رئیس‌جمهوری سابق هندوراس به اتهام قاچاق مواد مخدر، مجرم شناخته شد

تهران- ایرنا- «خوان اورلاندو ارناندس» رئیس‌جمهوری سابق هندوراس (۲۰۱۴- ۲۰۲۲) به اتهام قاچاق مواد مخدر و سلاح به آمریکا مجرم شناخته شد و ممکن است به حبس ابد محکوم شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، خوان اورلاندو ارناندس (Juan Orlando Hernández) رئیس‌جمهوری سابق هندوراس پس از محاکمه‌ای که بیش از دو هفته طول کشید، از سوی هیات منصفه دادگاه نیویورک به دلیل همکاری با قاچاقچیان مواد مخدر و استفاده از ساختار دولتی برای اجازه ورود چندین تن کوکائین به آمریکا مجرم شناخته شد.

ارناندس که اکنون منتظر است تا قاضی کوین کاستل (Kevin Castel) حکم خود را صادر کند، ممکن است به حبس ابد محکوم شود. به این ترتیب، ارناندس پس از پرونده مانوئل آنتونیو نوریِگا (Manuel Antonio Noriega) دیکتاتور نظامی پانامایی که در سال ۱۹۹۲ به ۴۰ سال حبس از سوی دادگاه فلوریدا به دلیل ارتباط با کارتل کلمبیایی مِدییین (Medellín) محکوم شد، به دومین رهبر عالی آمریکای لاتین، محکوم به قاچاق مواد مخدر تبدیل خواهد شد.

خوان اورلاندو ارناندس سه ماه پس از ترک سمت در سال ۲۰۲۲ در محل سکونت خود در تگوسیگالپا (Tegucigalpa) پایتخت هندوراس دستگیر شد و در آوریل (فروردین- اردیبشت) همان سال به آمریکا مسترد شد. دادستان‌های ایالات متحده او را به همکاری با قاچاقچیان مواد مخدر از سال ۲۰۰۴ متهم کرده‌اند و ادعا می‌کنند که او میلیون‌ها دلار رشوه دریافت کرده است که به موجب آن، از یک نماینده روستایی به ریاست کنگره ملی و سپس ریاست جمهوری این کشور رسیده است.

ارناندس در طول شهادت خود در دادگاه اعتراف کرد که تقریباً به تمام احزاب سیاسی در هندوراس برای قاچاق مواد مخدر رشوه پرداخت شده است، اما خود قبول آن را رد کرد.

محاکمه علیه خوان اورلاندو ارناندس نه تنها مشارکت وی در فعالیت‌های قاچاق مواد مخدر را برای چندین سال آشکار کرد، بلکه چگونگی نفوذ جنایت‌های سازمان‌یافته در حوزه‌های دولتی، از جمله احزاب سیاسی، نهادهای عمومی و نیروهای امنیتی این کشور را آشکار کرد.

اتهام‌های مطرح شده می‌تواند حداقل ۴۰ سال حبس و حداکثر مجازات حبس ابد را برای این مقام سابق هندوراسی همراه داشته باشد. این حکم در ۲۶ ژوئن (ششم تیر ماه) قرائت می‌شود.

ارناندس در دوران مسئولیتش، خود را متحد آمریکا در مبارزه با مواد مخدر معرفی کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، این کشور حتی بیش از ۵۰ میلیون دلار کمک در مبارزه با مواد مخدر و ده‌ها میلیون دلار کمک نظامی و امنیتی دریافت کرد.

اکنون وزارت دادگستری آمریکا او را به سوء استفاده از قدرت خود با دریافت میلیون‌ها دلار رشوه از قاچاقچیان برای محافظت از محموله‌های کوکائین ارسالی به آمریکا متهم کرده است.

دامیان ویلیامز دادستان آمریکا گفت که امیدوار است این محکومیت «پیامی به تمام سیاستمداران فاسدی که مسیر مشابهی را در نظر دارند، ارسال کند».

خوان آنتونیو تونی ارناندس برادر رئیس‌جمهوری سابق هندوراس نیز در سال ۲۰۲۱ پس از مجرم شناخته شدن به عنوان شخصیت اصلی یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های قاچاق مواد مخدر، به حبس ابد محکوم شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha