احداث چاه‌های غیر مجاز باید برای «احیای دریاچه ارومیه» متوقف شود

ارومیه - ایرنا - استاندار آذربایجان غربی گفت: برای کمک به احیای دریاچه ارومیه روند احداث چاه‌های غیر مجاز و کشت محصولات پرآب بَر متوقف شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدصادق معتمدیان روز پنجشنبه در جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: نباید به تعداد چاه‌های غیر مجاز اضافه شود و کشت محصولات پرآب بر همانند یونجه و چغندر قند ادامه پیدا کند.

وی با تاکید بر تغییر الگوی کشت ادامه داد: سه قلم محصول کشاورزی ( سیب، چغند قند و یونجه ) ۵۷ درصد آب را جذب می کند.

استاندار آذربایجان غربی افزود: برای نهادینه کردن این مهم نیازمند اقناع سازی مردم هستیم و برای آگاه ساختن مردم باید بحث های ترویجی صورت گیرد و دراین خصوص جهادکشاورزی این کار را وظیفه خود بداند.

وی با بیان اینکه از لحاظ فرهنگی باید مردم را همراه کرد تا بدانند چه عواملی باعث شده دریاچه ارومیه امروز به این وضع دچار شده است گفت: دراین خصوص باید با مردم صحبت کرد و تغییر الگوی کشت و ارزش افزوده ناشی از این تغییر را به آنان بیان کرد.

۷۴ هزار حلقه چاه غیرمجاز

وی ادامه داد: ۷۴ هزار حلقه چاه غیر مجاز در حوزه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد و ۳۰ سال کوتاهی شده است و باید الان در این حوزه وارد شده برنامه داده شود و با هماهنگی دستگاه قضایی این چاهها پلمب شود.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: مردم باید پای کارآمده و با تغییر الگوی کشت باعث کاهش مصرف آب شوند.

معتمدیان ادامه داد: دریاچه ارومیه تهدید زیست محیطی است و این مهم باید از مدارس شروع شده و در مقاطع ابتدایی، دبیرستان و دانشگاه‌ها مطرح شود تا دانش آموزان و دانشجویان با این تهدید زیست محیطی آشنا شوند.

وی افزود: اگر قرار است کار فرهنگی صورت گیرد باید از مدرسه شروع شود و همه دستگاه‌های فرهنگی اعم از صدا و سیما و دستگاه‌های دیگر به این امر پرداخته و عواملی که دریاچه را به این وضع انداخته مطرح شود.

نباید مردم احساس کنند نمی خواهند دریاچه احیا شود

وی افزود: نباید مردم احساس کنند نمی خواهند دریاچه احیا شود و نباید چنین تصوری به آنها القا شود بلکه زمینه و برنامه هایی برای شاد کردن و امید آفرینی دربین مردم اجرا شود جشنواره هایی نظیر قایق سواری و از استانها دعوت شود در این جشنواره ها شرکت کنند.

معتمدیان افزود: همچنین برگزاری جشنواره عکس نیز از دیگر مواردی است که جنبه امید آفرینی دارد و ارشاد اسلامی می تواند جشنواره ای با موضوع تالاب ها را فراخوان ملی داده و پس از برگزاری از بهترین عکس ها با محوریت احیای دریاچه ارومیه تجلیل کند.

استاندار آذربایجان غربی افزود: دنبال گفتمان سازی در تغییر الگوی کشت باشیم و دراین خصوص جهاد کشاورزی و بخش های مختلف آن پای کار آمده و به اقناع سازی مردم بپردازند.

وی با بیان اینکه ۲۸ هکتار باغات سیب است که بالای ۳۰ سال عمر دارند و ۵۰ درصد آب مصرف می شود گفت: برای تغییر الگوی کشت چند نمونه به‌صورت پایلوت و آزمایشی گردو کاشته شود تا درآمد ناشی از آن به مردم نشان داده شود.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: بحث سخت افزاری دریاچه ارومیه از سال‌های گذشته صورت گرفته و تا یکی دوماه آینده پرونده پروژه های سخت افزاری آن کاه آخرینش پروژه " کانال بادین آباد" است بسته می شود و همچنین پروژه تبریز خط انتقال به اتمام می رسد و دیگر پروژه سخت افزاری در حوزه دریاچه ارومیه نداریم.

معتمدیان با بیان اینکه موضوعی که الان مهم است رویکرد نرم افزاری به دریاچه ارومیه است گفت: یک بخش از این رویکرد نرم افزاری مدیریت مصارف آب است که دراین زمینه برنامه ریزی لازم انجام شود.

افکار عمومی مدیریت شود

وی اظهارکرد: هجمه ای از جریانات مختلف با انتشار و تولید اخبار منفی در فضای مجازی سعی در سیاه نمایی و نادیده گرفتن تلاش های صورت گرفته برای دریاچه ارومیه دارند که ضروری است افکار عمومی مدیریت شود.

به گزارش ایرنا، جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی برگزار شد و برخی از اعضای حاضر به ارائه اقدامات صورت گرفته و نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha