکود نشده است؛ همچنین آخرین آمارها نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه به نقطه در بهمن به ۳۵.۸ درصد رسیده که نسبت به ابتدای سال کاهش حدود ۲۰ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

رونق کسب و کارها همزمان با کاهش تورم همان هدفی است که دولت از ابتدای سال در پی آن بود و شواهد حاکی از حرکت اقتصاد کشور در این مسیر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha