​​​​​​​تلاش اروپا برای رساندن مهمات به اوکراین در بحبوحه پیشروی‌های روسیه

تهران- ایرنا- در ناحیه‌ای واقع در شرق جمهوری چک، صدها شهروند این کشور به همراه تعدادی از آوارگان اوکراینی به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند تا مجموعه‌ ساختمان‌های مربوط به جنگ جهانی دوم را به مرکزی برای تأمین تسلیحات و مهمات مورد نیاز اوکراین تبدیل کنند، این تنها بخشی از تلاش اروپا برای رساندن مهمات به اوکراین در بحبوحه پیشروی‌های روسیه است.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا به نقل از رویترز، این ابتکار بخشی از تلاش‌های اروپا برای ارائه تجهیزات نظامی و مهمات به کی‌یف برای دفع نیروهای روسیه است که پس از توقف کمک‌های نظامی ایالات متحده به عنوان ستون فقرات حمایت‌های بین‌المللی از اوکراین، اروپا را بیش از پیش به تکاپو انداخته است.

ژنرال اونو آیکلشیم فرمانده کل ارتش هلند در بازدید از تاسیسات استرنبرک متعلق به شرکت خصوصی تولیدکننده اسلحه «اکسکالیبر آرمی»، افزایش تلفات نیروهای اوکراینی در جبهه‌های شرقی و جنوبی این کشور را دلیل ایجاد وضعیت فوق‌العاده در صنایع نظامی کشورهای اروپایی توصیف کرد و گفت: ما باید روند تولید صنایع نظامی خود را افزایش دهیم، باید تسلیحات و مهمات بیشتری به اوکراین ارسال کنیم و این کار را باید هرچه سریع‌تر به سرانجام برسانیم.

به نوشته رویترز، در حال حاضر فوری‌ترین نیاز اوکراین، مهمات توپخانه‌ای است که به دلیل استفاده مداوم ارتش این کشور از آتش سنگین توپخانه در طول خط مقدم یک هزار کیلومتری نبرد با روسیه، رو به اتمام است.

اتحادیه اروپا که به همراه دیگر متحدان غربی اوکراین قصد دارد پیشرفت‌های ارتش روسیه در این کشور را مهار کند و با این کار، خود را نیز از خطر فزاینده‌ای برهاند، در مارس ۲۰۲۳ ابتکاری را برای تحویل یک میلیون گلوله توپ به اوکراین در مدت ۱۲ ماه آغاز کرد اما در حال حاضر و با گذشت حدود یک سال تنها موفق به ارائه کمی بیش از نیمی از این تعداد به اوکراین شده است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha