پرونده سومین وعده آزادراهی دولت مردمی بسته شد/ابر پروژه گیلان به خط پایان رسید

رشت- ایرنا - ابر پروژه آزادراه قزوین - رشت به خط پایان رسید و با اتمام بخش منجیل - رودبار در این محور نه تنها گره بزرگ ترافیکی آزادراه تهران - رشت برطرف می شود بلکه بخش مهمی از حمل و نقل در کریدور بین المللی شمال - جنوب را نیز فعال کرده و حوزه زیرساختی ترددی و تجاری کشور و گیلان را تقویت می کند.

به گزارش ایرنا، کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه، حجم و نوع کار مهندسی، مسکونی بودن محدوده اجرای مسیر و تلاقی آزادراه با فعالیت‌های اقتصادی مردم، بافت خاص و ناشناخته بودن زمین منطقه، آب‌ده و ریزشی بودن محور سبب شد تا از دیدگاه اهل فن و کارشناسان، بخش باقیمانده مسیر از سخت ترین و دشوار ترین پروژه ها به لحاظ فنی، مختصات و شرایط باشد پروژه ای اینک با همه این دشواری ها اینک به بهترین شکل ممکن با لحاظ همه مباحث ایمنی از جمله مقاومت در برابر زلزله به انجام رسیده است.

چنانکه مجری آزادراه منجیل - رودبارمی گوید: ساخت این آزادراه باوجود کوتاه بودن طول مسیر به دلیل عبور از مناطق صعب العبور البرز و دهلیز تنگ رودخانه سفید رود یکی از سخت‌ترین و چالش برانگیزترین محورهای آزادراهی کشور محسوب می شود.

میلاد دوستی با تاکید بر اهمیت آزادراه منجیل - رودبار در تکمیل کریدور آزادراهی شمال - جنوب کشور عنوان می کند: این آزادراه یکی از چهار مسیر عبوری از رشته کوه البرز است که دسترسی مناطق مرکزی و پایتخت را به استان گیلان و غرب دریای خزر فراهم می کند و نقش موثری در حمل و نقل کالا و مسافر، کاهش زمان سفر و صرفه جویی در مصرف سوخت دارد.

افتتاح آزاد راه منجیل- رودبار عیدی دولت سیزدهم به مردم گیلان

نماینده عالی دولت در گیلان در رابطه با این مسیر آزادراهی و تکمیل آن هم با بیان اینکه هشت کیلومتر باقیمانده از پروژه آزادراه رشت - قزوین از جمله مهمترین بخش های این طرح بود، گفت : با اهتمام ویژه دولت مردمی و انقلابی سیزدهم، تلاشهای شبانه روزی دستگاه ها و نهادهای ذیربط اینک تکمیل شده است.

اسدالله عباسی با اشاره به گردشگرپذیربودن گیلان و حضور مسافران در طول سال و مناسبت‌های مختلف در این خطه اظهار کرد: اتمام این پروژه تردد به گیلان را سهل تر و راحت تر می کند و عیدی دولت سیزدهم به مردم این سامان و میهمانان استان ولایتمدار گیلان است.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت آزاد راه قزوین، رشت در کاهش بار ترافیکی منطقه و نقش آن در توسعه گیلان این پروژه مهم با نگاه حمایتی ملی تکمیل شد.

گذری بر فرآیند اجرای آزادراه

مراحل احداث باند غربی آزاد راه قزوین - رشت که حدفاصل منجیل تا رودبار است از ۱۲ اسفند سال ۹۷ آغاز شد و در همان سال قراردادی منعقد و طرح‌هایی برای آزادسازی اراضی در مسیر این پروژه تصویب شد.

طولانی شدن فرآیند آزادسازی اراضی موجب تاخیر جدی در پروژه شد و پس از آن پروژه‌ای که تا اوایل سال ۱۴۰۰حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، شتاب بیشتری گرفت و در سایه تلاش‌های دولت سیزدهم و پیگیری‌های استاندار گیلان و صرف اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریال امروز به انجام رسیده و آماده بهره برداری شده است.

آن زمان با اهتمام ویژه‌ای که دولت برای تکمیل طرح‌های ناتمام داشت، این طرح مهم را در دستور کار قرار دارد و با وجود تنگناها و محدودیت های مالی، بیشترین سهم اعتبارات استان در این ۲ ساله به ۲ ابر پروژه آزاد راه منجیل - رودبار و راه آهن رشت - کاسپین اختصاص یافت.

چنانکه بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور در راستای پاسخ به مطالبات چندین ساله مردمی در خصوص بهره‌برداری از فاز نهایی آزادراه قزوین- رشت حد فاصل منجیل تا رودبار فقط طی امسال مبلغ ۶ هزار میلیارد ریال به صورت نقدی به این پروژه اختصاص یافته که سه هزار میلیارد ریال از این مبلغ در دی‌ماه پرداخت شده است.

پایان سومین وعده آزادراهی دولت؛ ابر پروژه گیلان به خط پایان رسید

مختصات قطعات منجیل - رودبار این مسیر آزادراهی

آزادراه قزوین - رشت با هدف تقویت یکی از مهم‌ترین محورهای ارتباطی کشور یعنی مسیر تهران- رشت- انزلی و کریدور بین المللی شمال- جنوب کشور از سال ۱۳۷۷ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۰ عملیاتی بر روی آن صورت نگرفت.

در سال ۱۳۸۰ پس از سفر رهبر معظم انقلاب به استان گیلان و به دستور ایشان عملیات اجرایی احداث این پروژه آغاز و تا سال ۱۳۸۳ بخشی از مطالعات پروژه و تجهیز کارگاه انجام شد.

طول این آزادراه در مجموع حدود ۱۳۸ کیلومتر است که ۱۲۶.۷ کیلومتر از آن شامل ۳۱.۵ کیلومتر از امامزاده هاشم تا شمال رودبار و ۹۵ کیلومتر از جنوب منجیل تا قزوین تا حوالی سال ۱۳۹۰ احداث شد و بخش باقی مانده به طول حدود ۱۱.۳ کیلومتر بود که حدود ۳.۲ کیلومتر آن اواخر سال ۹۵ به بهره برداری رسید اما هشت کیلومتر دیگر آن که عموما شامل پل ها و تونل های متعدد بود، همچنان باقی ماند.

قسمت باقی مانده بخش دوم به طول ۸.۲ کیلومتر شامل؛ ۲ قطعه اجرایی به طول ۳.۳ و ۴.۹ کیلومتر تحت عنوان قطعات ۲(الف) و ۲(ب) با عنوان باند غربی در دست اجرا بود که پیشرفت فیزیکی آن در سال ۱۳۹۷ سه درصد بود و در سال ۱۳۹۸ به ۲۰ درصد و به سال ۱۳۹۹به حدود ۶۰ درصد رسید.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم این پروژه سرعت گرفت و در سال ۱۴۰۰ به ۷۷ درصد و در سال ۱۴۰۱ به ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی رسید و اینک در انتهای سال ۱۴۰۲ پروژه نهایی و ۱۰۰ درصد تکمیل شد و فردا ۲۱ اسفندماه قرار است با حضور رئیس جمهور بهره برداری شود.

عرض این مسیر ۱۳.۸ متر و در ۲ خط عبوری (مسیر رفت) با رویه آسفالت به ضخامت ۱۶ سانتیمتر احداث شده است. خاکبرداری قطعه ۲ (الف) ۳۷۰ متر مکعب، خاکریزی ۱۲۰ متر مکعب، زیر اساس ۶.۵ متر مکعب، اساس (مصالح اساس و زیراساس پروژه شامل شن و ماسه با کیفیت بالاست) ۲.۲ متر مکعب، آسفالت هشت هزار تن، بتن ریزی درجا ۱۰۰ هزار متر مکعب و بتن پیش ساخته استفاده شده در این قطعه هزار متر مکعب است.

در قطعه ۲ (ب) هم ۹۸۰ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۸۰ هزار متر مکعب خاکریزی، زیر اساس ۲۳ هزار متر مکعب، اساس ۱۱.۳ متر مکعب، آسفالت ۲۶ هزار تن، بتن ریزی درجا ۱۵۰ هزار متر مکعب و بتن پیش ساخته ۲.۵ هزار متر مکعب انجام شده است.

پایان سومین وعده آزادراهی دولت؛ ابر پروژه گیلان به خط پایان رسید

پل‌ها

این قطعه هشت کیلومتری آزاد راه در مجموع دارای هشت دستگاه پل بزرگ به طول ۱.۵۷۶ متر است که ۶ دستگاه آن با ۱.۲۱۶ متر طول در قطعه ۲ (الف) و ۲ دستگاه به طول ۳۶۰ متر در قطعه ۲ (ب) واقع شده است.

مدیریت اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به نقل از مجری آزادراه منجیل - رودبار نوشت: برای نخستین بار در کشور استفاده از تکیه گاه غلطکی در ساخت یکی از بزرگ‌ترین پل‌های طره آزاد کشور با هدف کاهش اثرات زلزله در آزادراه منجیل-رودبار انجام شده است.

پل های طره آزاد :یک نوع روش اجرایی برای ساختن پلهای بتن پیش تنیده می باشد.

برای اولین بار در کشور، استفاده از تکیه گاه غلطکی در ساخت یکی از بزرگ‌ترین پل‌های طره آزاد کشور با هدف کاهش اثرات زلزله در آزادراه منجیل-رودبار انجام شده است. میلاد دوستی در ادامه تشریح حجم کار در این پروژه اظهار کرد: در ساخت بعضی از پل های مسیر از تیرهای پیش تنیده با دهانه ۴۰ متر و در ساخت پل‌های روی رودخانه سفید رود از ۳۰۰ دستگاه شمع استفاده شده است.

دوستی، ساخت پل شماره ۶ این آزادراه به طول ۳۳۰ متر را یکی از موارد خاص در ساخت ابنیه این مسیر آزادراهی دانست و افزود: این پل که ارتفاع دهانه میانی آن به ۱۳۵ متر می رسد یکی از بزرگ‌ترین پل‌های طره آزاد کشور است که با توجه به توپوگرافی منطقه به منظور کاهش اثرات زلزله های احتمالی با استفاده از تکیه گاه غلطکی برای اولین بار در کشور احداث شده است.

سرپرست ساخت و توسعه آزادراه‌ها هم در مصاحبه ای گفت : آزادراه منجیل - رودبار به عنوان بخش پایانی آزادراه قزوین-رشت در دل کوه‌های البرز یکی دیگر از پروژه‌های راهسازی قابل توجه کشور و طولانی‌ترین پل آزادراهی به طول ۱۲۰۰ متر با ۳۰۰ عدد شمع در این مسیر ساخته شده است.

وی اظهار کرد: پل شماره یک این پروژه با استفاده از روش تابلیه و تیرهای پیش ساخته احداث شده است و با توجه به طول ۴۰ متری و وزن حدود ۱۰۰ تنی این تیرها ساخت، حمل و نصب هر یک از این تیرها مشخصات و دستورکار مخصوص به خود را دارد و از نمونه‌های قابل ذکر در ساخت آزادراه محسوب می‌شود.

محمود ملازینل ادامه داد: برای ساخت پل شماره ۲ با ۲ دهانه ۸۵ و ۵۰ متری و پل شماره ۳ با یک دهانه میانی بزرگ به ارتفاع ۱۱۰ متر و سه دهانه ۶۵ متری از روش طره آزاد با اجرای شاریو استفاده شده است که این اقدام با هدف سبک‌تر شدن سازه و کاهش بار ستون‌ها در نوع خود یک مهندسی ارزش در ساخت به حساب می‌آید.

روش قالـب بنـدی شاریو یکـی از روش هـای مناســب در جهــت قالــب بنــدی انــواع پــل هــای عبــوری در دره هــا و مــکان هــای صعــب العبــور کوهســتانی است؛ معمــولا ایــن عمــل از دو طـرف پایـه پـل هـا تـا رسـیدن بـه نقطـه اتصــال ادامــه پیــدا مــی کنــد.

وی ساخت پل شماره ۶ آزادراه منجیل _ رودبار را از نظر ابعاد و روش اجرایی بسیار خاص اعلام کرد و گفت: این پل به طول ۳۳۰ متر در شیب طولی و قوس افقی قرار گرفته است و به روش طره آزاد اجرا شده است و با توجه به ابعاد پل و وزش باد بسیار شدید در منجیل کار مهندسی بزرگ و ارزشمندی است.

سرپرست ساخت و توسعه آزادراه‌ها استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا در ساخت ابنیه فنی این آزادراه با تکیه بر توان فنی و مهندسی داخل کشور را از افتخارات جامعه مهندسی کشور در بومی سازی تکنولوژی‌های ساخت دانست که ضمن کاهش قیمت تمام شده پروژه می‌تواند در پروژه‌های دیگر به عنوان الگو مورد استفاده قرار گیرد.

پایان سومین وعده آزادراهی دولت؛ ابر پروژه گیلان به خط پایان رسید

تونل ها

این آزاد راه در مجموع دارای چهار دستگاه تونل به طول ۲.۸۷۶ متر است که در هر قطعه ۲ دستگاه تونل قرار دارد.

تونل شماره یک قطعه ۲ (الف) ۲۲۲ متر، تونل شماره ۲ قطعه ۲ (الف) ۷۰۵ متر، تونل شماره سه قطعه ۲ (ب) ۸۰۲ متر و تونل شماره چهار قطعه ۲ (ب) ۱.۱۴۶ متر طول دارد.

میلاد دوستی مجری آزادراه منجیل - رودبار درخصوص تونل های احداث شده در هشت کیلومتر باقیمانده از آزاد راه قزوین- رشت گفت: در طول مسیر ۸.۲ کیلومتری آزادراه ۲ دو دستگاه تونل به طول ۹۲۷ متر احداث شده است که با در نظر گرفتن سختی‌های عملیات اجرایی در محدوده شهری و دسترسی به محل پروژه به ویژه در تونل ها از نمونه‌های قابل ذکر در پروژه‌های راهسازی است.

پایان سومین وعده آزادراهی دولت؛ ابر پروژه گیلان به خط پایان رسید

معاون وزیر راه و شهرسازی که در روزهای اخیر از مسیر ۸ و ۲ دهم کیلومتری باقیمانده آزادراه رشت - قزوین در محدوده منجیل - رودبار بازدید کرد این طرح را مهم‌ترین طرح‌های زیربنایی کشور از لحاط فنی، مهندسی و حجم کار دانست.

خیرالله خادمی با بیان اینکه برای ساخت این مسیر، حدود پنج کیلومتر تونل و پل و هشت کیلومتر دیوار حائل ساخته شده است، اظهار کرد: تاکنون حدود ۲۲ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی برای ساخت قطعه باقیمانده آزادراه رشت - قزوین هزینه شده است که سه هزار میلیارد ریال آن مطالبات پیمانکاران است.

وی با اشاره به کمک‌ها و مساعدت‌های دولت در تکمیل و بهره برداری از این پروژه تاکید کرد: طبق مصوبه دولت برای اتمام این پروژه ۱۰۰ درصد اعتبارات مربوط به مصوبات سفر به صورت نقدی با همکاری استانداری گیلان و عنایت ویژه دولت تامین شد.

خادمی تصریح کرد: روند احداث این مسیر هشت و نیم کیلومتری یکی از سنگین ترین پروژه های راهداری کشور به لحاظ تعدد تونل ها و پل های واقع در مسیر است.

خادمی ادامه داد: این مسیر طولانی‌ترین پل آزادراهی کشور را دارد. ۲ کیلومتر از ایجاد آبراهه این آزاد راه تراشه‌های سختی داشت که احداث آن از پل ها سخت‌تر بود و در داخل سنگ، سنگ برداری انجام و آبرو احداث شد.

وی با تاکید بر اینکه این مسیر از سخت ترین مسیرهای اجرایی وزارت راه بوده است، افزود: مسکونی بودن این منطقه و تلاقی با فعالیت های اقتصادی مردم، کار را در کنار بافت خاص و ناشناخته زمین شناسی منطقه دشوار کرد. محوری که آب ده و ریزشی بود اما با همه این شرایط مسیر اجرا و تونل ها حفاری و پل ها احداث شد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: باتوجه به وجود مناطق مسکونی و تجاری در محدوده‌ی منجیل – رودبار و توقف چندین ساعته خودروهای مسافران در این منطقه با کندی و سنگین شدن ترافیک در آزادراه مواجه بودیم که با افتتاح این مسیر، مردم می توانند بدون توقف در این محدوده از این مسیر به صورت رفت و برگشت تردد داشته باشند.

وی تصریح کرد: مردم استان‌های گیلان و اردبیل هم می‌توانند از این مسیر استفاده کرده و در مسافرت به گیلان به ویژه در تعطیلات، با ترافیک سنگین در آزادراه رشت – قزوین روبه رو نشوند.

پایان سومین وعده آزادراهی دولت؛ ابر پروژه گیلان به خط پایان رسید

این پروژه پاسخ به مطالبات چندین ساله مردمی در خصوص بهره‌برداری از فاز نهایی آزادراه قزوین- رشت حد فاصل منجیل تا رودبار بود که مورد اهتمام ویژه و وعده های صادق دولت مردمی و انقلابی سیزدهم و به تبع آن پیگیری های مداوم و جدی استاندار گیلان قرار گرفت و با بهره برداری از آن شاهد فضای جدیدی در رشد و توسعه استان گیلان خواهیم بود.

بهره برداری از این آزاد راه مشکل گلوگاه ترافیکی ترافیکی ۱۴ و ۲۵ کیلومتری مسیر آزاد راه قزوین به رشت حد فاصل منجیل تا رودبار در ایام تعطیلات را حل خواهد کرد و تکمیل کریدور شمال - جنوب، کاهش طول مسیر، کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، تسهیل و روانسازی ترافیک منطقه، صرفه جویی اقتصادی، تسهیل و روانسازی ترافیک منطقه، صرفه جویی اقتصادی، کاهش سوانح رانندگی، اشتغالزایی، کاهش آلاینده های زیست محیطی و توسعه صنعت گردشگری هم از مزایای بهره برداری از این طرح است.

گیلان با بهره برداری از آزاد راه و راه آهن رشت- کاسپین گام مهمی در راه اندازی کریدور شمال جنوب برداشته و سهم بیشتری از درآمد ارزی ناشی از ترانزیت کالا را از این مسیر را به خود اختصاص خواهد داد.

بیشتر بخوانیم:

فیلم | آزاد راه قزوین - رشت نزدیک به خط پایان

پروژه آزاد راه رشت - قزوین

استاندار گیلان: آزاد راه قزوین-رشت هفته آینده تکمیل می‌شود

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha