۴۲ منطقه عشایری گرمسیر در آذربایجان‌شرقی از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند است

تبریز - ایرنا - مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی گفت: با هدف تامین آب آشامیدنی پایدار سکونتگاه‌های عشایری، ۴۲ منطقه گرمسیری استان از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شدند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، سید محمدحسن آل‌هاشم در نشست شورای هماهنگی مدیران سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی که به میزبانی اداره کل امور عشایر استان برگزار شد، افزود که ۱۵ مورد نزدیک رسانی، انتقال و بهسازی چشمه با احداث شیر برداشت به اجرا درآمده که در جامعه عشایری و سازمان امور عشایری به انقلاب آبرسانی مشهور شده است.

او اظهار کرد که جامعه عشایری استان در کنار جوامع شهری و روستایی به عنوان جامعه مولد، نقش مهمی در تولید و اقتصاد استان ایفا می‌کند.

وی اضافه کرد: اداره کل امور عشایر به عنوان دستگاه متولی عشایر استان، در کنار مطالبه‌گری از سایر ارگان‌ها و ادارات، بر طبق وظایف سازمانی، ساماندهی جامعه عشایری را در قالب حمایت از عشایر داوطلب اسکان و ساماندهی عشایر کوچنده برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی در خصوص منابع و محل تامین اعتبار جهت خدمات رسانی به جامعه عشایر گفت: منابعی که برای عشایر در استان هزینه می‌شود از منابع استانی شامل ردیف استانی، سه درصد نفت و گاز و ماده ۱۸۰ توازن منطقه‌ای همچنین اعتبارهای ماده ۱۰ و ۱۲ (حوادث غیرمترقبه و مدیریت بحران) و اعتبارهای سهم عشایر از مالیات برارزش افزوده و عوارض آلایندگی است.

آل هاشم افزود: در حوزه پروژه‌های زیربنایی و عمرانی اقدام‌های مختلفی از قبیل مرمت، بازسازی و احداث راه عشایری، حذف ۲۱ نقطه حادثه خیز در مناطق عشایری استان، احداث پل و ابنیه، تامین آب آشامیدنی پایدار در مناطق عشایری اجرا شده است.

وی ادامه داد: افزون بر این، ۶ طرح مطالعاتی در خصوص تامین آب آشامیدنی، کشاورزی، معیشت و توسعه پایدار مناطق عشایری استان در دست اجراست.

مدیرکل امور عشایری استان آذربایجان شرقی افزود: اداره کل امور عشایری استان به منظور تنوع‌بخشی به درآمد عشایر و بهبود معیشت این قشر، خارج از وظایف سازمانی طرح‌های چهارگانه زنجیره تولید گوشت قرمز، طرح گیاهان دارویی، طرح گردشگری عشایری و طرح صنایع دستی عشایری را نیز در استان اجرا می‌کند.

آل هاشم با تشریح سیمای عشایری آذربایجان شرقی طبق آخرین سرشماری گفت: عشایر استان متشکل از دو ایل بزرگ قره‌داغ و شاهسون و ۹ طایفه مستقل است که از نظر جمعیت در فصل گرمسیر هشت هزار و ۴۰ خانوار عشایری با جمعیت ۳۲ هزار و ۴۵۵ نفر و در فصل سردسیر ۱۴ هزار و ۲۱۲ نفر معادل ۵۵ هزار و ۲۹۷ نفر است.

به گزارش ایرنا عشایر آذربایجان شرقی حدود ۲ درصد جمعیت بیش از چهار میلیونی استان را به خود اختصاص داده اند و سالانه به طور متوسط با تولید ۳۴ هزار مترمربع صنایع دستی «داری» و سه هزار و ۵۰۰ عدد صنایع دستی «غیرداری» دارای سهم ۳۰ درصدی در این حوزه و به طور متوسط سالانه با تولید بیش از ۶ هزار و ۹۱۱ تن انواع محصولات لبنی دارای سهم ۲۰ درصدی در تولیدات استان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha