۲۳ تیر ۱۴۰۳، ۸:۱۵
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85535663
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

شهد شیرین خدمت دولت سیزدهم در گیلان (بخش نخست)

۲۳ تیر ۱۴۰۳، ۸:۱۵
کد خبر: 85535663
شهد شیرین خدمت دولت سیزدهم در گیلان (بخش نخست)

رشت- ایرنا- رویکرد دولت سیزدهم در تکمیل پروژه‌های ناتمام در گیلان نوید بخش پایانی خوش برای پروژه‌هایی به ارث رسیده از دولت‌های پیشین بود؛ پروژه‌هایی که با اهتمام مسئولان اجرایی استان و با جذب اعتبارات کشوری به سرانجامی نیک رسید و مردم شهد شیرین خدمت در دولت سیزدهم را چشیدند.

به گزارش ایرنا، گیلان ۲ بار میزبان شهید خدمت آیت الله رئیسی بود؛ یکبار در سال ۱۳۹۹ در جایگاه ریاست قوه قضائیه و مرتبه دوم یک سال بعد در قامت رئیس جمهور در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ ؛توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل، راه، مسکن، احیای کارخانه‌های راکد، توجه به مسائل محیط زیستی و پسماند، کشاورزی، صنعتی، انرژی، مخابراتی و ورزشی از موارد مورد تاکید در دولت سیزدهم بود که شهید آیت الله رئیسی بر آن اهتمام ویژه داشت.

رویکرد دولت سیزدهم برای افتتاح پروژه‌ها تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و افتتاح طرح‌های کامل شده بود؛ موضوعی که نماینده عالی دولت در استان نیز همواره بر آن تاکید داشت.

اسدالله عباسی اخیرا اعلام کرد: در این دولت کلنگ احداث هیچ پروژه جدیدی به زمین زده نشد زیرا هدف ما افتتاح پروژه های نیمه تمام بود تا همه این پروژه ها تکمیل و به بهره برداری برسند؛ تعدادی پروژه ناتمام‌ مانند هتل گردنه حیران، کتابخانه و تالار مرکزی رشت نیز قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم افتتاح شده بود که در دولت سیزدهم به پایان رسید.

گذری بر پروژه های افتتاحی هفته دولت و دهه فجر

پروژه‌هایی که در دهه فجر و هفته دولت در این استان به بهره برداری رسید هم از جمله پروژه‌های نیمه تمامی بود که کامل شد؛ در این راستا در هفته دولت ۱۴۰۰ حدود ۹۲۳ پروژه با اعتبار۲۳ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال در استان به بهره برداری رسید که ۶۹پروژه با اعتبار ۶ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال آن توسط بخش خصوصی و ۸۱۰ پروژه توسط دستگاههای اجرایی از محل اعتبارات تملک دارایی‌ (سرمایه‌ای) افتتاح شد.

دهه فجر همان سال نیز بالغ بر یک‌هزار و ۲۰۰ پروژه عمرانی در بخش های مختلف زیر ساختی همچون، برق، آب، گاز و درمانی دراین استان با ۳۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

پروژه‌های عمرانی افتتاحی گیلان در هفته دولت ۱۴۰۱ هم هزار و ۱۶۰ پروژه بود که با ۳۷ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد بهره برداری قرار گرفت و در دهه فجر همان سال یک‌هزارو ۱۰۹ طرح‌ عمرانی و توسعه‌ای در گیلان افتتاح شد. اعتبار هزینه شده برای این پروژه‌های صنعتی، کشاورزی، آب، مسکن و شهرداری ۴۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بود؛ هفته دولت سال ۱۴۰۲ هم یک هزار و ۸۷۱ طرح عمرانی و اقتصادی با اعتباری بالغ بر ۷۲ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال در گیلان به بهره برداری رسید و در دهه فجر همان سال نیز ۱۷۰ هزار میلیارد ریال پروژه عمرانی در گیلان افتتاح شد.

به گفته استاندار گیلان مردم باید با اتمام و بهره‌برداری از پروژه‌ها شهد شیرین خدمت صادقانه را بچشند؛ هم‌اکنون نیز هشت همت پروژه اقتصادی و عمرانی در استان آماده افتتاح رسمی است.

عباسی با تشریح کارهای ارزشمند انجام شده در دولت سیزدهم در بخش‌های مختلف اظهار کرد: توجه به زیرساخت های برق، آب، راه و خط ریلی از جمله اقدامات مهم و باارزش دولت مردمی و انقلابی سیزدهم است.

تکمیل ۲ ابر پروژ راه کشور در گیلان

پروژه‌های آزادراه قزوین – رشت و راه آهن رشت – کاسپین ۲ ابر پروژه راه در استان گیلان بودند که نخستین پروژه در بیست و یکم اسفندماه سال ۱۴۰۲ با حضور محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مسئولان استان گیلان به بهره برداری رسید؛اتمام بخش منجیل - رودبار آزاد راه قزوین- رشت نه تنها گره بزرگ ترافیکی آزادراه تهران - رشت را برطرف کرد بلکه بخش مهمی از حمل و نقل در کریدور بین المللی شمال - جنوب را نیز فعال کرده و حوزه زیرساختی ترددی و تجاری کشور و گیلان را تقویت می کند.

اتمام بخش منجیل - رودبار آزاد راه قزوین- رشت نه تنها گره بزرگ ترافیکی آزادراه تهران - رشت را برطرف کرد بلکه بخش مهمی از حمل و نقل در کریدور بین المللی شمال - جنوب را نیز فعال کرده و حوزه زیرساختی ترددی و تجاری کشور و گیلان را تقویت می کند.

ساخت این آزادراه باوجود کوتاه بودن طول مسیر(هشت کیلومتر) به دلیل عبور از مناطق سخت گذر البرز و دهلیز تنگ رودخانه سفید رود یکی از سخت‌ترین و چالش برانگیزترین محورهای آزادراهی کشور محسوب می شود.

مراحل احداث باند غربی آزاد راه قزوین - رشت که حدفاصل منجیل تا رودبار است از ۱۲ اسفند سال ۹۷ آغاز شد و در همان سال قراردادی منعقد و طرح‌هایی برای آزادسازی اراضی در مسیر این پروژه تصویب شد.

طولانی شدن فرآیند آزادسازی اراضی موجب تاخیر جدی در پروژه شد و پس از آن پروژه‌ای که تا اوایل سال ۱۴۰۰حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، شتاب بیشتری گرفت و در سایه تلاش‌های دولت سیزدهم و پیگیری‌های استاندار گیلان و صرف اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریال به انجام رسید.

شهد شیرین خدمت دولت سیزدهم در گیلان (بخش نخست)

مختصات قطعات منجیل - رودبار

طول این آزادراه در مجموع حدود ۱۳۸ کیلومتر است که ۱۲۶.۷ کیلومتر از آن شامل ۳۱.۵ کیلومتر از امامزاده هاشم تا شمال رودبار و ۹۵ کیلومتر از جنوب منجیل تا قزوین تا حوالی سال ۱۳۹۰ احداث شد و بخش باقی مانده به طول حدود ۱۱.۳ کیلومتر بود که حدود ۳.۲ کیلومتر آن اواخر سال ۹۵ به بهره برداری رسید؛ اما هشت کیلومتر دیگر آن که عموما شامل پل‌ها و تونل‌های متعدد بود، همچنان باقی ماند.

قسمت باقی مانده بخش دوم به طول ۸.۲ کیلومتر شامل؛ ۲ قطعه اجرایی به طول ۳.۳ و ۴.۹ کیلومتر تحت عنوان قطعات ۲(الف) و ۲(ب) با عنوان باند غربی در دست اجرا بود که پیشرفت فیزیکی آن در سال ۱۳۹۷ سه درصد بود و در سال ۱۳۹۸ به ۲۰ درصد و به سال ۱۳۹۹به حدود ۶۰ درصد رسید.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم ساخت این پروژه سرعت گرفت و در سال ۱۴۰۰ به ۷۷ درصد و در سال ۱۴۰۱ پیشرفت فیزیکی آن به ۸۲ درصد رسید و در انتهای سال ۱۴۰۲ پروژه نهایی و ۱۰۰ درصد تکمیل شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم ساخت آزاد راه منجیل - رودبار سرعت گرفت و در سال ۱۴۰۰ به ۷۷ درصد و در سال ۱۴۰۱ به ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی رسید و در انتهای سال ۱۴۰۲ پروژه نهایی و ۱۰۰ درصد تکمیل شد.عرض این مسیر ۱۳.۸ متر در ۲ خط عبوری (مسیر رفت) با رویه آسفالت به ضخامت ۱۶ سانتیمتر احداث شده است. خاکبرداری قطعه ۲ (الف) ۳۷۰ متر مکعب، خاکریزی ۱۲۰ متر مکعب، زیر اساس ۶.۵ متر مکعب، اساس (مصالح اساس و زیراساس پروژه شامل شن و ماسه با کیفیت بالاست) ۲.۲ متر مکعب، آسفالت هشت هزار تن، بتن ریزی درجا ۱۰۰ هزار متر مکعب و بتن پیش ساخته استفاده شده در این قطعه هزار متر مکعب است.

در قطعه ۲ (ب) هم ۹۸۰ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۸۰ هزار متر مکعب خاکریزی، زیر اساس ۲۳ هزار متر مکعب، اساس ۱۱.۳ متر مکعب، آسفالت ۲۶ هزار تن، بتن ریزی درجا ۱۵۰ هزار متر مکعب و بتن پیش ساخته ۲.۵ هزار متر مکعب انجام شده است؛این قطعه هشت کیلومتری آزاد راه در مجموع دارای هشت دستگاه پل بزرگ به طول ۱.۵۷۶ متر است که ۶ دستگاه آن با ۱.۲۱۶ متر طول در قطعه ۲ (الف) و ۲ دستگاه به طول ۳۶۰ متر در قطعه ۲ (ب) واقع شده است.

این آزاد راه در مجموع دارای چهار دستگاه تونل به طول ۲.۸۷۶ متر است که در هر قطعه ۲ دستگاه تونل قرار دارد؛تونل شماره یک قطعه ۲ (الف) ۲۲۲ متر، تونل شماره ۲ قطعه ۲ (الف) ۷۰۵ متر، تونل شماره سه قطعه ۲ (ب) ۸۰۲ متر و تونل شماره چهار قطعه ۲ (ب) ۱.۱۴۶ متر طول دارد.

شهد شیرین خدمت دولت سیزدهم در گیلان (بخش نخست)

افتتاح خط آهن رشت - کاسپین

دومین ابرپروژه استان گیلان که فرآیند تکمیل آن زمانبر بود و این دولت آن را به انجام رساند راه آهن رشت - کاسپین است؛ این خط آهن ۳۷ کیلومتر (رشت- پیربازار ۲۵.۳ کیلومتر، ۹.۷ تا بندر کاسپین و ۲ کیلومتر داخل منطقه آزاد انزلی) طول دارد و قرار بود در دومین سفر استانی رئیس‌جمهور شهید، بعنوان پروژه ای مهم و مورد تاکید ایشان به بهره‌برداری برسد که متاسفانه میسر نشد و در نهایت این پروژه مهم ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ با گرامیداشت یاد و نام این شهید گرانقدر دولت و ملت توسط محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری افتتاح شد.

راه آهن رشت- کاسپین آخرین بخش از کریدور دریایی شمال - جنوب و حلقه مفقوده این کریدور بوده که به بهره‌برداری رسید؛ ظرفیت انتقال بار این خط ریلی حداکثر هفت میلیون تن و ظرفیت جابجایی مسافر آن ۶۰۰ هزار نفر و به علت مسافر کمتر این مسیر، ظرفیت امکان انتقال بار تا ۱۰ میلیون تن را نیز دارد؛پروژه خط آهن رشت - کاسپین بخشی از مسیر ریلی قزوین - رشت است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۷ آغاز شد(اما قرارداد احداث این مسیر ریلی همزمان با ساخت راه آهن قزوین - رشت در ۱۳۹۳ منعقد شده بود).

طول این خط آهن ۳۷ کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به ۴۰ کیلومتر هم می رسد؛اعتبار هزینه شده برای احداث این مسیر ریلی ۲۳ هزار میلیارد ریال است و با تکمیل و بهره برداری از آن علاوه بر تسهیل رویه‌های صادراتی، وارداتی و ترانزیت کشور یکی از مهمترین و راهبردی‌ترین راه‌گذرها یا کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی (کریدورشمال - جنوب) پس از سال‌ها فعال شد.

شاخه دیگری از این راه‌آهن تا بندرانزلی و شاخه دیگر آن به بندر آستارا و شبکه سراسری ریل وصل می‌شود؛ این مسیر به عنوان کریدور سراسری ریلی - دریایی از روسیه و فنلاند در شمال اروپا به طول ۱۳ هزار کیلومتر از داخل خاک جمهوری اسلامی ایران عبور کرده و به بندر بمبئی می‌رسد و بخشی از پروژه حمل و نقل بین المللی است که کالاهای شرق آسیا و هند به دریای خزر و سپس به بندر آستراخان روسیه منتقل می‌شود.

این مسیر نسبت به مسیر فعلی که از کانال سوئز عبور می‌کند مدت زمان جابجایی بار و کالا را از ۴۵ روز را به ۲۵ روز و هزینه‌ها را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد؛ این خط آهن که در نقطه انتهایی کریدور جنوب به شمال قرار دارد، خلیج فارس را به دریای خزر متصل کرده و ظرفیت مسافری آن ۳۰۰ هزار نفر است و در حوزه جابه جایی کالا در سال نخست سه میلیون تن و در سالهای بعد تا هفت میلیون تن کالا است.

این مسیر نسبت به مسیر فعلی که از کانال سوئز عبور می‌کند مدت زمان جابجایی بار و کالا را از ۴۵ روز را به ۲۵ روز و هزینه‌ها را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

کارشناسان حوزه حمل و نقل دریایی باور دارند با تکمیل کریدور شمال - جنوب سالانه نزدیک ۲۵ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت خواهد شد و درآمد ترانزیتی کشور به پنج میلیارد دلار می رسد؛این مسیر ۱۸ پل بزرگ به طول ۷۹۹ متر و ۲۴۳ دستگاه پل کوچک به طول سه هزار و ۷۴۵ متر طول دارد.

محور ریلی رشت - کاسپین دارای یک ایستگاه در خمام است؛ محوطه این ایستگاه ۲۱ هکتار، زیربنای کل ساختمان‌ها و سایبان ایستگاه یک هزار و ۵۵۰ متر مربع و مساحت ترمینال اصلی ۶۱۲ متر مربع است که با استفاده از تجهیزات ایرانی و توان مهندسان داخلی احداث شده است.

تاکنون ۲ بار ترانزیتی و صادراتی از طریق راه آهن رشت - کاسپین ترانزیت و صادر شده است؛ نخستین محموله‌ ترانزیت شده از مسیر ریلی رشت - کاسپین اوره بود که از مبدأ ترکمنستان به ترکیه ترانزیت شد و تاکنون پنج مرحله از این مجموعه ترانزیتی با حجم هزار و ۵۰۰ تن در هر مرحله تخلیه و بارگیری، شده است و ظرفیت ارتقاء آن تا ۶ هزار تن در ماه نیز برای این محموله وجود دارد.

نخستین محموله صادراتی ریلی هم شامل سه هزار و ۵۰۰ تن سیمان تولیدی یکی از کارخانجات داخلی در روزهای اخیر به مقصد روسیه صادر شد.

شهد شیرین خدمت دولت سیزدهم در گیلان (بخش نخست)

بهره برداری از پل مرزی آستارا - آذربایجان

احداث پل آستاراچای هم از پروژه‌های نیمه تمام ۱۳ ساله استان گیلان بود بر روی کاغذ مانده بود و در دولت شهید آیت الله رئیسی در گیلان مراحل احداث آن آغاز و به بهره برداری رسید.

پل مرزی جدید آستارا - آستارا بر روی رودخانه «آستاراچای» هم ۹ دی ۱۴۰۲ با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه شهرسازی و شاهین مصطفی‌یف معاون نخست وزیر آذربایجان و رئیس کمیسیون همکاری‌های اقتصادی در شهر آستارا به بهره برداری رسید. عملیات احداث این پل از پنجم بهمن ماه سال ۱۴۰۰ با هزینه مشترک ایران و جمهوری آذربایجان آغاز شد.

این پل جدید که به طول ۸۹ متر و با عرض بیش از ۳۰ متر به صورت چهار خطه در سه دهانه بر روی رودخانه آستاراچای با پیاده رو مسقف ۲.۵ متر در هر طرف احداث شده، زیرساختی برای افزایش ظرفیت تجارت بین ۲ کشور است که شرایط و زیرساخت‌ها را برای عبور سهل‌تر و بیشتر کالا و مسافر فراهم می‌کند.

پل موجود در آستارا در بافت قدیمی شهر آستارا قرار دارد اما پل جدید آستاراچای در مجاورت پل راه‌آهن احداث و به آذربایجان وصل شده است با احداث پل مرزی آستارا چای و بزرگراه آستارا- آستارا، مسیر آستارا- باکو تکمیل شده و این بزرگراه از باکو به خطوط زمینی ایران متصل می‌شود.

شهد شیرین خدمت دولت سیزدهم در گیلان (بخش نخست)

تکمیل فاز نخست بندر گردشگری چمخاله

مرحله نخست بندر گردشگری چمخاله شامل راه، پل دسترسی و حوضچه آرامش نیز که از اسفند سال ۱۳۹۷ در شهرستان لنگرود آغاز شده بود فروردین ماه سال ۱۴۰۳ در دولت سیزدهم تکمیل شد.

این بندرگردشگری در ۲ فاز تعریف شده که فازنخست آن شامل جاده دسترسی به طول ۸۵ متر، پل دسترسی به طول ۳۵۲ متر و ۲ بازوی موج شکن(که یک حوضچه آرامش را تشکیل می دهد) با اعتبار حدود چهار هزار میلیارد ریال توسط بخش دولتی به اتمام رسید.

فاز دوم این پروژه شامل احداث اسکله‌ها برای قایق‌ها و شناورهای تفریحی، مجتمع‌های اقامتی، هتل، رستوران، فود کورت(خوراک‌سرا)، فضای سبز، پارک، استخر و مکانهای ورزشهای آبی هم توسط سرمایه گذار بخش خصوصی انجام می‌شود.

در صورت جذب سرمایه گذار ۲۰ هکتار زمین برای ایجاد اسکله‌ها در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد.

شهد شیرین خدمت دولت سیزدهم در گیلان (بخش نخست)

بهره برداری از ۵۰ پروژه در بنادر و دریانوردی گیلان

بندرانزلی با سابقه ۳۰۰ ساله به عنوان قدیمی ترین بندر در حاشیه خزر است؛ امکان ورود خروج انواع کالاها را دارد ظرفیت اسمی بالای ۱۰ میلیون تن دارد و طی سه سال گذشته در این اداره کل ۵۰ پروژه به بهره برداری رسید.

مهمترین پروژه‌هایی که در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید شامل افزایش ظرفیت سیلوی انباشت غلات و کالاهای اساسی است که قبل از دولت سیزدهم ۶۶ هزار تن بود و اکنون با سرمایه گذاری بخش خصوصی این ظرفیت به ۱۹۵ هزار تن افزایش یافته است.

مخازن روغن خام خوراکی هم در دولت سیزدهم ایجادشد؛ اکنون ظرفیتی ۱۶ هزار تنی در این بخش وجود دارد و در پایان سال ۱۴۰۴ با جذب سرمایه گذار در زمینه ساخت مخازن روغن خام خوراکی این ظرفیت تا ۴۰هزار تن افزایش یافته و به ۵۶ هزار تن خواهد رسید. در سیلوی مکانیزه غلات نیز با جذب سرمایه گذار ظرفیت ۴۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

جذب سرمایه‌گذار در زمینه احداث کارخانه کشتی سازی و تعمیرات کشتی و راه اندازی رشته مهندسی موتورهای کشتی اقیانوس پیما برای نخستین بار در استان گیلان از جمله دستاوردهای دولت سیزدهم در بنادر و دریانوردی گیلان است.

طراحی، ساخت و نصب چهار دستگاه بازوی بارگیری مشتقات نفتی در ۲ پست اسکله دلفین بندر انزلی، محوطه سازی اراضی شرقی بندر به منظور انجام عملیات لجستیکی اسکله‌های جدید بندر انزلی واقع در حوضچه جدید، خروج کالاهای متروکه چندین ساله از بندر انزلی و مانع از متروکه شدن کالا در سال‌های اخیر با همکاری کلیه ارگان‌های مرتبط از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان است.

شهد شیرین خدمت دولت سیزدهم در گیلان (بخش نخست)

افتتاح چهار پروژه راه و مسکن از دستاوردهای سفر شهید جمهور به گیلان تا هفته دولت

اداره کل راه و شهرسازی گیلان ۱۵ مصوبه سفر در نخستین سفر رئیس جمهور شهید به استان گیلان داشت که چهار مورد از این مصوبات به بهره برداری رسید و پنج مورد نیز دارای پیشرفت بالای ۸۰ درصداست که درصورت تامین منابع مالی این چهار پروژه تا هفته دولت به بهره‌برداری می رسد و ۶ پروژه از مصوبات سفر نیز پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰درصد دارن.د.

تعداد ثبت نامی‌ها در طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم هم ۱۱۰ هزار و ۲۳۷ نفر بود که از این تعداد ۲۶ هزار و ۵۷۲ متقاضی دارای چهار شرط نهایی بودند و تعداد کسانی که افتتاح حساب تجمیعی داشتند نیز ۱۱ هزار و ۴۸۰ نفر است که هفت هزار و ۳۱ متقاضی تخصیص پروژه داده شد و ۱۶۶ هکتار برای نهضت ملی مسکن زمین تهیه شده است.

۹ هزار و ۶۷۷ واحد نیز قرارداد سازنده دارند و واحدهایی که مراحل احداث آنها آغاز شده نیز ۱۰ هزار و ۱۷۷ واحد است؛ در نهضت ملی مسکن به ۳۳ هزار و ۳۶۴ نفر در دولت سیزدهم تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شد و تعداد واحدهای دارای پروانه های صادره بخش خصوصی نیز ۷۱ هزار و ۷۵۵ واحد بوده است.

دولت سیزدهم سه هزار و ۹۹۴ واحد از پروژه های مسکن مهر را با صرف ۱۱ هزار و ۹۸۲ میلیارد ریال اعتبار تکمیل و افتتاح کرد؛ در حوزه باز آفرینی شهری نیز ۲۹۲ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای ۲۳ پروژه کمک به ساماندهی، بومی سازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکار آمد شهری اختصاص یافت و طی سه سال ۲ هزار و ۵۳۵ تن قیر رایگان به این حوزه تخصیص پیدا کرد؛ هزار و ۱۹ واحد نیز با اعتبار بالغ بر ۲ هزار و ۸۵۲ میلیارد ریال از تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده شهری و ناکار آمد شهری بهره مند شدند.

در دولت سیزدهم هزار و ۹۱ واگذاری گروهی اراضی هم انجام شد و در بخش جوانی جمعیت نیز در یک بازه زمانی ۶ ماهه در مرحله نخست به ۲۳۰ نفر زمین واگذار شد؛ در واگذاری اراضی برای ساخت مسکن محرومین نیز باتوجه به مشکلاتی که در استان برای تهیه زمین وجود دارد ۱۳ هزار و ۳۰۰ متر مربع زمین برای احداث ۳۵۱ واحد تهیه و توسط بنیاد مسکن احداث خواهد شد. اداره کل راه و شهرسازی گیلان در استفاده از روش های نوین و صنعتی ساز در استان طی دولت سیزدهم توانست با استفاده از هیات علمی دانشگاهها عملیات اجرایی احداث سه هزار و ۸۱۵ واحد صنعتی ساز در استان را آغاز کند.

در بخش املاک نیز طی سه سال گذشته ۳۷۳ هکتار اراضی ملی طبیعی شناسایی شدند، هزار و ۴۸۵ دفترچه تبدیل به اسناد تک برگی شد. در عملکرد نظارت بر ساخت راهها در دولت سیزدهم هم بیش از ۳۰ پروژه در دست اجرا است که در هفت پروژه مهم راه اصلی فومن – پونل، فومن – سراوان، احداث راه اصلی سنگر – سیاهکل، بهسازی محور چمخاله – چاف، احداث تقاطع غیر همسطح کنار گر کلاچای، بهسازی محور کلاسرا – شفت، بهسازی محور آستانه – کیاشهر، احداث واریانت و پل کاگرود بیش از ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

عملکرد وزارت راه در ساخت راهها نیز در دولت سیزدهم آسفالت ۲۳ کیلومتر از راه های استان و احداث ۲ دستگاه پل به طول ۷۲۰ متر با اعتبار سه هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال بود. در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نیز تعداد شتاب نگارهای استان از ۱۰ دستگاه به ۵۰ دستگاه افزایش یافت.

شهد شیرین خدمت دولت سیزدهم در گیلان (بخش نخست)

تجهیز فرودگاه گیلان به پیشرفته ترین دستگاههای کمک ناوبری

فرودگاه سردار جنگل رشت طی دولت سیزدهم به منظور ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری به پیشرفته‌ترین دستگاههای کمک ناوبری مجهز شده است که عمده آن در قالب مصوبات سفر استانی رئیس جمهور شهید به انجام رسید؛ طبق مصوبه سفر شهید آیت الله رئیسی در سال ۱۴۰۰ به استان گیلان، هشت و نیم هکتار اراضی طرح توسعه فرودگاه سردار جنگل با پرداخت حق پذیره آستان قدس با اعتباری بیش از ۳۰۵ میلیارد ریال خریداری شد.

اکنون نیز پروژه استریپ سازی و زهکشی آبهای سطحی هم با ارزش تقریبی سه هزار میلیارد ریال به منظور استانداردسازی سطوح پروازی در حال اجراست؛ با توجه به ظرفیت بالای سرمایه‌گذاری که در فرودگاه سردار جنگل رشت وجود دارد و تنها فرودگاه گیلان و از فرودگاههای ممتاز کشور به لحاظ دسترسی شهری است؛ قرار گرفتن در مجاورت منطقه آزاد انزلی و دسترسی مناسب و مقرون به صرفه به مسیرهای هوایی کشورهای حوزه CIS موقعیت ویژه‌ای را برای این فرودگاه رقم زده است.

با راه اندازی هاب تعمیرات موتور هواپیما در فرودگاه رشت توسط بخش خصوصی، در آینده نزدیک با احداث سایت گمرک و کارگو از طریق بخش خصوصی در این فرودگاه و برقراری پروازهای باری صادرات محصولات کشاورزی از گیلان به مناطق دیگر به خصوص کشورهای همسایه رونق می گیرد.

در دولت سیزدهم پروازهای خارجی از این فرودگاه رشدی ۱۴ برابری داشت؛ از شهریورماه سال ۱۴۰۱ پرواز مسیر نجف اشرف توسط شرکت هواپیمایی پویا بصورت برنامه‌ای در لیست پروازهای این فرودگاه قرار گرفت و بصورت متناوب در ایام خاص در طول سال بر تعداد آن افزوده شد و از اواسط خرداد ماه سال جاری نیز شرکت هواپیمایی عراقی اقدام به برقراری پرواز در مسیر بغداد کرد.

با ورود شرکت هواپیمایی العراقیه به فرودگاه رشت و رایزنی‌هایی که توسط چند شرکت گردشگری داخلی انجام شد همچنین استقبال خوب گردشگران عراقی، علاوه بر پروازهای مسیر نجف و بغداد، پرواز مسیر بصره نیز از فرودگاه رشت برقرار شد و هم اکنون از سه شهر عراق به فرودگاه گیلان پرواز صورت می گیرد؛ با احتساب پروازهای مسیر بصره در حال حاضر ۲۸ پرواز خارجی در فرودگاه سردار جنگل رشت بصورت هفتگی انجام می شود.

آنچه بیان شد بخشی از دستاوردهای دولت سیزدهم در خطه گیلان بود.

‌ ادامه داد...

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha